:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فاضلی در اجلاس دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران مطرح کرد

مخالفت با کوچ بنگاه‌های مزاحم

«اصناف کشور در دهه پیش رو با یک چالش و تهدید جدی مواجه خواهند شد؛ تهدیدی که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.» این جمله‌یی بود که از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع اصنافی‌ها مطرح شد.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- حسن سینکی بر این موضوع تاکید کرد که صنوف کشور همگام با توسعه‌یافتگی و تجاری شدن فعالیت‌ها حرکت نکرده‌اند؛ از این رو تهدیدی که طی سال‌های پیش رو متوجه جامعه شبکه‌های سنتی خواهد شد را بی‌پاسخ گذاشته‌ایم. او با ابراز نگرانی از حیات فعالیت اقتصادی فعالان خرد در آینده گفت: واحدهای صنفی در معرض رفتارهای جدیدی قرار گرفته‌اند و مشخص نیست که وضعیت فعلی این واحدهای کوچک به چه شکل خواهد بود. از سوی دیگر به گفته متولی اصناف کشور کم توجهی به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در برنامه‌های کلان اقتصادی با اصل اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردم محور منافات دارد. علی فاضلی با انتقاد از برخی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر حرکت اصناف تاکید کرد: اصناف آنقدر مشغول تصمیمات یک شبه دولت هستند که فرصتی برای ورود به اقتصاد مقاومتی پیدا نمی‌کنند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بسته حمایتی برای جابه‌جایی بنگاه‌های آلاینده اجرایی نشده، عنوان کرد: به همین دلیل دیگر اجازه نمی‌دهیم که بنگاه‌های آلاینده کوچ کنند.

 مخالفت اصناف با سرکشی حساب‌ها

سال گذشته درحالی معاون اول رییس‌جمهوری وعده تزریق تسهیلات ارزان قیمت را به اصناف داد که رییس اتاق اصناف ایران در جمع روسا و نمایندگان اتاق اصناف گفت: اصناف تنها بخش خودکفا و مستقل در اقتصاد کشور هستند که هیچ بهره‌یی از سفره نفت نبرده‌اند و از نظام بودجه‌بندی کشور نیز بی‌بهره‌اند. علی فاضلی اظهار کرد: کم توجهی به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور با اصل اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردم محور منافات دارد. اصناف در ۳۹سال گذشته هیچ‌گونه بسته حمایتی را دریافت نکرده‌اند. او در عین حال افزود: سال گذشته برای نخستین ‌بار با تلاش‌های صورت گرفته هیات رییسه اتاق اصناف ایران برنامه‌یی تقدیم هیات دولت شد که براساس آن قرار بر پرداخت بسته ۱۰هزارمیلیارد تومانی به اصناف تصویب و تمامی سرفصل‌های آن تدوین شد اما تاکنون هیچ گونه ابلاغیه‌یی برای پرداخت تسهیلات حمایتی به دست اصناف نرسیده است.

به گفته فاضلی طی 3سال گذشته برنامه‌های متعددی برای اتاق اصناف ایران در نظر گرفته شده و برای نخستین‌ بار اتاق اصناف با یک برنامه ۶۰ ماده‌یی وارد میدان عمل شد.

 رییس اتاق اصناف ایران افزود: در برخی از موارد هنوز شاهد بروز یک سری چالش‌ها و سنگ‌اندازی‌ها برای اصناف هستیم. اگر دولت به دنبال ایجاد اشتغال در کشور است باید به بخش اصناف اهتمام و توجه خاصی داشته باشد.

 فاضلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها درخصوص کوچ دادن بنگاه‌های مزاحم به خارج از شهر اشاره کرد و گفت: تاکنون بسته حمایتی برای کوچ دادن بنگاه‌های مزاحم پرداخت نشده و آنچه که در شهرک‌های صنفی تا به امروز ساخته شده با سرمایه‌های خود اصناف بوده و نه زمین و نه زیرساخت لازم به آنها داده نشده است. این درحالی است که با توقف ساخت شهرک‌های صنفی بسیاری از واحدهای تابعه با ضرر و زیان مواجه شده و بخش زیادی از این بنگاه‌ها تعطیل و سرمایه آنها به سمت دلالی غیرمولد سوق داده شده است.

