:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
رايزني براي تغيير مديران بانك ها رو به افزايش است

بانك ها در انتظار مديران باسابقه، بومي، داراي نفوذ كلام و صاحب نظر در سياست هاي پولي و بانكي

در روزهاي اخير، برخي شنيده ها حاكي از آن است كه نام افرادي كه در گذشته عضو هيات مديره و مديرعامل بانك صادرات بوده اند بيش از ديگران مطرح شده اند و از جمله سيد بهاءالدين حسيني هاشمي، ربيع زاده، حاجي زاده و... براي انتخاب در هيات مديره و مديرعاملي بانك در بين كارشناسان و فعالان بانكي مطرح شده اند. كارشناسان معتقدند: از آنجا كه سهامداران حقوقي مي توانند نمايندگان خود در هيات مديره را هر لحظه كه خواستند انتخاب و معرفي كنند لذا تغييرات مديريتي در اين بانك نياز به برگزاري مجمع و بازشدن نماد و... ندارد
کد خبر: ۱۰۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري:   به دنبال انتشار اخبار و تحليل هاي مختلف رسانه ها در هفته هاي اخير، در ارتباط با تصميم مديران اقتصادي كشور براي  تغيير احتمالي تعدادي از مديران بانك هاي بزرگ كه در حال حاضر خصوصي شده محسوب مي شوند و در هفته گذشته منجر به تغيير مديرعامل بانك ملت شد، شنيده ها حكايت از آن دارد كه گمانه زني و مذاكره با تعدادي از مديران با تجربه و كارآمد كه قبلا سابقه مديريتي موفقي در بانك هاي بزرگ كشور  داشته اند و از دانش بانكداري و نفوذ كلام در بين مسوولان كشور و همچنين اقبال عمومي در بدنه بانك ها و شبكه بانكي برخوردار هستند، افزايش يافته وبسياري از كارشناسان و كاركنان بانك ها انتظار دارند كه براي گذار از چالش هاي كنوني، افرادي كه قبلا از آزمون عملكرد مديريتي در مواجه شدن با بحران ها سربلند خارج شده اند، براي عبور از شرايط فعلي انتخاب شوند.


برخي كاركنان و كارشناس بانكي مي گويند: انتخاب مديران جديد، علامت هاي مختلفي به ذي نفعان، كاركنان بانك ها،‌ فعالان اقتصادي، سپرده گذاران و سهامداران، نهادهاي ناظر و... مي دهد و اگر افرادي شناخته شده و داراي سابقه مديريت قبلي در بانك، صاحب نظر و داراي نفوذ كلام و داراي دانش روز بانكداري انتخاب شوند، حال همه ذي نفعان و فعالان بانكي و پولي را خوب خواهد كرد و بخش هاي اجرايي و پرسنل و حتي بازنشستگان بانك ها از آن استقبال خواهند كرد. انتظار ما اين است كه به جاي انتخاب هاي سياسي و اعتماد حزبي و گروهي، كه عمدتا افرادي را از خارج بانك انتخاب مي كنند، به انتخاب افرادي از بدنه خود بانك كه آشنا با ساختار و پيچيدگي ها و مشكلات هستند و از اقبال بيشتري در بين پرسنل بانك برخوردارند، توجه شود. زيرا مديراني كه سابقه كار در خود بانك را دارند و مديران و پرسنل را مي شناسند امكان تجهيز سرمايه انساني و مديران و كاركنان را دارند، در عين حال به دليل آگاهي از مسائل پولي و بانكي كشور، داراي نفوذ كلام و توان مذاكره و ارائه راهكار به مسوولان كشور و نظام بانكي هستند.

