:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
وزیر نفت ایران به شایعه‌ها درباره خروج غول فرانسوی از فاز 11 پاسخ داد

تحریم شورای امنیت تنها راه فسخ قرارداد توتال

وزیر نفت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال را قرارداد معتبری عنوان کرد و گفت: این شرکت در شرایط عادی نمی‎تواند از این پروژه کنار برود.
کد خبر: ۱۰۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- بیژن زنگنه روز شنبه پس از دیدار با علیشیر سلطان‎اف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان ضمن تشریح محور این دیدار درباره اخبار ضد و نقیضی که از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و توتال مطرح است، اظهار کرد: ما قرارداد معتبر قانونی با توتال، سی ان پی سی و پتروپارس داریم و در آن مشخص شده که این شرکت در چه شرایطی می‌تواند از این پروژه کنار برود.

وی تاکید کرد: توتال در شرایطی می‎تواند از این پروژه کنار برود که تحریم‌های بین‌المللی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شود.

وزیر نفت با بیان اینکه متاسفانه عده‎یی می‌خواهند که توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش‌بینی ما درست از آب درآمد، افزود: یک عده هم مرتبا خبرهای مربوط به حضور توتال در ایران را غلط ترجمه می‌کنند تا نگرانی ایجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشی نمی‌کند.

پیش از این پاتریک پویانه در چند اظهارنظر مختلف مسائلی را درباره موضع این شرکت در قبال قرارداد فاز 11 پارس جنوبی مطرح کرده بود. هر چند این اظهارات اغلب نشانه‌یی مبنی بر «خروج» این شرکت از قرارداد را در خود نداشت اما در تازه‌ترین آنها که 23 آبان مطرح شد، خبرگزاری فارس نوشته که پویانه، رییس توتال اعلام کرده است که در صورت تغییر تصمیم امریکا درباره برجام قرارداد گاز پارس جنوبی را بازنگری می‌کنیم.

البته در اینجا نیز پویانه صحبتی از «خروج» یا کنار رفتن توتال از پروژه مطرح نکرده بود. او در ادامه به سی‌ان‌ان گفته بود:«در صورتی که چارچوب قانونی وجود داشته باشد، ما می‌توانیم این قرارداد(توسعه قرارداد پارس جنوبی) را به صورت قانونی پیش ببریم. اما اگر نتوانیم به دلایل رژیم تحریمی این قرارداد را اجرا کنیم، مجبوریم در این قرارداد بازنگری کنیم.»

در اینجا یکی از دلایل اشاره زنگنه به ترجمه غلط اخبار، این موضوع بود که پویانه به «وضع تحریم‌های جدید» علیه ایران اشاره کرده و فارس بیش از هر چیز بر تصمیم امریکا در قبال برجام مانور داده بود. پویانه در واقع گفته بود که در صورت وضع تحریم‌های تجدید به دلیل وجود دارایی‌های توتال در امریکا این شرکت مجبور به بازنگری در قرارداد فاز 11 خواهد شد.

مدیرعامل توتال در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده بود: ما روی پروژه کار می‌کنیم، ما مناقصه‌هایی را برگزار کردیم و باید قراردادهای مربوط به این مناقصه را تا ژانویه اجرا کنیم، من امیدوارم تا آن زمان کنگره پاسخی برای رییس‌جمهور داشته باشد و رییس‌جمهور بتواند تصمیم بگیرد که آیا موضع جدیدی اتخاذ می‌کند یا نه.

حالا اما به هر رو وزیر نفت ایران در اظهاراتی که می‌تواند خطاب به «توتال» نیز تلقی شود، عنوان کرده است که این شرکت فقط درحالی می‌تواند از پروژه «کنار» برود که شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. البته مدیرعامل توتال نیز مشخص نکرده که منظور او از «بازنگری» در قرارداد فاز 11 چه بوده است. اما نکته واضح این است که این شرکت هرگز سخنی از خروج از پروژه‌یی که خود سرمایه‌گذاری مهمی در آن کرده و سود خوبی نیز خواهد برد به میان نیاورده است.

 مشتری جدید نفتی ایران

اما اظهارات بیژن زنگنه درباره قرارداد توتال در دیدارش با معاون نخست‌وزیر ازبکستان بوده است. او در این دیدار با اشاره به اینکه ما علاقه‌مند به توسعه روابط با این کشور در شاخه‌های مختلف هستیم، تصریح کرد: این دومین دیدار با مقامات ازبکستانی در طول حدود یک ماه گذشته است و عمده محور این دیدارها در زمینه نفت و بخش‌های پایین‌دستی است.

وی از علاقه‌مندی ازبکستان برای سرمایه‎گذاری در بالادستی نفت و پتروشیمی خبر داد و گفت: معاون نخست‌وزیر ازبکستان امروز با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی(رضا نوروززاده) دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

زنگنه با بیان اینکه ازبکستان همچنین علاقه‌مند به خرید نفت از ایران است، تصریح کرد: موضوع خرید نفت می‌تواند نخستین قدم برای گسترش همکاری بین دو کشور باشد که ممکن است زودتر از مباحث دیگر به نتیجه برسد.

به گفته وزیر نفت، مذاکرات بیشتر درباره خرید نفت ایران از سوی ازبکستان توسط مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پیگیری می‌شود.

ازبکستان کشوری در آسیای مرکزی و دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است و پایتخت این کشور شهر تاشکند است.