:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
پارلمان شهری پایتخت درخواست کرد

شهرداری 10 میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کمک کند

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران تحت تاثیر زلزله اخیر در کرمانشاه قرار داشت و برای بار دوم موضوعی خارج از دستور جلسه در صحن شورا مطرح و رای‌گیری در خصوص آن انجام شد.
کد خبر: ۱۰۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- از آنجا که بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی کمک‌های نقدی برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه در نظر گرفته‌اند، اعضای شورای شهر تهران نیز تصمیم گرفتند تا به خیل کمک‌کنندگان بپیوندند. هر چند به گفته نجفی شهردار تهران، این نهاد بیش از 30هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما این موضوع مانع نشد که از پرداخت 10میلیارد تومان به ستاد اربعین خودداری کند و در جلسه روز گذشته نیز شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه لایحه‌یی برای پرداخت کمک 10میلیارد تومانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه کرد.

در متن پیشنهادی این طرح آمده است: با توجه به تخریب و آسیب‌های گسترده ناشی از زلزله غرب کشور به ویژه در شهرستان‌های سر پل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، جوانرود، ثلاث باباجانی و اسلام‌آباد غرب و در چارچوب بندهای ۴ و ۵ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 75.3.1 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و در راستای مشارکت در حل بحران صورت گرفته به شهردار تهران اجازه داده می‌شود از منابع در اختیار سرمایه‌یی و هزینه‌یی به میزان ۱۰میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض زیرنظر استانداری اختصاص دهد و هزینه کند.

در تبصره نخست این طرح آمده برای جلب مشارکت بیشتر همکاران و کلیه کارکنان شورای اسلامی شهر، شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابع به شهرداری اجازه داده می‌شود با موافقت کارکنان داوطلب مبلغی از حقوق و مزایا بنا به پیشنهاد هر همکار کسر و در عمران شهرها و روستاهای زلزله‌زده ذیل نظر استاندار استان هزینه شود.

همچنین برای حمایت داوطلبانه شهرداری مکلف است، سامانه اطلاع‌رسانی راه‌اندازی کرده و تنها با کسب اجازه و درخواست کارکنان مبلغ حمایت از زلزله‌زدگان کسر شود. بر اساس تبصره دو این طرح شهرداری مکلف است، گزارش حسن اجرای مصوبه را تا پایان بهمن ۹۶ به شورای شهر تهران ارائه کند.

به گزارش «تعادل» مجید فراهانی به عنوان یکی از طراحان این طرح در خصوص ضرورت قید دو فوریت گفت: هرگونه هزینه‌کرد در شهرداری تهران باید براساس بودجه سالانه شهرداری انجام شود و با توجه به عدم وجود چنین موضوعی در بودجه مصوب، به لحاظ قانونی ضرورت دارد تا این طرح در شورای شهر تصویب شود.

به گفته وی در سال‌های پیشین نیز 3 مصوبه با چنین موضوعی در شورای شهر تهران به تصویب رسیده و شهرداری تهران مجاز به کمک‌های مالی در استان‌های بوشهر، آذربایجان‌شرقی، ایلام و لرستان شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون کمک‌های مردمی در حال فروکش کردن است و ضرورت ورود شهرداری تهران در حل معضل اسکان دیده می‌شود، اظهار کرد: شهرداری تهران می‌تواند با کمک استارت‌آپ‌ها به جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداخته و مبدع یک کار داوطلبانه باشد.

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران به عنوان مخالف این طرح عنوان کرد که در بررسی عجولانه ممکن است طرحی به تصویب برسد که دارای اشکالاتی باشد که این موضوع در شأن شورای شهر تهران نیست. در ادامه حسن رسولی نیز پیشنهاد داد به جای آنکه به شهردار تهران اجازه داده شود از منابع در اختیار سرمایه‌یی و هزینه‌یی به میزان ۱۰ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض هزینه کند، این عبارت به سقف ۱۰میلیارد تومان تغییر یابد که بعد از رای‌گیری این تغییر در متن طرح انجام شد.

همچنین ابراهیم امینی در موافقت با قید دو فوریت این طرح تاکید کرد: پس از وقوع چنین حوادثی حتی کشورهایی که به لحاظ سیاسی ارتباط خوبی هم ندارند، سعی می‌کنند در ارسال کمک‌ها پیش‌دستی کرده و در این اقدام انسان‌دوستانه سهیم شوند. این نخستین‌باری نیست که زلزله در کشور رخ داده است و این مصوبه نیز نخستین مصوبه شورای شهر تهران در کمک به مناطق بحران‌زده نیست.