كارشناسان به وزير و معاون بانكي وزارت اقتصاد، بانك مركزي و مسوولان اقتصادي توصيه مي كنند كه افرادي با سابقه كار قبلي، و داراي دانش روز بانكداري و داراي راهكار اجرايي كوتاه مدت و ميان مدت را براي بانك ها انتخاب كنند. هر چند كه برخي مديران به دليل فيش حقوقي يا حاشيه هاي ديگر امكان انتخاب شدن ندارند اما تعداد قابل توجهي از مديران  با سابقه قبلي را مي توان براي شرايط امروز بانك ها انتخاب كرد


اين درحاليست كه مديران خارج از سيستم بانكي، عمدتا به اجراي بخشنامه ها و رضايت تعدادي از مديران توجه دارند و چالش ها و مشكلات بانك دغدغه اصلي آنها نيست. اما از آنجا كه حل مشكلات فعلي بانك ها، نيازمند همدلي و همكاري كاركنان و كارشناسان بانك براي اجراي سياست هاي اصلاح ساختار بانك مركزي است و در عين حال نيازمند دلسوزي و همدلي در جذب سپرده ها و منابع و رضايت مشتريان است و مجموعه اي از اهداف درون بانك و بازار پول و نظام بانكي بايد همزمان با هم هدايت و پيگيري شود، لذا تنها نمي توان يك مدير اجرايي را براي چنين شرايطي انتخاب كرد و بايد صاحب نظران و مديراني توانمند و اجرايي انتخاب شوند كه هم قادر به اجراي برنامه اصلاح ساختار بانك ها باشند و هم اعتماد و همدلي نيروهاي بانك را تقويت كنند و هم بتوانند با مذاكره و گفت وگو و ارائه راهكار و نفوذ كلام خود، بانك مركزي و ساير بخش هاي نظام بانكي را در تحقق اهداف دولت ياري دهند. 

ملاك انتخاب مديران در شرايط خاص 

در چنين شرايطي، ملاك انتخاب مديران ارشد بانك ها، بايد سابقه كار و موفقيت قبلي در مديريت بانك، نفوذ كلام در مسوولان كشور، دانش اقتصادي و بانكي، آشنايي با استانداردها و بانكداري بين المللي باشد تا امكان ارائه راهكار، توافق با مديران اقتصادي كشور و نهاد ناظر بازار پول، و همدلي و همكاري با كاركنان بانك ها جهت اجراي موفقيت آميز آن فراهم شود. 
به عبارت ديگر، مديران جديد بايد از توانايي و دانش و كارايي لازم به اندازه اي برخوردار باشند تا مشكلات بانك به صورت ريشه اي و ساختاري پيگيري شود و قادر به جلب اعتماد وزارت اقتصاد، بانك مركزي، شبكه بانكي، كاركنان بانك، ذي نفعان، اتاق هاي بازرگاني، سهامداران، شركت ها، سازمان ها و مشتريان بانك به عنوان سرمايه اصلي بازار پول باشند. 

دليل اين معيارها، شرايطي است كه بازار پول و بانك ها در آن قرار دارند زيرا در صورتي كه انتخاب مديران در فضايي مبهم انجام شود و برنامه و عملكرد  مديران قابل ارزيابي و مقايسه نباشد، مدت ها طول مي كشد تا بانك در مسير مورد انتظار قرار گيرد. كاركنان بانك ها مدتي انتظار مي كشند كه ساير مديران انتخاب شوند و مسير بعدي مشخص شود، سهامداران و سپرده گذاران مدتي طول مي كشد كه تصميمات اصلي و جدي خود را اعلام كنند. تقويت مسير جذب سپرده، دريافت تسهيلات و سرمايه گذاري ها نيز به مرور زمان نياز خواهد داشت. 
به عبارت ديگر، هر تغيير مديريتي از هيات مديره تا مديرعامل، علامت هايي را به بازار پول، ذي نفعان، سپرده گذاران و سهامداران دولتي و شبه دولتي و خصوصي،  سرمايه گذاران بزرگ و كوچك، سازمان هاي همجوار مثل بورس، اتاق هاي بازرگاني و... مي دهد كه اگر سابقه مدير انتخاب شده روشن باشد و چهره اي شناخته شده و آگاه و آشنا با مسائل بانكي و اقتصادي باشد، نه تنها ذي نفعان و بازار پول و اقتصاد را به سرعت به مسير استقبال از آن مدير سوق خواهد داد و مشكلات بانك را به تدريج در مسير گشايش قرار خواهد داد، بلكه با اقبال مناسب از سوي كاركنان بانك مواجه شده و نوعي همدلي و احساس تعلق و نتايج بهتر را به همراه خواهد داشت و انرژي و شور و شوق فزاينده اي را ايجاد خواهد كرد. 
براين اساس، برخي كارشناسان بانكي مي گويند چالش هاي متعدد بانكي موجود، از جمله بسته شدن نمادهاي بانكي در بورس و اجراي استانداردهاي IFRS،  زيان ده شدن بانك به خاطر تغيير روش محاسبه سود و زيان، مطالبات معوق، هزينه مستقيم و غيرمستقيم ساماندهي موسسات غيرمجاز، تسهيلات و تعهداتي كه دولت ايجاد كرده، روند جذب يا خروج سپرده ها، تغيير شاخص هاي ترازنامه اي و بسياري ديگر از چالش هاي موجود، نيازمند انتخاب افرادي است كه اولا بانك را بشناسند و سابقه كار در بانك را داشته باشند و توان ارائه راهكار اجرايي را داشته باشند. دوما انگيزه و دانش و حال و حوصله كافي براي اجراي راهكارهاي موثر را داشته باشند. سوما از نفوذ كلام در بين مديران بانكي و اقتصادي كشور برخوردار باشند و شور و نشاط و انگيزه و فضاي مثبت ايجاد كنند و كاركنان بانك نيز از حضور مدير جديد استقبال كند و تشويق به فعاليت بيشتر شوند.

