:
كمينه:۱۵.۹۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
رییس پارلمان بخش‌خصوصی در سمینار مشترک اتاق ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش خبر داد

تشکیل اتاق «ایران» و «اتریش» تا پایان ۹۶

در سمینار مشترک اتاق ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش، حضور نمایندگان پارلمان بخش خصوصی ایران در اتریش فرصتی کم‌نظیر برای آشنایی با ساختار و فعالیت‌های دو طرف، تبادل آرا و آشنایی با پتانسیل‌های یکدیگر فراهم کرد.
کد خبر: ۱۰۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- روابط دیپلماتیک میان دو کشور اتریش و ایران از 160 سال گذشته تاکنون ادامه داشته و همواره با کمترین نوسانات در جریان بوده است. اتریش از معدود کشورهای اروپایی بود که در زمان اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، از پذیرش آن خودداری کرد و روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را ادامه داد. به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 و امضای برجام، باعث شد فعالان اقتصادی خارجی از کشورهای اروپایی به‌ویژه از ایالت‌های مختلف اتریش همچون سالزبورگ، اتریش سفلی، اشتایرمارک، کارینتیا، فورالبرگ و وین در قالب هیات‌های تجاری متفاوت به ایران سفر کنند که اتاق تهران نیز یکی از میزبانان عمده این دیدارها بود. در دوران پسابرجام، علاوه بر برقراری پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و وین، قراردادهای متعددی نیز بین شرکت‌های دو کشور منعقد شد که به اعتقاد فعالان اقتصادی منجر به همکاری‌های خوبی در حوزه‌های «انرژی»، «خودرو»، «مهندسی»، «غذایی»، «هتل‌سازی»، ساخت «تصفیه‌خانه‌های فاضلاب» و... شده که در صورت تداوم موجب همکاری‌های درازمدت اقتصادی خواهد شد. به اعتقاد کنشگران اقتصادی، حضور این هیات‌های تجاری در 21 ماه اخیر پس از اجرای برجام در ایران، فرصت خوبی برای شناسایی و ارزیابی مجدد برای دو طرف فراهم کرد که می‌توان آثار آن را به تدریج در افزایش مراودات تجاری دید.

 حجم تجاری «ایران» و «اتریش»

براساس برآوردهای انجام شده؛ حجم کل مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2016، 377میلیون یورو بوده که از این میزان 276 میلیون یورو صادرات اتریش به ایران و 101 میلیون یورو صادرات ایران به اتریش است که به ترتیب 11 و 524 درصد افزایش نسبت به سال 2015 را نشان می‌دهد. همچنین حجم کل مبادلات تجاری ایران و اتریش در 5ماهه نخست سال جاری شمسی، 115 میلیون یورو بوده است.

 رییس اتاق ایران در سمینار مشترک اتاق ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش از تشکیل اتاق بازرگانی ایران و اتریش تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: دانش فنی و تکنولوژی باید در سرمایه‌گذاری‌های مشترک منتقل شود.

غلامحسین شافعی افزود: سال آینده برابر با صد و هشتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و اتریش کشور خواهد بود؛ خرسندیم که در این میان علاوه بر ارتباط بین دو ملت و دولت، همکاری اتاق‌های دو کشور نیز سابقه خوبی از خود به‌جا گذاشته است.

او یکی از بهترین تجربه‌ها در روابط تجاری ایران و اتریش را مربوط به سال ۲۰۱۵ همزمان با آغاز روند لغو تحریم‌ها علیه ایران و سفر هیات ۲۰۰ نفره تجار و بازگانان اتریش به سرپرستی رییس‌جمهور پیشین این کشور به تهران دانست و گفت: اتریش نخستین کشور اروپایی بود که چنین هیات بزرگی را به ایران اعزام کرد. حضور فیشر رییس‌جمهور پیشین اتریش در راس هیات مذکور نیز منحصربه‌فرد بود و انگیزه فراوانی را میان تجار و صاحبان صنایع دو کشور برای توسعه فعالیت‌ها ایجاد کرد. کشورهای دیگر اروپایی نیز پس از این سفر در قالب هیات‌های بزرگ و به سرپرستی مقامات عالی سیاسی در ایران حضور یافتند. شافعی از سفر هیات ۱۲۰ نفره اتاق ایران به وین طی سال ۲۰۱۶ یاد کرد و گفت که این هیات یکی از پربارترین هیات‌های تجاری ایران بود که در قالب آن ۱۳ قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی به امضا رسید.

