:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

تخریب شدید ۴۴ مدرسه در کرمانشاه

«اگر زلزله در روز اتفاق افتاده بود معلوم نبود چند دانش‌آموز جان خود را از دست می‌دادند. حادثه در شب رخ داده و تلفات ما در بخش دانش‌آموزی بسیار کم بوده است.»
کد خبر: ۱۰۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- این جمله محمد بطحایی مدیر ارشد 30 سال گذشته در آموزش و پرورش و وزیر کنونی این وزارتخانه را باید با افسوس گفت و نوشت.  44 مدرسه در زلزله غزب کشور تخریب شدید شده‌اند و بسیاری از مدراس دیگر نیز با توجه به خسارات وارده، امکان ورود دانش‌آموزان به آن وجود ندارد.

دانش‌آموزان شانس آورده‌اند که زلزله در شب اتفاق افتاده و در خانه‌های‌شان بوده‌اند، نه در مدرسه‌هایی که فرسوده‌اند و امکان تخریب آنها، بیشتر از خانه‌هایشان بوده است.

بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس کشور به بودجه‌یی بیش از 10 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، اما گویا تخریب و ویرانی و صرف هزینه‌های بیشتر مادی و معنوی، تا حدودی دولت‌ها را به فکر ساخت مدرسه، آن هم تنها در همان منطقه زلزله‌زده ترغیب کند. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زلزله یک‌شنبه شب غرب کشور گفت: بر اساس آخرین آمارها ۲۱ تن از دانش‌آموزان عزیزجان خود را در زلزله از دست دادند و تعدادی از همکاران فرهنگی ما نیز زخمی شده‌اند.

محمد بطحایی در نشست خبری‌اش با خبرنگاران افزود: ۴۴ واحد آموزشی در کرمانشاه به نحوی تخریب شده‌اند که امکان استفاده ندارند البته مدارس جدید آسیب ندیدند و مدارس قدیمی ساز آسیب دیده‌اند و این زنگ خطری برای ماست که به صورت جدی در مقوله ایمنی مدارس وارد شویم.

بطحایی ادامه داد: همچنین ما واحدهایی داریم که آسیب آنها در حدی است که امکان ورود دانش‌آموزان وجود ندارد و شکاف‌هایی در سازه آنها ایجاد شده که نمی‌شود اطمینان کرد.

او با بیان اینکه امیدواریم به سرعت بتوانیم مناطق آسیب‌دیده را بازسازی کنیم، گفت: با دو شیفت کردن مدارس سالم و احیانا تهیه کانکس برای برخی روستاها موقتا این مشکل را برطرف خواهیم کرد. باید در بودجه‌های سنواتی اعتبارات لازم را برای ساخت مدارس دریافت کنیم. در کردستان هم به دلیل فرسوده بودن ساختمان‌ها در برخی شهرها با وجود آنکه تخریب نداشتیم، اما سازه آسیب دیده و مطمئن نبود و به همین دلیل برخی مدارس کردستان هم تعطیل شد و امید است به سرعت مقاوم‌سازی انجام شود. بطحایی افزود: صحت و سلامت دانش‌آموزان برای ما اولویت اول است ولو آنکه تحصیل‌شان برای مدتی به تاخیر بیفتد یا ناچار شویم ادامه تحصیل‌شان را برای مدتی در فضاهای موقت داشته باشیم. تیمی امشب عازم مناطق زلزله‌زده خواهد شد و براساس گزارش این تیم برنامه فوری برای آماده کردن فضای آموزشی اجرا خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همواره معلمان مطالبه داشته‌اند که نمایندگانی در هیات امنای صندوق داشته باشند تا در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. بعد از فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی فردا فراخوانی منتشر می‌کنیم و بنا داریم تا پایان سال با انتخابات الکترونیک دو نفر از معلمان اعضای صندوق مستقیما توسط سایر اعضا انتخاب و عضو هیات امنا شوند و یک بازرس ویژه هم از معلمان انتخاب شود.

 مبالغه درباره صندوق فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: صندوق ذخیره در یک سال اخیر با استرس‌های شدیدی مواجه بود. طی دو ماه اخیر پنج جلسه هیات امنا و هشت جلسه هیات‌مدیره برگزار شد که در آن حضور داشتم. در ساختار شرکت‌ها و سبد سرمایه‌گذاری صندوق یک تحول اساسی رخ خواهد داد. ضمن آنکه راه و زمینه‌های مفسده آمیز احتمالی با تغییر ساختارها بسته می‌شود.

