معاون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به الزامات خدمات پس از فروش خودرو گفت: مصرفکنندگان شکایات خود را درباره خدمات پس از فروش خودرو از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت و سامانه ۱۲۴ این سازمان، طرح و پیگیری کنند.
اقتصادگردان- وحید منایی با استراتژیک و حساس خواندن نحوه رعایت حقوق مصرفکنندگان خودرو
اظهارکرد: پیش از این قانون خاصی با عنوان قانون حمایت از حقوق
مصرفکنندگان خودرو در تاریخ سوم تیر 1386به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده
که آییننامه اجرایی و اصلاحی این قانون نیز مشتمل بر 32 ماده مورد اصلاح
واقع و طی مصوبه شماره 7415/ت 51681 هـ مورخ 28 فروردین 95 هیات محترم
وزیران ابلاغ گردیده است. او افزود: در آییننامه مذکور بیش از 16 ماده در
باب خدمات پس از فروش در قالب خدمات دوران تضمین (گارانتی) و خدمات دوران
تعهد (وارانتی) لحاظ شده که براساس آن حدود وظایف و مسوولیتهای شرکتهای
عرضهکننده خودرو تعیین شده است. منایی افزود: براساس ماده (12) آیین نامه
مورد اشاره دوره تضمین (گارانتی) برای خودروهای سبک شامل سواری، ون و وانت
از تاریخ تحویل به مصرفکننده حداقل دو سال یا کارکردی معادل 40هزار
کیلومتر، هر کدام زودتر فرا رسد تعیین شده است که طی این دوران عرضهکننده
موظف است نسبت به رفع عیوب خودرو بهصورت رایگان اقدام نماید. به گفته او،
طبق ماده (15) آییننامه، مدت خدمات دوران تعهد (وارانتی)، شامل تعمیرات و
تامین قطعات 10 سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری و
نوع خودرو توسط عرضهکننده است؛ همچنین در خصوص اعلام این نکته که قطعات
تعویضی زودتر از موعد خراب میشوند نیز قانونگذار طی ماده (23) آییننامه
مذکور عرضهکننده را مکلف نموده است خدمات ارائه شده خود را به مدت دو ماه
یا 3هزار کیلومتر و قطعات را به مدت 6ماه یا 10هزار کیلومتر، هر کدام زودتر
فرا رسد ضمانت نماید. منایی همچنین در ارتباط با اینکه تعداد تعمیرگاههای
مجاز کم اعلام شده، گفت: براساس الزامات ماده (26) مندرج در دستورالعمل و
نظامات آییننامه اجرایی شماره 148256/60 مورخ 3 مهر 95 به ازای هر 500
دستگاه خودرو، عرضهکننده موظف به راهاندازی حداقل یک نمایندگی فعال جهت
ارائه خدمات پس از فروش است.