به گفته او، از دیگر دستاوردهای این سفر، پیگیری تجار ایرانی برای تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش برای توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بود. اتاق ایران این موضوع را پیگیری کرده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۶ این اتاق به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

شافعی هدف از حضور هیات ایرانی در اتریش را تبادل تجربیات و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های دو اتاق ایران و اتریش و آشنایی بیشتر با حوزه‌های فعالیت یکدیگر عنوان کرد و ادامه داد: در این مذاکرات می‌توان راه‌ها و امکاناتی را درنظر گرفت که در راستای خدمت‌رسانی بهتر به اعضای دو اتاق مورداستفاده قرار گیرد.

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه نگاهی به زمینه‌های همکاری دو کشور داشت. براساس گفته‌های شافعی، فعالان تجاری و صاحبان صنایع ایرانی نه تنها مایل به تبادل کالا و خدمات هستند، بلکه سرمایه‌گذاری، تولید مشترک و همچنین تبادل دانش فنی را نیز موردتوجه قرار داده‌اند.

به باور رییس اتاق ایران، زمینه‌هایی مانند انرژی‌های نوین، محیط‌زیست، مدیریت منابع آب، تصفیه فاضلاب و پسماند، کشاورزی ارگانیک، مدیریت شهری و ترافیک، تولیدات دارویی، مواد غذایی، ماشین‌آلات صنعتی، همکاری در زمینه طراحی و ساخت خودرو و قطعات آن و ایجاد و همکاری استارت‌آپ‌ها، ‌شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌یی، از حوزه‌هایی هستند که امکانات و زمینه‌های همکاری شرکت‌های ایرانی و اتریشی در آنها فراهم است.

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه با اشاره به توافقات ماه گذشته میان مقام‌های بانکی ایران و بانک‌های اتریشی گفت: امیدواریم بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور به خوبی از این فرصت بهره‌مند شوند.

 ضرورت توسعه روابط اقتصادی

در ادامه سمینار مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش، دبیرکل اتاق ایران با تشریح ساختار، اهداف و موقعیت اتاق در اقتصاد کشور بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش تاکید کرد. علیرضا اشرف گفت: امیدواریم با ارائه ساختار اتاق ایران شاهد گسترش همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف ازجمله انتقال فناوری‌های نوین بین بخش خصوصی ایران و اتریش باشیم و فصل نوینی در روابط دو کشور ایجاد شود. او فهرست‌وار به تشریح وظایف هیات نمایندگان، هیات رییسه، شورای عالی نظارت، معاونت‌های بین‌الملل، اقتصادی، تشکل‌ها، امور مجلس، خدمات فنی و بازرگانی، امور استان‌ها، مالی و اداری و نیز شورای گفت‌وگو، اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی پرداخت.

 3 ظرفیت ایرانی برای اتریشی‌ها

از سوی دیگر نایب‌رییس اتاق ایران نیز طی سخنانی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران را معرفی کرد. پدرام سلطانی گفت: ایران در حوزه‌های متعدد فرصت‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری دارد؛ گروه اول حوزه‌هایی هستند که روی منابع طبیعی، نفت، گاز و منابع معدنی و صنایع مربوطه مثل پتروشیمی، آهن، فولاد و غیره استوار است. او افزود: ایران در زمینه انرژی‌های فسیلی در دنیا رتبه اول جهان را دارد؛ در حوزه مواد معدنی هم جزو ۱۰ کشور اول جهان است. باید اشاره کرد که بخش خصوصی ایران دیگر فقط به اقتصاد نفتی اتکا ندارد و در حوزه‌های غیرنفتی هم فعالیت می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، درباره حوزه دوم سرمایه‌گذاری در ایران گفت: حوزه دوم بر مزیت‌های جغرافیایی ایران استوار است. ایران در چهارراه اتصال آسیا و جنوب آسیا به کشورهای CIS، خاورمیانه و آسیای صغیر و اروپا قرار دارد. ایران به‌تنهایی کشور بزرگ و پهناوری است. حمل‌ونقل زمینی و هوایی و دریایی فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه در ایران است که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند استعداد بالایی داشته باشند.