او با بیان اینکه وضعیت تولید کشور بسیار ناامیدکننده است به گونه‌یی که در سال ۶۴ و ۶۵ نسبت واحدهای تولیدی به خدماتی ۴۸به ۵۲‌ درصد بوده است، گفت: اما درحال حاضر و طی سال‌های اخیر این نسبت به ۱۹تا ۲۰‌درصد رسیده است. با این اوضاع چگونه می‌توان از توسعه، پیشرفت و تحکیم در اقتصاد صحبت کرد.

او با تاکید بر اینکه تمام انرژی اتاق اصناف صرف حل و گره‌گشایی از چالش‌هایی که دستگاه‌های دولتی برای اصناف درست می‌کنند، شده است، گفت: برخی بخش‌های دولتی با هر برنامه و مصوبه‌یی به دنبال جداسازی بخشی از صنوف بوده‌اند.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در لایحه خروج از رکود رییس‌جمهوری بیان کرد در پی کوچک کردن دولت هستیم. آیا با بردن بنگاه‌های صنفی این مساله سازگاری دارد؟ فاضلی همچنین با بیان اینکه دخالت در امور اتحادیه‌ها و تصرف شغل‌های صنفی به نفع اقتصاد کشور نیست، افزود: از سوی برخی ارگان‌های دولتی مبادرت به دخالت و تصرف مشاغل صنفی صورت گرفته مانند کاری که در اتحادیه عکاسان صورت گرفت؛ این مساله دخالت و به هم ریختگی در ساختار اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است.

 او با تاکید بر اینکه هر گونه تصمیم‌سازی در مسائل اصناف باید با تایید اتاق اصناف ایران صورت بگیرد، اظهار کرد: این مساله چند سال پیش در هیات دولت به تصویب رسید اما خود دولت تاکنون این موضوع را رعایت نکرده و مجموعه کارهای نادرستی از سوی وزارتخانه‌ها را شاهد بوده‌ایم که فرصت برنامه‌ریزی را از اتاق گرفت و صرف دفاع از اتاق اصناف شد.

رییس اتاق اصناف ایران درخصوص مباحث مالیاتی گفت: با وجود قدم‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده گاهی شاهد اعمال قوانینی هستیم که برای اصناف قابل هضم نیست. در بحث اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده زحمات زیادی کشیده شده که امیدواریم نتیجه دهد. فاضلی ادامه داد: در تمام دنیا برای صاحبان سرمایه و کارآفرینان ارزش قائل هستند و به تولیدکننده کمک می‌کنند. اما با وجود همه تعاملات صورت گرفته شاهد برخوردهای غیرمنطقی هستیم. بحث تراکنش‌های بانکی و سرکشی به حساب‌های خصوصی صاحبان سرمایه و کارآفرینان کار درستی نبود که صورت گرفت.

 فاضلی با تاکید بر اینکه اصلاح قانون نظام صنفی مطالبه اصلی اصناف است، تصریح کرد: زحمات زیادی برای تدوین قانون نظام صنفی کشیده شده و ۱۲ماده اصلی که باید در قانون می‌آمد در آن گنجانده شده و امیدواریم این قانون بدون تغییر و کم و کاستی به تصویب برسد. او افزود: دولت باید اهتمام ویژه‌یی به بخش خصوصی داشته باشد و تشکل‌های صنفی را تقویت همچنین بودجه بازرسی اتاق‌های اصناف را تامین کند. فاضلی ادامه داد: تشکیل اتحادیه‌های کشوری در 3 بخش سی.ان.جی، فروشگاه‌های زنجیره‌یی و فضای مجازی تشکیل شده و به دنبال اتحادیه‌های استانی هستیم.