با چنين شاخص هايي، تعدادي از مديران شناخته شده و صاحب نظر و داراي نفوذ كلام و صاحب دانش، تكنوكرات، كارآمد و داراي توان ارائه راهكار، كه سابقه كار در بخش هاي بانكي و مالي دارند، مي تواند در ليست بررسي هاي وزارت اقتصاد، معاون پولي و بانكي وزير اقتصاد، بانك مركزي، سازمان برنامه، بورس و سهامداران عمده بانك ها قرار گيرد تا بهترين انتخاب ها از بين مديران با سابقه و صاحب تخصص و آگاه انجام شود. زيرا در شرايط كنوني، امكان ريسك  و انتخاب افرادي كه تنها بخشي از اين توانايي ها را دارند، نمي تواند بانك ها را از چالش ها ومسير اصلاح ساختار عبور دهد. 



بانك هاي داراي اولويت 

يكي از بانك هايي كه از اولويت تغيير مديرعامل و هيات مديره برخوردار بود و در هفته گذشته، مديرعامل جديد به خود ديده است، بانك ملت بود. اما در ليست بانك هايي كه در هفته هاي گذشته مطرح شده اند، چند بانك ديگر نيز شامل بانك هاي صادرات، رفاه كارگران، توسعه تعاون و... نيز مطرح شده بود كه بانك صادرات ايران به لحاظ اهميت و بزرگي و حوزه گسترده فعاليت  آن نيازمند بررسي بيشتر و مهمتري است و مسوولان اقتصادي و بانكي با عنايت و توجه ويژه اي لازم است به آن توجه نمايند. 