نایب‌رییس شورای شهر تهران بر ضرورت فوریت در بررسی و تصویب این طرح تاکید و اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، شورای شهر تهران در نخستین جلسه خود پس از حادثه بحث کمک به زلزله‌زدگان را مطرح کرده است و این می‌تواند موجی را از همراهی مردم شهر تهران در کمک به حادثه‌دیدگان در جامعه ایجاد کند. در نهایت دوفوریت این طرح با 14 رای به تصویب رسید.

بعد از تصویب دو فوریت، احمد مسجدجامعی در بررسی این طرح به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: شهرداری تهران باید محل تامین اعتبار هزینه‌کرد تا سقف 10میلیارد تومانی خود را در این طرح مشخص کند.

افشین حبیب‌زاده نیز پیشنهاد دیگری ارائه کرد و گفت: شتاب‌زدگی جایگاهی در مصوبات شورای شهر تهران ندارد و به جای اینکه با عجله طرحی در شورای شهر تهران تصویب کنیم، می‌توانیم از شهرداری بخواهیم که ظرف مدت یک هفته لایحه‌یی در این خصوص به شورا ارائه کند. پیشنهاد افشین حبیب‌زاده به رای گذاشته شد. در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران قرار شد، شهرداری تا ۵ آذر لایحه کمک به آسیب‌دیدگان غرب کشور را تا سقف ۱۰میلیارد تومان به شورا تقدیم کند.

 مسوولان از خلسه خارج شوند

اما تذکرات اعضا نیز پیرامون زلزله اخیر بود و شهربانو امانی با اشاره به زلزله کرمانشاه خواستار تشکیل کمپینی به نام کانکس برای این مناطق شد و گفت: کانکس و وسایل گرمایشی مهم‌ترین ملزومات این بخش از حل بحران است و این در حالی است که بررسی‌ها نشان داده کانکس‌های ۶مترمربعی بیشترین کاربرد را در این مرحله خواهند داشت و متوسط قیمت این کانکس‌ها حدود 2.5میلیون تومان است. به نظر می‌رسد، اگر کمپینی به نام «کانکس» آغاز شود و مردم به صورت اشتراکی اقدام به تهیه این کانکس‌ها کرده و به مناطق زلزله‌زده به خصوص روستاها بفرستند بار بزرگی از روی دوش مردم زلزله‌زده برداشته خواهد شد.

ناهید خداکرمی نیز با اشاره به زلزله اخیر اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر از این خلسه و آرامش قبل از توفان خارج شویم و طوری عمل کنیم که گویا همین فردا از شدت آلودگی هوا دچار خفگی خواهیم شد و پس‌فردا در تهران زلزله خواهد آمد.

وی در ادامه تذکر خود از رویکرد صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: اگر امروز شاهدیم که مردم به سازمان‌های امدادی و مسوولان اعتماد نمی‌کنند، بخش مهم آن مربوط به عملکرد شعارآلود، یک‌جانبه‌گرایانه و پرلعن و نفرین صداوسیماست. تذکر من به صدا و سیما این است که شما از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کنید پس دوربین و میکروفن خود را به طرف مردم و تصاویر و صداهایی که دوست دارند، بچرخانید. تا این بی‌اعتمادی آسیب بیشتری به سبک زندگی و حرکت جمعی کشور نزده است، به فکر اصلاح باشید.

 تخلف در برخی دفاتر خدمات الکترونیک شهر

 در ادامه جلسه اعضا تذکراتی در زمینه‌های مختلف ارائه کردند. محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، از تخلفات گسترده در برخی دفاتر خدمات الکترونیک شهر خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از دفاتر خدمات الکترونیک تخلفات گسترده کرده اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در سال ۷۸ طی مصوبه‌یی شورای شهر تهران تصمیم گرفت ارائه خدمات فنی ساختمان‌ها را به بخش خصوصی و شرکت‌های ذی‌صلاح برون‌سپاری کند.

وی ادامه داد: فلسفه اصلی چنین مصوبه‌یی این بود که اولا این تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی واگذار شود. دوم اینکه فضای رانتی که در حوزه شهرسازی مناطق ۲۲گانه شهرداری ایجاد شده بود و اعتراضات مردم را در پی داشت از بین برود. همچنین تعداد زیاد نیروی انسانی که در شهرداری جمع شده بود تعدیل شود و دیگر اینکه ارائه خدمات صدور پروانه که ۹۰درصد مراجعات مردمی به حوزه شهرداری است توسط بخش خصوصی و در فضای رقابتی انجام شود.

