:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

گزارشي از وضعيت پوشش بيمه اي زلزله زدگان

براساس آمارها و بررسی‌های اولیه متاسفانه میزان خرید پوشش بیمه‌یی مربوط به بيمه زلزله در مناطق زلزله زده غرب كشور، اندك بوده و مردم و واحدهاي اقتصادي در شهرهاي غرب كشور مانند کرمانشاه پوشش بيمه اي براي زلزله و آتش سوزي و... نداشته اند و بخش زیادی از اماکن مسکونی پوشش زلزله ندارند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- احسان شمشيري
پوشش كمرنگ بيمه اي در مناطق زلزله زده
فقدان مدیریت ریسک و توجه به اصول ایمنی در ساخت وسازها

به گزارش اقتصادگردان، در بيمه آتش‌سوزي بيمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شوراي عالي بيمه تعهد مي‌كند كه خسارت‌هاي وارد شده به علت وقوع آتش‌سوزي، انفجار و صاعقه به اموال بيمه شده را جبران كند. در اين نوع بيمه‌نامه مي‌توان خطرهاي ديگر مثل زمين‌لرزه، سيل، توفان، نشت آب، تركيدگي لوله، شكست شيشه، سرقت و سقوط هواپيما بر روي اموال و اماكن را نيز با پرداخت ‌حق‌بيمه اضافي تحت پوشش قرار داد.
بعد از گذشت تقریبا ۷۲ ساعت از زلزله کرمانشاه که خسارات فراوان جانی و مالی برجای گذاشت، به جز شرکت بیمه ایران هنوز هیچ شرکت دیگری تعداد بیمه نامه های صادر شده خود را درباره مناطق آسیب دیده اعلام نکرده است.
 در ساعت های اولیه پس از زلزله قدرتمند ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه که تاکنون منجر به فوت حدود ۵۰۰ نفر از هم وطنان شده، تقریبا تمامی مسئولین از بیمه نبودن بیشتر اموال و اشخاص در این استان سخن گفتند.

اقتصاد گردان

بیمه آرمان و مسکن‌ مهر

در اين رابطه رییس اداره کل تسهیلات بانک مسکن گفت: مسکن‌ مهر کرمانشاه دارای قرارداد بیمه حوادث غیرمترقبه با شرکت بیمه آرمان بوده است.
ندا کسری کرمانشاهی در گفتگويي درباره وضعیت مرهونه بانکی و بیمه مسکن‌ مهر استان کرمانشاه اظهارداشت: مسکن‌ مهر استان کرمانشاه دارای مرهونه بانکی است و مشمول بیمه حوادث غیرمترقبه  است که زلزله را نیز پوشش می‌دهد.
وی افزود: مسکن مهر کرند غرب، سرپل ذهاب و اسلام آباد در این زلزله آسیب دیده‌اند و شرکت بیمه آرمان بیمه‌گر مسکن مهر این سه شهر بوده که اقدامات لازم در اين زمينه در حال انجام است.
كارشناسان معتقدند : اين اظهارات بيانگر نوعي شانه خالي كردن از مسوليت ساخت خانه هاي بي كيفيتي است كه خسارتهاي بيشماري را بر جاي گذاشته است و مي توان نتيجه گرفت كه در نهايت خسارتهاي شديد جاني ومالي وارد آمده ساكن در مسكن مهر پوشش چنداني نخواهد داشت
در اين رابطه مدیر عامل بیمه آرمان گفت: ذینفع پوشش بیمه ای عمر مانده بدهکار و مرهونات بانکی مسکن مهر، بانک مسکن است
به گفته مدیر عامل بیمه آرمان بانک مسکن باید به ما به عنوان بیمه گر دیتاهای لازم را جهت پرداخت خسارت ارایه دهد.
علیرضا بیانیان مدیر عامل بیمه آرمان ، در گفتگو با ریسک نیوز ضمن تایید اینکه پوشش بیمه ای مرهونات بانکی بانک مسکن نزد بیمه آرمان است ، تاکید کرد: از سال 92 قرارداد طویل المدتی با بانک مسکن داشته ایم که البته باید تاکید کنم صرفا مسکن مهر نیست بلکه مسکن مهر جزئی از قرارداد ماست .
بیانیان در خصوص میزان براورد خسارت گفت: با توجه به اینکه هنوز آواربرداری صورت نگرفته است نمی توان فعلا برآورد دقیقی داشت اما بیمه ارمان ضمن ارایه کمک های جنسی و نقدی ، نیروهای خود را جهت ارزیابی خسارت به منطقه اعزام کرده است.
مدیر عامل بیمه آرمان با بیان اینکه ساخت مسکن بی کیفیت توسط پیمانکاران باید مورد پیگرد قرار بگیرد ، گفت: سازندگان مسکن مهر بدون توجه به رعایت اصول ساخت ساز و اصول مبادرت به ساخت مسکن بی کیفیت و تقلبی کرده اند که اکنون به خسارات قابل توجهی انجامیده بنابراین به نظر می رسد بانیان این طرح ها باید تحت مواخذه قرار گیرند.
پوشش بيمه عمر مانده بدهكار شامل خطر فوت به هر علت وام گيرندگان مي‎باشد كه در صورت فوت آنان مانده وام در زمان فوت به بيمه گذار پرداخت مي گردد. معمولاً اين پوشش را مؤسسات مالي و اعتباري نظير بانكها و صندوقها جهت وام گيرندگان خود تهيه مي نمايد.
این نکات نشان می‌دهد که اولا بیمه حوادث طبیعی باید به یک بیمه اجباری و همراه با مشارکت همگانی تبدیل شود و دوم اینکه ارقام پشتیبان این طرح از کل ملت ایران و با ارقام خرد از طریق قبض برق، تلفن، آب و... جمع‌آوری شود تا به عنوان یک طرح ملی از مردم در حوادث طبیعی حمایت کند.
براساس آمارها و بررسی‌های اولیه متاسفانه میزان خرید پوشش بیمه‌یی مربوط به زلزله خیلی زیاد نیست و بخش زیادی از اماکن مسکونی پوشش زلزله ندارند و این امر ضرورت تسریع در راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی را گوشزد می‌کند. صندوقی که راه‌اندازی آن نیاز به هم‌افزایی بیمه مرکزی، قوه مجریه و قوه مقننه و البته شورای نگهبان را دارد.