 بانك صادرات ايران از يك بانك دولتي به بانك خصوصي شده تبديل شد و در چارچوب اصل 44، بخشي ازسهام آن به سهام عدالت تبديل شده كه مديريت آن با دولت است، برخي نهادهاي عمومي و شبه دولتي نيز سهامدار آن هستند. همچنين بخشي از سهام به عنوان سهام كاركنان بانك صادرات و بخشي از آن در بازار سرمايه توسط سهامداران بورس خريداري شده است. 
براين اساس، اگرچه حضور دولت و نهادهاي عمومي در اين بانك پر رنگ است اما در عين حال از نظر اداره يك بانك خصوصي محسوب مي شود و لذا برگزاري مجمع، نماد و قيمت و شاخص هاي درآمد هر سهم و... براي بورس و سهامداران اهميت دارد. 
به عبارت ديگر، با اين كه دولت و بانك مركزي همچنان تسهيلات تكليفي و تعهداتي را روي دوش بانك صادرات قرار داده اند و بخش عمده اي از طلب هاي بانك صادرات از دولت است و بدهي سنگين دولت به بانك صادرات، عملا بخشي از منابع را قفل كرده، اما در عين حال ساختار اداره اين بانك خصوصي است و لذا با چالش هاي سختي مواجه است. 
از سوي ديگر، ساماندهي موسسه ميزان وطرح بزرگ شانديز و برخي تعهدات دولتي و عمراني ديگر روي دوش بانك صادرات قرار گرفته است و همه اين موارد، بر وضعيت منابع و دارايي بانك اثر گذار است. 
لذا دولت براي چنين وضعيتي بايد حداقل بخشي از بدهي خود به بانك را پرداخت كند يا فرصت بيشتري براي اصلاح گزارش مالي بدهد تا نماد بانك باز شود و سپرده گذاران و سهامداران با اعتماد و حمايت بيشتري به بانك كمك كنند. 
همه اين موارد نيازمند مديراني است كه بتواند هم حمايت سهامدار و سپرده گذار را تقويت كند و انگيزه كاركنان را در درون بانك تقويت نمايد و هم با نفوذ كلام و مذاكره با نهادهاي ناظر، فرصت و شرايط بهتري براي اصلاح ساختار گزارش مالي، باز شدن نماد و... ايجاد كند. 
همين حساسيت برگزاري مجمع توسط سهامداران باعث شده كه به خاطر چالش هاي ايجاد شده از طريق فرمت جديد گزارش مالي IFRS با بسته شدن نماد براي چند ماه روبرو شود و اگر قرار باشد كه نماد باز شود و گزارش ارائه و مجمع برگزار شود بايد قبل از آن مديران بانك اقدامات موثري را انجام دهند و برخي چالش ها را در كوتاه مدت حل كنند و اصلاح ساختار را نيز در ميان مدت و بلندمدت پيگيري نمايند. 
ايجاد چنين زمينه اي به كسي يا كساني نياز دارد كه در هيات مديره اجماع نظر  داشته باشند و راهكار موثر و كوتاه مدت ارائه دهند و با اقبال و همدلي كاركنان بانك صادرات در مناطق مختلف، جذب منابع و سپرده را افزايش دهند، مطالبات را پيگيري كنند و وضعيت درآمدها و دارايي ها و منابع را بهبود ببخشند. 

در روزهاي اخير، برخي شنيده ها حاكي از آن است كه افرادي كه در گذشته عضو هيات مديره و مديرعامل بانك صادرات بوده اند بيش از ديگران مطرح شده اند و از جمله نام هايي مانند سيد بهاءالدين حسيني هاشمي، ربيع زاده، حاجي زاده و... براي هيات مديره و مديرعاملي بانك مطرح شده اند. برخي كارشناسان در اين زمينه معتقدند: از آنجا كه سهامداران حقوقي مي توانند نمايندگان خود در هيات مديره را هر لحظه كه خواستند انتخاب و معرفي كنند لذا تغييرات مديريتي در اين بانك نياز به برگزاري مجمع و بازشدن نماد و... ندارد زيرا زمان نبايد از دست برود و بايد در تقويت بانك صادرات، اقدامات لازم مورد توجه باشد و براساس خواسته مديران اقتصادي كشور، بايد افرادي توانمند و داراي سابقه مديريت در بانك صادرات وهمچنين دانش كافي بانكداري و اقتصادي انتخاب شوند