سالاری ادامه داد: طبق قانون تمام شرکت‌ها و افراد ذی‌صلاح می‌توانند برای ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک اقدام کنند این در حالی است که طی سال‌های گذشته دفاتر زیادی اقدام به تخلفات گسترده کرده‌اند اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هیچ کمیته انضباطی برای رسیدگی به تخلفات آنها تشکیل نشده است.

زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و عضو هیات‌رییسه شورا، نسبت به دکل‌های فشارقوی شهر در منطقه ۱۶ تهران تذکر داد و خواستار این شد تا برنامه‌یی برای رفع خطر دکل‌های فشار قوی در منطقه ۱۶ شهر تهران ارائه شود.

نژادبهرام با تاکید بر اینکه وجود دکل‌های فشار قوی در منطقه ۱۶ باعث بروز انواع بیماری در این منطقه شده و سلامت ساکنان را به خطر انداخته است، گفت: باید برای رفع خطر، هر چه سریع‌تر اقداماتی انجام شود؛ در این زمینه اداره برق اعلام همکاری کرده و باید شهرداری همانند پل صدر، این کابل‌ها را به زیر زمین ببرد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: هزینه بالای انتقال دکل‌ها در زیر زمین در پروژه پل صدر، باعث شد این اتفاق در سایر مناطق نیفتد. اما در حال حاضر خسارت زیست‌محیطی زیادی به منطقه ۱۶ بابت این دکل‌ها وارد شده است. اداره برق نیز اعلام آمادگی کرده که این مشکل را برطرف کند؛ بنابراین در اسرع وقت شهرداری برنامه عملیاتی خود را برای رفع این مشکل ارائه کند.

 احداث کارگاه مترو در کنار موزه فرش

حسن خلیل‌آبادی نیز در تذکری نسبت به احداث کارگاه خط ۶ مترو در نزدیک در ورودی موزه فرش تهران هشدار داد و گفت: موزه فرش یکی از موزه‌های استان تهران است که در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شده است. ساختمان این موزه در سال ۵۶ در مساحتی به ابعاد 3 هزار و ۴۰۰ مترمربع با اقتباس از‌ دار قالی توسط عبدالعظیم فرمانفرماییان طراحی و تهیه شده است. وی ادامه داد: طبق گزارش‌های رسیده در روزهای گذشته، شرکت مترو تهران قصد احداث کارگاه و هواکش ایستگاه کارگر در خط ۶ مترو تهران دقیقا مقابل در اصلی این موزه را داشت که با ممانعت و برخورد مسوولان این موزه از استقرار این بنا به‌طور موقت جلوگیری شد.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه مجدد این برنامه کمی آن طرف‌تر از در اصلی و در حجمی بسیار بزرگ در حال احداث است، اظهار کرد: قرار است دهانه هواکش ایستگاه مترو در کنار فاخرترین موزه فرش خاورمیانه بنا شود. از شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه و از اداره میراث فرهنگی تهران می‌خواهم جهت پیگیری و رسیدگی به این موزه با توجه به بازدید روزانه چند صد گردشگر خارجی اقدام کند.

 

برای ایجاد شادی در جامعه برنامه‌ریزی کنیم

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران دیروز در نشست علنی این شورا به فضای غم زده شهر تهران اشاره کرد و گفت: رتبه نامناسبی از لحاظ غم داریم. به گفته هاشمی شادی لازمه جامعه و از مهم‌ترین نیازهای امروز مردم است، درجامعه ما غم، نگرانی و رنج بیش از شادی است، بدین لحاظ در مقایسه با سایر کشورها رتبه نامناسبی داریم.  هاشمی با بیان اینکه ایام عزاداری ماه صفر، با غم دیگری برای ایرانیان همراه شد، تصریح کرد: غم فاجعه زلزله غرب کشور که همدردی ده‌ها میلیون هموطن همدل را برانگیخت. امروز همه ایرانیان به خصوص هموطنان آسیب دیده در زلزله به شادی و عبور از رنج و اندوه نیاز دارند و دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگی کشور از جمله مدیریت شهری، باید برای شادی سالم و تفریحات ایرانی - اسلامی منطبق بر اصول اخلاقی برنامه داشته باشند.  وی اظهار کرد: منحصر کردن تشیع به غم، مسیر درستی نیست، راهی است که جامعه را به سوی افسردگی سوق می‌دهد. باید متناسب با عزاداری، شادی نیز در جامعه به اندازه و میزان مناسب خود برنامه‌ریزی شود.  لازم به یادآوری است: در نظر سنجی که چندی پیش توسط یک موسسه بریتانیایی انجام شد تهران به‌عنوان ششمین شهر پراسترس دنیا بعد از شهرهایی چون بغداد و کابل قرار گرفته است و توجه به این موضوع اهمیت صحبت‌های هاشمی را دو چندان می‌کند.