:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
براساس فرمول تبديل ارزش اونس جهاني به دلار و ريال و عيار سكه

حباب 90 هزار توماني سكه به نرخ بازار، عرضه شمش‌های گرمی تا یک اونسی بزودی

با نرخ دلار 4114 توماني فعلي و اونس جهاني 1297 دلار روز دوشنبه 6 آذر 96، اكنون ارزش اونس جهاني معادل 5 ميليون و 336 هزار تومان است كه نرخ واقعي سكه را بدون حق ضرب و سود حاشيه بازار براساس فرمول به 1 ميليون و 256 هزار تومان افزايش داده است فاصله نرخ 1 ميليون و 350 هزار تومان بازار روز يكشنبه با 1 ميليون و 256 هزار تومان نرخ واقعي محاسبه شده به معناي 94 هزار تومان حباب مالي بدون در نظر گرفتن حق ضرب سكه است
کد خبر: ۱۰۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري: روز پنج شنبه 2 آذر 96 و قبل از عرضه سكه در بانك كارگشايي نرخ دلار 4106 تومان  و نرخ سكه نيز 1 ميليون و 456 هزار تومان و نرخ اونس جهاني طلا 1280 دلار بوده است. هر اونس طلا در بازار جهاني معادل 31.103 گرم طلاي 24 عيار و سكه طلا در ايران با وزن 8.133 گرم و عيار 21.6 معرفي شده است. 


 https://t.me/khabareghtesadi  كانال تلگرامي خبراقتصادي

   khabareghtesadi@   

با در نظر گرفتن فرمول محاسبه نرخ سكه به قيمت واقعي و بدون حباب و حق ضرب سكه، با تقسیم عدد 21.6 بر 24 عدد 900 به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سكه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

به عبارت روشن تر فرمول قیمت سكه عبارتست از: {[(قيمت اونس جهاني طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ 31،1 ]× 0،900×وزن سكه}+حق ضرب

معمولاً بانك مركزی در محاسبه قیمت سكه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌كند كه برخی معتقدند حدود 5 هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه كرد.
براين اساس با محاسبه فرمول تبديل، مي توان نرخ واقعي و بدون حباب سكه را در روز پنج شنبه محاسبه كرد تا مشخص شود كه در آن تاريخ و قبل از عرضه بانك كارگشايي چقدر حباب وجود داشته است. 

وزن يك سكه با  21.6 عيار معادل 7.3197 گرم طلاي 24 عيار است و اگر 31.1 گرم اونس جهاني را تقسيم بر آن كنيم تعداد سكه به دست مي آيد. يعني از هر اونس جهاني به قيمت 5 ميليون و 255 هزار و 680 تومان 4.249 سكه طلاي 22 عيار ايراني حاصل مي شود كه قيمت هر سكه معادل 1 ميليون و 237 هزار تومان در روز پنج شنبه و قبل از عرضه كارگشايي مي شود. 
اين مبلغ فاصله اي معادل 219 تومان دارد كه البته برخي آن را حدود 100 تا 160 هزار تومان براساس نوسان بازار و همچنين حق ضرب سكه و سود دلالي و واسطه گري و...  معرفي كرده اند و لذا وجود حباب در نرخ سكه قطعي است. 
اكنون با رسيدن نرخ سكه به 1 ميليون و 360 هزار تومان همچنان حباب مالي وجود دارد و حداقل 100 هزار تومان ديگر حباب وجود دارد. اما برخي كارشناسان مي گويند كه عرضه نزديك به 6 هزار سكه و درآينده عرضه شمش طلا، قادر نيست كه اين فاصله نرخ بازار و نرخ واقعي را بيش از اين كاهش دهد. 

سکه و ارز

قیمت

میزان تغییر قیمت

سکه طرح جدید

1،350،000 تومان

12000- تومان

سکه طرح قدیم

1،352،000 تومان

0

نیم سکه

681،000 تومان

18،000- تومان

ربع سکه

385،000 تومان

11،000- تومان

سکه گرمی

257،000 تومان

5000- تومان

هر گرم طلای 18 عیار

128،015 تومان

808+ تومان

دلار

4114 تومان

13- تومان

یورو

4963 تومان

2+ تومان

پوند

5551 تومان

10- تومان

درهم

1134 تومان

0

بیت کوین

8884.2 دلار

202.9 دلار

 