او افزود: در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک، کریدور شمال جنوب این فرصت را فراهم می‌کند که بازار ایران و بازار ۳۰۰ میلیونی اطراف ایران قابل‌دسترسی شود. به عنوان‌مثال سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی می‌تواند در سال‌های آینده بسیار فرصت‌ساز باشد و زمان و مسافت آسیا به اروپا را کوتاه کند. همچنین در حوزه حمل‌ونقل هوایی که در سه دهه گذشته به‌واسطه تحریم‌ها فرصت رشد و توسعه نداشته در ۱۰سال آینده شاهد رشد سریع خواهیم بود. سلطانی درباره حوزه سوم سرمایه‌گذاری تصریح کرد: حوزه سوم بخش‌هایی از اقتصاد ایران هستند که برمبنای تاریخ فرهنگ و موقعیت آب و هوایی ایران استوارند. ایران باتوجه به طبیعت متنوع و سابقه تاریخی‌اش می‌تواند در ردیف ۱۰ کشور اول دنیا شمرده شود. این حوزه طبیعتا صنعت گردشگری و خدمات وابسته به این صنعت در ایران است.

نایب‌رییس اتاق ایران حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی را نیز حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری مشترک توصیف کرد.

سلطانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در ایران را حوزه منابع انسانی دانست و گفت: بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر ۳۰سال دارند و بخش قابل‌توجهی از این جوانان دارای تحصیلات عالیه هستند و ایران از این بابت در منطقه رتبه ممتازی دارد. از حیث رتبه و نسبت مهندسان به جمعیت، ایران رتبه اول منطقه را دارد. حتی در مقایسه با روسیه و امریکا این رتبه برتر است. جمعیت فراوان و علاقه‌مند و آشنا به تکنولوژی ایران فرصت مناسبی در ایران برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. نایب‌رییس اتاق ایران با برشمردن تهدیدهای

 پیش روی ایران گفت: در کنار فرصت‌ها ما به‌عنوان ملت با تهدیدهایی روبه‌رو هستیم. نخستین تهدید منابع آب است. ما باید با ورود تکنولوژی در سال‌های آینده بتوانیم جلوی این تهدید را بگیریم و مصرف آب را در کشور در حوزه کشاورزی کاهش و بازیافت آب را افزایش دهیم.

به گفته سلطانی اگرچه کمبود آب تهدیدی برای ایران است ولی برای کشورهای دارنده تکنولوژی در این حوزه فرصتی برای سرمایه‌گذاری است. برای همین از طرف‌های اتریشی دعوت می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند و با فناوری خود به کمک ایران بیایند.

 فراهم آوری فرصت مطلوب برای ایرانی‌ها

در عین حال رییس اتاق فدرال اقتصادی اتریش گفت: حجم روابط تجاری ایران و اتریش در حدود ۴۰۰ میلیون یورو است که از همکاری خوب دو کشور حکایت دارد اما اعتقاد داریم که این میزان قابلیت افزایش دارد. کریستف لایتل با اشاره به شرایط مناسب ایجاد شده بعد از برجام تصریح کرد: اتاق اقتصادی اتریش روابط مناسب و قابل اتکایی با اتاق ایران داشته و همواره برای تعمیق روابط

 دو کشور تلاش کرده است؛ هرچند مشکلاتی در این راه وجود دارد که اتاق اتریش تلاش خواهد کرد مسیر خوب و مطمئنی برای ارتقای سطح همکاری‌ها به‌وجود‌ آورد. او با اشاره به حضورش در فروم اقتصادی بین‌المللی تصریح کرد: رویکرد اتاق اتریش همواره معرفی ایران به عنوان یک شریک مناسب و معقول در روابط اقتصادی است؛ آنچنان که این کشور برای اتریش چنین بوده است. رییس اتاق اتریش با اشاره به تمایل کشورش برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران گفت: اقتصاد یک مسیر ویژه است و نباید با سیاست ادغام شود؛ چراکه در همکاری با ایران دو طرف باید منافع یکدیگر را مدنظر داشته باشند.