بطحایی با بیان اینکه در حق صندوق ذخیره جفا شده است، اظهارکرد: در سال‌های ۷۴ تا ۹۵، نرخ بازده سهم‌الشرکه اعضا در صندوق سالانه ۱۷.۹درصد بوده است. طی این سال‌ها در برخی شرکت‌ها با وجود وضعیت اقتصادی ناپایدار، ارزش دارایی‌ها تا چهار برابر شده است.

او ادامه داد: متاسفانه مبالغه‌هایی درباره صندوق صورت گرفته و اطلاع‌رسانی‌های ناقص ناخواسته باعث سقوط سهام برخی شرکت‌ها شده است. درخواست می‌کنم رعایت دقت در اطلاع‌رسانی‌ها انجام شود زیرا اطلاع‌رسانی‌های ناقص ناخواسته به جیب فرهنگیان ضرر زده است.

بطحایی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت معلمان زندانی گفت: گاهی پاسخ به برخی سوالات فرآیند کار را پیچیده‌تر می‌کند. ما تلاش‌هایی انجام دادیم اما اجازه دهید پاسخ مشروح ندهم زیرا گاهی حاشیه‌سازی و سوءاستفاده‌ها ادامه کار را با سختی مواجه خواهد کرد. امید است آن بخش از جرایم قابل بخشش و بازنگری مورد توجه قرار گیرد و تسهیلاتی برای همکارانم فراهم شود.

 سالانه ۲۶ هزار فرهنگی به مرخصی زایمان می‌روند

وزیر آموزش و پرورش درباره اخباری مبنی بر وجود ۶۰هزار نیروی بیکار در آموزش و پرورش گفت: این عدد و رقم دقیق نیست. نیروهایی داریم که ساعت کارشان کم است. افرادی در برخی مناطق داریم که کلاس نداریم به او بدهیم نه اینکه بخواهد حقوق مفتی بگیرد. وی ناچار است در دفتر مدرسه بماند و کارهای متفرقه انجام دهد. در برخی مناطق هم کمبود داریم و این اختلال در توزیع نیروی انسانی وجود دارد. از نظر قانونی نمی‌توانیم نیروی مازاد را به منطقه دیگری که کمبود هست بفرستیم.

او ادامه داد: سالانه ۲۶هزار نیروی انسانی داریم که به مرخصی زایمان می‌روند. ۱۱هزار نیروی ما در ماموریت‌ها هستند و در دستگاه‌های دیگر خدمت می‌کنند و ۴۲هزار نفر دانشجوی تربیت معلم و در حال تحصیل هستند. این افراد جمعا حدود ۱۳۰هزار نفر یعنی ۱۴ درصد کل نیروی انسانی ما را در برمی‌گیرد. از اولویت‌های اصلی ما اصلاح و سازماندهی نیروی انسانی است. سازماندهی قبلا اصلاح شده اما به نقطه مطلوب نرسیده است.

 آمار بازماندگان از تحصیل به تفکیک مقاطع تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش درباره ترک تحصیل و آمار بازماندگی گفت: با افرادی روبرو هستیم که مدارس را پس از دو تا سه سال درس خواندن رها می‌کنند. به‌خصوص در مناطقی که اشتغال کاذب وجود دارد افراد به انگیزه کسب درآمد درس را رها کرده و به کار روی می‌آورند. در متوسطه دوم حدود ۳۴۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم. در متوسطه اول ۲۰۰هزار و در دوره ابتدایی نیز ۲۰۰هزار بازمانده از تحصیل داریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان ارائه گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: تصور می‌کنم این گزارش ظرف یک تا دو هفته آینده آماده شود. ابعاد مختلف تخلفات در صندوق و بانک سرمایه مورد واکاوی قرار گرفته و امیدوارم از ابتدای تاسیس صندوق باشد و محدود به دو سه سال اخیر نباشد.

او درباره تاسیس بانک فرهنگیان نیز گفت: تاسیس بانک در حد ایده و پیشنهاد است و باید کار کارشناسی روی آن صورت گیرد.

بطحایی همچنین به جزییات کارگروه اهل سنت نیز اشاره و عنوان کرد: یک ماه پیش کارگروه بررسی مسائل دانش‌آموزان اهل سنت تشکیل و چارچوبی برای آن تعیین شد تا در حوزه برنامه درسی، نیروی انسانی و برنامه‌های آموزشی و پرورشی آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گیرد و راهکارهایی ظرف سه ماه طراحی شود. هفته آینده نتایج این آسیب‌شناسی آماده و جلسه بعدی کارگروه هم برگزار خواهد شد.