 البته در روز دوشنبه اونس جهاني در حال افزايش به سمت 1300 دلار بوده و قيمت 1296 دلار رسيده و همين موضوع مانع از كاهش نرخ سكه در بازار و كاهش قيمت حراج سكه خواهد شد. همچنين در بازار ارز، دلار 13 تومان و پوند 10 تومان افت قیمت داشت اما یورو 2 تومان رشد کرد و درهم بدون تغییر 1134 تومان درج شد. اين موضوع نيز تاحدودي مي تواند افزايش نرخ سكه براساس افزايش اونس جهاني را خنثي كند اما با نرخ دلار 4114 توماني و اونس جهاني 1297 دلار، اكنون ارزش اونس جهاني معادل 5 ميليون و 336 هزار تومان است كه نرخ واقعي سكه را بدون حق ضرب و سود حاشيه بازار براساس فرمول مذكور به 1 ميليون و 256 هزار تومان افزايش داده است. 
فاصله نرخ 1 ميليون و 350 هزار تومان بازار با 1 ميليون و 256 هزار تومان نرخ واقعي محاسبه شده به معناي 94 هزار تومان حباب مالي بدون در نظر گرفتن حق ضرب سكه است
در بازار تهران سکه طرح جدید با ۱۲ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان و دلار با افت ۱۳ تومانی ۴۱۱۴ تومان به فروش رسید.
در بازار تهران سکه طرح جدید با 12 هزار تومان کاهش نسبت به آخرین بهای معاملاتی روز گذشته یک میلیون و 350 هزار تومان معامله شد.سکه طرح قدیم هم بدون تغییر یک میلیون و 352 هزار تومان، نیم سکه با 18 هزار تومان کاهش 681 هزار تومان، سکه گرمی با افت 5 هزار تومانی 257 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 808 تومان کاهش 128 هزار و 15 تومان فروخته شد.قیمت بیت کوین در بازار جهانی با 202 دلار و 90 سنت افزایش 8884 دلار و 20 سنت قیمت خورد.



عرضه شمش‌های گرمی تا یک اونسی بزودی


مدیرعامل بانک کارگشایی از احتمال کاهش قیمت پایه فروش سکه در روز های آینده خبر داد و گفت:به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، ۲.۵ گرمی، ۵ گرمی، ۱۰ گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود.
به گزارش ایبِنا، به نقل از فارس، مسعود سلیمانی از فروش ۵۹۰۰ سکه در دو روز اول حراج سکه خبر داد و با اشاره به کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در چند روز اخیر، گفت: اگر روند عرضه سکه ادامه یابد، بزودی حباب سکه از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به فروش حدود ۱۹۰۰ سکه در روز اول و بیش از ۴۰۰۰ سکه در روز دوم حراج بانک کارگشایی، در پاسخ به برخی نقدها مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری سکه‌ اظهارداشت: کسانی که در روزهای اخیر اظهارنظر کردند به نظر می‌رسد اقتصاد و بازار را نمی‌شناسند.

وی افزود: طبیعی است که در روز اول یک هجوم احساسی و هیجانی در سالن حراج وجود داشته باشد به طوری که نیمی از افرادی که آمده بودند، اصلا خریدار نبودند.

مدیرعامل بانک کارگشایی تصریح کرد: از طرف دیگر برخی متقاضیان تصور می‌کردند زمان عرضه فقط همان روز است، اما همان روز بارها اعلام کردیم فقط امروز نیست و روزهای آینده هم عرضه انجام می‌شود و با تغییر فضا، وضعیت سالن حراج و معاملات متعادل شد.

وی با بیان اینکه قبل از اعلام خبرعرضه سکه توسط بانک کارگشایی، قیمت سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تا ۴۵۰ هزار تومان بود، گفت: بعد از اعلام این خبر، قیمت سکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و در روز عرضه، اولین عرضه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان فروخته شد اما این در حالی بود که فقط عرضه اول با چنین قیمتی فروخته شد و به تدریج قیمت‌ها کاهش یافت و تا یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان هم رسید.

جلوگیری از التهاب و هرج و مرج

مدیرعامل بانک کارگشایی اضافه کرد: اگر اعلام می‌کردیم سکه را به قیمت مقطوع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشیم، هرج و مرج به وجود می‌آمد و مکانیزم حراج برای جلوگیری از این هرج و مرج‌ها است.