اقتصاد گردان

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی بدرستی خواستار جدی تر گرفته شدن لایحه تاسیس صندوق حوادث طبیعی در کشور شده است؛ لایحه ای که سالهاست تصویب آن بدون در نظر گرفتن حادثه خیز بودن کشور در کشاکش مسائل حقوقی تصویب نشده است و این موضوع در هر حادثه طبیعی بار دیگر پررنگ تر از قبل مطرح می شود.
بیمه ایران نیز می گوید که در نخستین ارزیابی و پرداخت خسارت واحدهای تحت پوشش بیمه، با ۸ اکیپ ۳ نفره در شهر سرپل ذهاب ۷۵ پرونده را رسیدگی و حدود یک میلیارد تومان خسارت در وجه بیمه گذاران پرداخت کرده است. این شرکت می گوید که با توجه به بیمه نامه های موجود، حجم تعهداتش در مناطق زلزله زده حدود ۳۰ میلیارد تومان است.
به طور معمول، بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت خانه، بیمه آتش سوزی مرهونات بانکی و بیمه عمر مانده بدهکار را مطالبه می کند که در این میان معمولا شامل بیمه آتش سوزی است که حوادث طبیعی را نیز پوشش می دهد.
از سوی دیگر بیمه معلم که از جمله شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان محسوب می شود، تمامی دانش آموزان را در طول ۲۴ ساعت شبانه روز تحت پوشش بیمه ای خود دارد. هنوز البته آمار دقیقی از تعداد دانش آموزانی که در حادثه زلزله ۲۱ آبان ماه جان خود را از دست داده یا دچار آسیب دیدگی های جدی و سطحی شده اند در دست نیست ولی با این حال این شرکت متعهد به پوشش آن است.
از دیگر بیمه نامه هایی که اشاره ای به آن نشده، بیمه های عمر و حوادث کارکنان دولت است. به هر حال تعدادی از هم وطنان در مناطق زلزله زده از جمله شهر سرپل ذهاب از جمله کارکنان دولت بوده اند و دولت نسبت به پوشش اجباری بیمه های عمر و حوادث آنها اقدام کرده است. سازمان ها و نهادهای دولتی به طور معمول با شرکت های مختلف قراردادهایی را برای پوشش این نوع از بیمه نامه دارند.
همچنین آماری نیز از افراد دارای بیمه نامه های تکمیلی درمان منتشر نشده و شرکت های مختلف به تعداد افرادی که در شهرهای زلزله زده تحت پوشش این نوع بیمه دارند، اشاره ای نکرده اند.
افرادی نیز که دارای بیمه نامه بدنه خودرو هستند، در صورت پرداخت هزینه های اضافی از پوشش های اعلام شده در بیمه نامه های خود که آتش سوزی، سرقت و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را پوشش می دهد، می توانند استفاده کنند.
هنوز ارقامی از این نوع بیمه نامه ها که توسط شرکت های مختلف نیز صادر شده است، اعلام نشده و البته نباید تصور کرد که مردم هیچ گونه پوشش بیمه ای نداشته اند.
البته بار دیگر باید تاکید کرد که بیش از ۷۰ درصد ظرفیت های بیمه ای کشور فاقد بیمه نامه است. متاسفانه فرهنگ بیمه در ایران توسعه نیافته و علاوه بر خالی بودن بیمه های اموال و اشخاص، صنایع و مراکز تولیدی و تجاری نیز دچار کم بیمه گی هستند.

استمهال بدهی هزار مقصر رانندگی زلزله زده
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی از استمهال بدهی ۸ میلیارد تومانی مقصران حوادث رانندگی در مناطق زلزله زده غرب کشور به این صندوق خبر داد.
علی جباري رقم بدهی این افراد به صندوق تامین خسارت های بدنی را بیش از ۸ میلیارد تومان اعلام کرد.در حال حاضر با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و با همکاری بیمه مرکزی، بانک ها، بیمه های دولتی و نیمه دولتی کمیته ویژه ای به منظور پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه خدمات و اعطای تسهیلات لازم به آسیب دیدگان زلزله در غرب کشور تشکیل شده است.