:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

دیدار سران گازی جهان از امروز در بولیوی

نشست فوق‌العاده (چهارمین نشست) وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) و نشست سران این مجمع به ترتیب ۲۳ و ۲۴ نوامبر (دوم و سوم آذرماه) در بولیوی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
اقتصادگردان- بیژن زنگنه وزیر نفت بامداد امروز (پنج‌شنبه ۲ آذرماه) برای شرکت در نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تهران را به مقصد بولیوی ترک کرده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ‌ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات ١٢ عضو اصلی جی‌ای‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

نخستین سمینار بین‎المللی مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز گذشته(چهارشنبه) در سانتاکروز بولیوی برگزار شد.

سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان با شعار «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» بیست و سوم ماه نوامبر (دوم آذرماه ۱۳۹۴) با حضور سران ۹ کشور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد؛ نخستین و دومین نشست سران جی‌ای‌سی‌اف نیز به ترتیب در دوحه و کاخ کرملین روسیه برگزار شده بود.