يكي از مديران با سابقه و بازنشسته بانك صادرات در اين زمينه گفت: بانك صادرات به خاطر تجربه كاركنان آن، سابقه طولاني و شعب و گستردگي و منابع و دارايي هاي آن و ارتباط با اقتصاد و مردم در سراسر كشور، بايد تقويت شود  و چالش هاي آن هر چه باشد با همت كاركنان و مديران و كساني كه به اين بانك احساس تعلق دارند، برطرف خواهد شد. اما در اين مقطع، بايد مديري همه جانبه نگر، علمي، حرفه اي، با سابقه و همراه با اقبال از سوي كاركنان انتخاب شود. براين اساس،  سيد بهاء الدين حسيني هاشمي كه مديرعامل بانك صادرات در سال هاي قبل بوده و 25 سال سابقه در بخش هاي مختلف بانك داشته  و در سال هاي بعد نيز مديرعامل و  عضو هيات مديره بانك هاي گردشگري و سرمايه و... را در كارنامه خود دارد و به عنوان صاحب نظر در حوزه پولي و بانكي مطرح است و فردي كارشناس و آگاه به مسائل مختلف اقتصاد كلان كشور، سياست هاي پولي، شبكه بانكي و بانك صادرات است كه در مواجه شدن با هر شخص و هر حوزه اي توانايي كافي دارد و چه در ارتباط با وزرا و دولت، چه در ارتباط با بانك مركزي و چه در ارتباط با كاركنان و ذي نفعان و سپرده گذاران و سهامداران و روش هاي مختلف جذب منابع، مي تواند مديري كارآمد در اين شرايط باشد. لذا  شايد همين موارد باعث شده كه اقبال كاركنان و بازنشستگان بانك به اين گونه افراد بيشتر باشد و نام آنها  در شبكه هاي اجتماعي  مطرح شده و پيام هاي مختلفي در مورد كارآمدي و سابقه و كارنامه مديران قبلي مطرح شده است كه مثلا به سابقه پيشرو، جهرمي، حسيني هاشمي و...  پرداخته اند و برخي نيز صاحب نظر بودن و دانش و سواد بانكي را مورد توجه قرار داده اند و لذا نام افرادي مثل حسيني هاشمي به خاطر سابقه 25 ساله در بانك صادرات، سابقه مديرعاملي بانك صادرات و موفقيت در بهبود شاخص ها و منابع در دوره مديريت وي، عضويت در هيات مديره  ومديرعاملي ساير بانك ها، و همچنين  نظراتي كه در حوزه اقتصاد و بانكداري دارد،  و در بين مديران به عنوان فردي صاحب نظر و داراي نفوذ كلام و آگاه به مسائل پولي و بانكي و استانداردهاي بانكداري بين المللي، شناخته شده ... بيشتر مطرح شده و بخشي از كاركنان و بازنشستگان بانك صادرات نسبت به اين موضوع اقبال نشان داده و معتقدند كه انتخاب مديراني از بدنه بانك، هم آينده بانك را بهتر خواهد كرد و هم مي تواند بر وضعيت كاركنان و حتي بازنشستگان نيز موثر باشد.  
آنچه براي كاركنان و كارشناسان بانكي بيش از هر چيز اهميت دارد انسجام نيروهاي بانك و اصول و ساماندهي مديريتي است كه بايد هيات مديره و مديرعامل به آن توجه داشته باشند زيرا بانك هاي بزرگ با اين همه پرسنل و اثرگذاري در اقتصاد و اين همه دارايي و منابع، بايد به شرايط بهتري برسند و اين كار با انتخاب مديران قوي امكان پذير است و بانك صادرات توانايي بسياري دارد و در اين شرايط بايد با مديريتي قوي حمايت شود و دولت و بانك مركزي و وزارت اقتصاد نيز بايد به الزامات تحقق چنين هدفي كمك كنند و افرادي مورد قبول را انتخاب كنند.  

 امكان انتخاب تعدادي از مديران با سابقه

تنظيم ليستي از بين مديران با تجربه با شاخص هايي كه بتواند مورد توافق وزيراقتصاد، معاون بانكي وزارت اقتصاد، بانك مركزي، پرسنل بانك ها و ساير ذي نفعان باشد و همه روي اين انتخاب ها، نمره ميانگين خوبي را بدهند، كار سختي نيست و نگاهي به ليست مديران با سابقه كه در دو دهه گذشته عضو هيات مديره و مدير عامل بوده اند، مي تواند در انتخاب 5 تا 6 مدير توانمند به مسوولان كمك كند.  
اما به دلايل مختلف، از جمله فيش هاي حقوقي بالا يا حاشيه هايي كه در سال هاي قبل رخ داده يا انتخاب مديران سياسي توانمند كه عملكرد به نسبت خوبي داشته اند، باعث مي شود كه نام برخي افراد از اين ليست خارج شود و در نتيجه يك ليست مناسب از افراد صاحب نظر، با سابقه كه از اقبال موثري در بدنه بانك برخوردار هستند و بانك مركزي و ساير نهادهاي ناظر و از جمله وزير اقتصاد و معاون بانكي وزير مي تواند مسير انتخاب اين مديران كارآمد براي شرايط كنوني را ساده تر كند. 