 توقف کالا در 13 ایستگاه

از آن سو معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در جمع اصنافی حضور یافته بود با اشاره به اینکه واسطه‌های متعددی میان تولید و مصرف کالاهای تولیدی کشورمان وجود دارد، گفت: کالاها تا به دست مصرف‌کننده برسد در ۱۳ ایستگاه توقف می‌کند و توقف در هر ایستگاه مقداری به نرخ آن افزوده می‌شود. حسن یونس‌سینکی اظهار کرد: طولانی بودن این مسیر آفتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به حساب می‌آید که این مسیرها و ایستگاه‌های طولانی مصرف تا تولید کماکان نیز وجود دارد. سینکی با بیان اینکه در مواردی به نگاه‌های کارشناسی اصیل در اقتصاد کشور بی‌توجهی می‌کنیم، گفت: موضوع قاچاق امروز از نقاط آسیب‌زننده به اقتصاد کشور است و صرفا با عملیات نظامی و امنیتی قابل رفع نیست بلکه در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی باید تغییراتی صورت بگیرد.

او گفت: خود اصناف می‌توانند رفتارهایی اتخاذ کنند که کالای قاچاق قدرت نفوذ در شبکه توزیع نداشته باشد. او با اشاره به گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌یی و کاهش نرخ اجناس در شبکه توزیع گفت: روزی به دنبال توسعه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌یی در کشور بودیم و اصرار داشتیم این فروشگاه‌ها با سهامداری خودشان ایجاد شوند. سینکی با بیان اینکه نگران حیات فعالیت اقتصادی فعالان خرد در آینده هستیم، گفت: واحدهای صنفی امروز در معرض رفتارهای جدیدی قرار گرفته‌اند و معلوم نیست تا 10سال دیگر وضعیت فعلی این واحدهای کوچک به چه شکل خواهد بود. او با طرح این سوال که هم‌اکنون حضور اصناف خرد در فروشگاه‌های زنجیره‌یی و بزرگ کجاست، گفت: باید اصناف از فرصت‌های موجود استفاده کنند و توجه داشته باشند که برای حفظ سهم خود در اقتصاد کشور باید تغییراتی اعمال کنند. همچنین به گفته سینکی 500 هزار واحد صنفی تولیدی در ایران نیاز به نوسازی و نوین‌سازی فعالیت‌های خود دارند. اما باید در نظر داشت که امروز سهم این بخش تولیدی در اقتصاد کشور کاهش یافته است. او با بیان اینکه بانک‌ها نقش کمی در توسعه‌یافتگی واحدهای صنفی دارند، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته بانک‌ها در ایستگاه دوم کمک به واحدهای صنفی و تولیدی قرار دارند اما این رتبه در ایران در ایستگاه سی و هفتم تا چهلم است. به گفته سینکی، دولت در عمل به برخی تعهداتش نتوانسته به درستی عمل کند و بازرسی صنوف یکی از این موارد است.

 

نامه وزیر صنعت خطاب به اصناف

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی به دهمین اجلاسیه ششمین دوره نمایندگان اتاق اصناف که توسط حسن سینکی قرائت شد، گفت: به تدریج با رعایت امانتداری از سوی اصناف و نظارت مسوولانه اصناف بر اصناف معنی الکاسب حبیب‌الله در کشور درحال جامه عمل پوشیدن است. محمد شریعتمداری با بیان اینکه با نظارت بر کیفیت تولید صنوف توسط اتاق اصناف و اتحادیه‌ها قابلیت گسترش فوق‌العاده صادرات این بخش وجود دارد، گفت: با برنامه‌ریزی بهتر شرایط برای بازگشت صنوف تولیدی به صادرات غیرنفتی فراهم می‌شود. شریعتمداری تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های متوسط و بزرگ صادرکننده با سهامداری واحدهای صنفی ازجمله انتظاراتی است که باید توسط جامعه صنفی کشور عملی شود. وی در پایان زدودن هر گونه فساد از انتخابات را از مهم‌ترین وظایف اصناف عنوان کرد.