وی با اشاره به انگیزه برخی متقاضیان سکه برای کسب سود بالا با خرید در حراج، گفت: ما وظیفه‌ نداریم سکه بفروشیم تا عده‌ای به راحتی سود کنند.

سلیمانی اظهارداشت: برخی رسانه‌ها همان عرضه اول را تیتر کردند و همین مساله باعث شد یکی از نمایندگان مجلس در صدا و سیما بگوید کار بانک کارگشایی سنتی است و هیچ تاثیری ندارد، اما اگر تاثیر ندارد چرا در این مدت حدود ۸۰ هزار تومان از بهای سکه در بازار کاسته شده و به یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: قانون طبیعی اقتصاد می‌گوید افزایش عرضه، موجب کاهش قیمت می‌شود و این حساب دو دو تا چهار تا است که در تمام دنیا مصداق دارد.

کاهش احتمالی قیمت پایه فروش سکه در حراج

همچنین مدیرعامل بانک کارگشایی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار، بانک کارگشایی قیمت‌های پایه را کاهش می‌دهد، گفت: قیمت‌گذاری در اختیار بنده نیست اما به احتمال زیاد در روزهای آینده قیمت پایه عرضه سکه در بانک کاهش یابد.

وی با بیان اینکه حباب سکه از بین خواهد رفت، گفت: قول می‌دهم اگر حراج سکه ۱۰ تا ۱۵ روز ادامه یابد، حباب سکه از بین می‌رود و اگر این عرضه تداوم یابد، قیمت سکه در بانک کارگشایی از بازار هم ارزان‌تر می‌شود اما کسی خریداری نمی‌کند.

عرضه شمش‌ در آینده نزدیک

افزون بر این، وی در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای آینده ربع سکه و سکه گرمی هم عرضه خواهد شد، اظهارداشت: چه ربع سکه و سکه عرضه بشود و چه نشود، با عرضه سکه تمام و نیم، قیمت ربع و گرمی هم کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک کارگشایی در واکنش به این نکته که تقاضای مشخصی همواره برای ربع سکه و سکه گرمی وجود دارد این مساله در صورت کمبود عرضه، حباب این دو سکه را از بین نمی‌برد، گفت: به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، ۲.۵ گرمی، ۵ گرمی، ۱۰ گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود و این عرضه می‌تواند بر قیمت ربع سکه و سکه گرمی تاثیر بگذارد.

زمان پایانی عرضه

افزون بر این، سلیمانی در خصوص زمان مشخص عرضه سکه، گفت: بانک مرکزی هیچ قید زمانی را به ما اعلام نکرده و فقط به ما گفتند فعلا عرضه کنید.



رشد ۱۰ درصدی قیمت سکه در یک ماه



قیمت سکه بهار آزادی در فاصله یک تا سی‌ام آبان ماه ۱۲۹ هزار تومان افزایش یافت که حکایت از رشد ۱۰ درصدی نرخ سکه طی این ماه دارد.
قیمت سکه بهار آزادی در آخرین روز آبان ماه نسبت به آغاز این ماه حدود ۱۲۹ هزار تومان رشد داشت. این اختلاف قیمت در حالی است که نرخ سکه از ابتدای ماه روند صعودی را طی کرد و به یک میلیون و ۴۲۹ هزار تومان نیز رسید، اما در روز پایانی ماه دوباره کاهش یافت تا ماه دوم پاییز را با نرخ یک میلیون و ۴۲۵ هزار تومان پشت سر بگذارد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در یکم آبان ماه ۱۲۱ هزار و ۸۷۰ تومان معامله می‌شد در  پایان ماه به ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید تا رشدی سه هزار و ۷۰۰ تومانی را تجربه کند. طلای ۱۸ عیار که در طول ماه چند بار افت و خیز داشت و روند نزولی و صعودی را طی کرد در روز ۲۹ آبان ماه به قیمت ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان نیز رسید تا بالاترین نرخی باشد که برای طلای ۱۸ عیار در این ماه ثبت شد.
بررسی قیمت طلای جهانی طی این مدت نشان می‌دهد که نرخ جهانی طلا در ابتدا و انتهای ماه تغییر چندانی نداشته است؛ اونس طلا که در ۲۳ اکتبر (یکم آبان) نرخی معادل ۱۲۷۷ دلار داشت در ۱۷ نوامبر(۲۶ آبان) به بالاترین حد خود رسید و نرخ ۱۲۹۵ دلار را تجربه و پس از آن در سراشیبی قیمتی قرار گرفت تا در ۲۱ نوامبر نرخ ۱۲۷۸ دلاری را ثبت کند.
نرخ دلار آمریکا نیز در یک ماه گذشته بین ۴۰۱۵ تا ۴۱۳۲ تومان متغیر بوده است. دلار در ابتدای ماه روند صعودی را طی کرد تا پس از رسیدن به قله ۴۱۳۲ تومان در روز ۲۳ آبان‌ ماه روند نزولی به خود بگیرد و نرخ ۴۰۹۴ تومان را در روز سی‌ام ماه جاری برای خود ثبت کند.