همدلي پرسنل و مديران و قفل شدن 40 درصد از منابع

قفل شدن يا از دسترس خارج شدن 40 درصد منابع بانكي كه از طريق بدهي دولت به بانك ها، مطالبات معوق و سوخت شده و مشكوك الوصول، سپرده قانوني، تسهيلات تكليفي دولت، طرح هاي بلندمدت دولتي و عمراني، پرداخت سپرده به سپرده گذاران موسسات غيرمجاز، وثايق و دارايي هاي مازاد بانك ها كه در شرايط ركود مسكن و ساختمان قابل فروش نيستند و... اكنون دست مديران بانك ها را بسته است نيز موضوع مهمي است كه فشار و تنگناهاي موجود قطعا با همكاري پرسنل بانك ها و مديرعامل و هيات مديره بهتر تحمل خواهد شد.
اگر در بانك هاي بزرگ مثل صادرات ايران، كه بيش از 30 هزار نفر پرسنل و حدود 3 هزار شعبه در نقاط مختلف كشور دارند، بين مديران بانك و پرسنل احساس تعلق و همبستگي و همدلي وجود داشته باشد قطعا در حل مشكلات، جذب منابع جديد و حفظ سپرده هاي قبلي نيز موثر خواهد بود. 



نفوذ كلام و قدرت چانه زني بانكداران آگاه به مسائل اقتصادي و پولي 

نفوذ كلام مديران با سابقه و شناخته شده كه علاوه بر سوابق مديريتي طولاني، از دانش اقتصاد كلان و  مسائل سياست هاي پولي و مالي كشور آگاهي دارند، نيز مورد تاكيد كارشناسان و پرسنل بانك هاست. 
بسياري از كاركنان بانكي كه سال ها شاهد حضور و عملكرد متفاوت مديران مختلف بانكي و غير بانكي، بومي و غيربومي بوده اند  كه از داخل يا خارج بانك به عنوان مديرعامل و عضو هيات مديره انتخاب شده اند و عملكرد مديران قوي و ضعيف را باهم مقايسه و ارزيابي كرده اند معتقدند: مديراني كه از بدنه خود بانك انتخاب شده اند و با اقبال بيشتري از سوي كاركنان خود بانك ها همراه هستند و به قول معروف از پول شمردن در خزانه بانك، تا دريافت و پرداخت پشت باجه، كاركردن در بخش اعتبارات، مديريت شعب، مناطق، عضويت در هيات مديره و مديرعاملي را در كارنامه خود دارند و از  گرد وغبار اسكناس، تا استرس و نگراني   و فراز و نشيب بانك را با پوست و جان خود در دوره 20 تا 30 ساله احساس كرده اند، نه تنها در حل مشكلات داخل بانك بهتر عمل مي كنند و از دانش و سابقه و تجربه بيشتري برخوردار هستند بلكه به واسطه آشنايي با سياست هاي پولي و مالي كشور، تسهيلات تكليفي، كسري بودجه و انتظارات دولت و فشارهايي كه به شكل هاي مختلف به شبكه بانكي وارد شده است،  حتي  مي توانند به عنوان مشاور شبكه بانكي  و بانك مركزي و ... راهكارهاي اصولي و راهگشا ارائه دهند. 

مقايسه عملكرد و جذب منابع

تفاوت عملكرد مديراني كه از بدنه خود بانك انتخاب شده اند با كساني كه از خارج بانك به عنوان مدير انتخاب شده اند نيز مي تواند شاخص مهمي باشد نگاهي به عملكرد مديران بانك هايي مانند صادرات در دوره هاي مختلف مي تواند شاخص مناسبي باشد كه كدام مدير و در چه زماني توانست موفق عمل كند. 
همچنين مقايسه جذب منابع و سپرده ها، تعهدات و مطالبات، و.. نيز مي تواند راهگشا باشد. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
0
1
آقایان قبلا بودید که چه عملکردی را ارایه دادید ما کارمند آن بسیار راضی هستیم وکمتر جو سازی کنید