:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
پیشنهاد یک استاد دانشگاه

کسب و کارهای شهری به روستاها بروند

یک استاد دانشگاه اصلی‌ترین هدف طرح اشتغال روستایی را فقرزدایی دانست و پیشنهاد کرد کسب و کارهای شهری که می‌توانند در درون روستاها انجام شوند، شناسایی و به روستاها انتقال داده شوند.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
اقتصادگردان- مسلم خانی با اشاره به تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی، گفت: رقم ۱.۵ میلیارد دلاری که دولت مجوز داده شده، حدود شش هزار میلیارد تومان می‌شود که قرار است در قالب تسهیلات شش درصدی در اختیار روستاییان و مناطق محروم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هدف از این وام بیش از اشتغالزایی، فقرزدایی است تا عمل توانمندسازی نظام خانواده اتفاق بیفتد و جلوی مهاجرت روستاییان به شهرها گرفته شود و حضور مردم در روستاها حفظ بافت سنتی روستایی شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هم اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد جمیعت کشور در روستاها زندگی می‌کنند در حالی که در کشورهای توسعه یافته این میزان تا ۴۰ درصد هم می‌رسد لذا با توجه به بحث توانمندسازی روستاییان و فقرزدایی در این طرح، چند پیشنهاد قابل طرح است.

خانی گفت: اول اینکه حداقل در ۴۲۰ رشته شغلی می‌توانیم کارآفرینی در روستا داشته باشیم که این رشته‌ها لزوما شیلات و دامداری، صنایع دستی و تولید مواد غذایی نیست وعلاوه بر کسب و کارهایی که به شکل سنتی در روستاها وجود دارد، می‌توانیم بخش زیادی از کسب و کارهای شهری را به روستاها انتقال بدهیم.

به گفته وی ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار هست که می‌توانند مخاطب اعتبار شش هزار میلیارد تومانی باشند و از طریق آموزش شوراهای روستایی و دهیاری فرهنگ کارآفرینی در روستا را گسترش بدهند.

مشاور ارشد کارآفرینی و کسب و کار با بیان اینکه توسعه روستایی باید از درون روستاها شروع شود، گفت: برخی روستاها در حوزه تولید پوشاک مشغولند ولی محصول تولیدی آنها در شهرها عرضه و فروخته می‌شود، ما می‌توانیم علاوه بر آن ۴۲۰ رشته شغلی روستایی، کسب و کارهای شهری دیگری که می‌توانند در درون روستاها انجام شوند شناسایی کنیم و به روستاها انتقال بدهیم.

خانی ایجاد کسب و کارهای گروهی و تیمی را از دیگر راهکارها ذکر کرد و گفت: افراد می‌توانند کسب و کار خود در شهرها را به روستاها انتقال بدهند و به نزدیکترین روستا اسباب کشی کنند که هم مکان و مصرف انرژی‌اش ارزان‌تر است و هم مزاحمتهای دولتی را ندارد.

به گفته این کارشناس حوزه کار از طریق تشکل‌های تعاونی می‌توان کسب و کارهایی را در قالب الگوی تیمی و گروهی ایجاد کرد و به صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت شد و در نهایت برای فروش محصول اقدام کرد و بازار مجازی آنلاین برای عرضه محصولات و خدمات ایجاد کرد.

خانی همچنین ایجاد نمایشگاه‌های دائمی محصولات روستایی به ویژه مواد غذایی ارگانیک را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که در کلان شهرها و مراکز شهرها می‌توان دایر کرد.

وی از روستای مافی کندی سلماس به عنوان روستای بدون بیکار نام برد و گفت: در این روستا همه در حال مجسمه سازی هستند و مراکز در اختیار را به مراکز طراحی و تولید انواع مجسمه تبدیل کرده‌اند. با استفاده از این ظرفیت و با بردن ایده مجسمه سازی از شهر به روستا، شرکت تعاونی مادر تخصصی و تامین نیاز ایجاد کرده و از طریق آن صادرات و فروش محصولات تولیدی خود را انجام می‌دهند.