 

روز

سکه طرح جدید

طلای ۱۸ عیار

دلار

۳۰ آبان

۱۴۲۵۰۰۰

۱۲۵۶۰۰

۴۰۹۴

۲۹ آبان

۱۴۲۹۴۰۰

۱۲۹۲۰۰

۴۰۹۸

۲۸ آبان

۱۳۹۷۳۰۰

۱۲۷۰۰۰

۴۰۹۶

۲۷ آبان

۱۳۹۷۳۰۰

۱۲۷۰۰۰

۴۰۹۶

۲۶ آبان

۱۳۸۸۵۰۰

۱۲۵۳۸۰

۴۰۹۹

۲۵ آبان

۱۳۸۸۵۰۰

۱۲۵۳۸۰

۴۰۹۹

۲۴ آبان

۱۳۹۲۶۰۰

۱۲۶۱۰۰

۴۱۰۰

۲۳ آبان

۱۳۹۴۰۰۰

۱۲۵۸۵۰

۴۱۳۲

۲۲ آبان

۱۳۷۸۰۰۰

۱۲۶۲۰۰

۴۱۱۳

۲۱ آبان

۱۳۵۸۰۰۰

۱۲۴۴۵۰

۴۰۹۳

۲۰ آبان

۱۳۶۱۰۰۰

۱۲۵۰۰۰

۴۰۷۸

۱۹ آبان

۱۳۵۲۶۰۰

۱۲۴۴۵۰

۴۰۷۲

۱۸ آبان

۱۳۵۲۶۰۰

۱۲۴۴۵۰

۴۰۷۲

۱۷ آبان

۱۳۵۲۶۰۰

۱۲۴۴۵۰

۴۰۷۲

۱۶ آبان

۱۳۵۱۶۰۰

۱۲۴۷۰۰

۴۰۷۵

۱۵ آبان

۱۳۲۷۸۰۰

۱۲۴۴۰۰

۴۰۶۹

۱۴ آبان

۱۳۲۰۴۰۰

۱۲۳۸۰۰

۴۰۵۴

۱۳ آبان

۱۳۱۹۲۰۰

۱۲۴۰۰۰

۴۰۵۱

۱۲ آبان

۱۳۲۰۰۰۰

۱۲۴۰۰۰

۴۰۵۳

۱۱ آبان

۱۳۲۰۰۰۰

۱۲۴۰۰۰

۴۰۵۳

۱۰ آبان

۱۳۱۵۳۰۰

۱۲۷۵۵۰

۴۰۵۸

۹ آبان

۱۳۱۵۲۰۰

۱۲۷۶۳۰

۴۰۵۶

۸ آبان

۱۳۲۱۵۰۰

۱۲۷۰۰۰

۴۰۶۱

۷ آبان

۱۳۲۱۰۰۰

۱۲۷۴۰۰

۴۰۶۰

۶ آبان

۱۳۱۵۳۰۰

۱۲۳۳۵۰

۴۰۴۳

۵ آبان

۱۳۱۴۸۰۰

۱۲۲۷۵۰

۴۰۳۰

۴ آبان

۱۳۱۴۸۰۰

۱۲۲۷۵۰

۴۰۳۰

۳ آبان

۱۳۱۳۰۰۰

۱۲۲۳۸۰

۴۰۲۳

۲ آبان

۱۳۰۷۰۰۰

۱۲۲۷۳۰

۴۰۲۲

۱ آبان

۱۲۹۶۰۰۰

۱۲۱۸۷۰

۴۰۱۵

 https://t.me/khabareghtesadi  كانال تلگرامي خبراقتصادي   khabareghtesadi@     كانال تلگرامي خبراقتصادي