:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون:

هزینه ایجاد شغل در فرش دستباف پایین است

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون نبود بازار و بازاریابی را در کشور یک معضل بزرگ دانست و با اشاره به اجرای طرح اشتغال روستایی ابراز امیدواری کرد تعاونی‌های فرش دستباف و صنایع دستی از این فرصت استفاده کرده و به این حوزه وارد شوند.
کد خبر: ۱۰۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
اقتصادگردان- البرز محمدی اظهار کرد: دولت برای اجرای طرح اشتغال روستایی قول داده که به حوزه روستاها کمک کند و از منابع صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار پول برای این موضوع اختصاص بدهد و وزارت کار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری سه ضلع این طرح هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا معاونت تعاون طرحی با عنوان روستا- تعاون را طراحی کرد و اتحادیه فرش دستباف هم طرحی برای ایجاد ۱۰ هزار شغل در این بخش ارائه کرد که ما آن را به چهار بانک عامل توزیع‌کننده تسهیلات ارائه کرده‌ایم.

مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون از شناسایی ۲۵۰۰ روستا برای اجرای این طرح خبر داد و گفت ۱۵۰۰ روستا نیز تاکنون مزیت‌سنجی شده‌اند تا در چه فعالیت‌هایی می‌توانند مزیت داشته باشند.

به گفته محمدی چهار درصد از جامعه هدف طرح در حوزه فرش دستباف و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه بیشترین بخشی که به حوزه روستا نزدیک است، فرش دستباف است، گفت: در حال حاضر برای ایجاد هر فرصت شغلی در بخش تعاون ۳۵ میلیون تومان نیاز است ولی برای فرش دستباف قطعا کمتر از این رقم است.

مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون گفت: در راستای اجرای طرح اشتغال روستایی پست‌بانک این آمادگی را دارد که طرح روستا تعاون را بررسی کند و از نظر اقتصادی و فنی آن را بسنجد. پست بانک ریشه در کارهای روستایی دارد و در بیشتر روستاها کمک حال ما بوده است.

محمدی در عین حال با بیان اینکه جایگاه فرش ایران در چند محور قابل بررسی است، گفت: فرش دستباف به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جایگاه قابل توجهی دارد. جایگاه فرهنگی آن مربوط به پیشینه غنی آن است. جایگاه اجتماعی که شامل کارهای مشارکتی است، باعث تثبیت جمعیت روستایی می‌شود و به اشتغال جامعه هدف کمک می‌کند و جایگاه اقتصادی فرش که درآمدزا است، بسیاری از بخش‌های صادراتی کشور ما را به صادرات فرش مرتبط می‌کند.

به گفته وی کیفیت صادرات فرش امیدوارکننده است و نمودار پیشرفته‌ای دارد اما برای افزایش ارزش صادرات فرش به اهتمام و برنامه‌ریزی جدی‌تری نیاز است.

مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون گفت: اعضای تعاونی‌های فرش دستباف باید از فرصت‌هایی که پیش روی اتحادیه و تعاونی‌ها است، به نحو شایسته استفاده کنند و روی تولید، طراحی نقشه‌های تولیدی، بهبافی و آموزش‌های مهارتی با همکاری سازمان آموزش فنی- حرفه‌ای متمرکز شود.

وی با تاکید بر مشارکت جدی اعضای تعاونی‌های فرش دستباف اظهار کرد: در حال حاضر نبود بازار و بازاررسانی در کشور یک معضل بزرگ به شمار می‌رود. متاسفانه در بیشتر محصولات مشکل بازار و بازاریابی داریم و باید با کمک مرکز ملی فرش تدبیری در این خصوص اندیشیده شود. همچنین برای مصرف داخلی و صادرات فرش هم باید برنامه‌ریزی شود. فرش، بسته‌بندی خوبی صادرات ندارد البته اتحادیه سراسری فرش دستباف از سال گذشته در چند استان به صورت پایلوت کار آموزش را شروع کرده که امیدواریم در بحث صادرات فرش دستباف راهگشا و مستمر ثمر باشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف هم از وجود ۳۵۷۰ تعاونی در کشور خبر داد و گفت از این تعداد ۱۶۲۰ تعاونی معادل ۴۵ درصد فعال هستند.

عبدالله بهرامی در همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فرش دستباف اظهار کرد: بهبود پوشش بیمه‌ای برای قالیبافان و افزایش کمی و کیفی آموزش و تقویت توان مالی و پشتیبانی از فعالان تولیدی و صادراتی با همکاری بانک‌ها و صندوق کارآفرینی می‌تواند یکی از راهکارهای توسعه صادرات فرش دستباف باشد.

وی ادامه داد: رونق تولید و فرش دستباف مستلزم تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی است و با توجه به ظرفیت‌های بالای صنعت فرش دستباف لازم است شبکه تولید و صادرات فرش دستباف را پوشش داد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ۴۵ درصد تعاونی‌های تولید فرش دستباف در کشور را فعال دانست و با اشاره به حمایت معاونت امور تعاون وزارت راه از برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد در سال ۱۳۹۷ به لحاظ بودجه‌ای و برنامه‌ای توفیق بیشتری در این خصوص حاصل شود.

بهرامی گفت: مرکز ملی فرش در دو سال گذشته در بخش آموزش قالیبافان حمایت بسیاری کرده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کردیم، ۳۶۵۰ نفر قالیباف نیز از نظر بهسازی و استانداردسازی آموزش دیده‌اند.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۶۰ نفر از ارکان اتحادیه‌های فرش دستباف در چهار استان اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شدند و بانک توسعه تعاون هم که تکلیفی نداشت آستین بالا زد و طی یک سال گذشته ۲۹۰۰ کارگاه فرش را راه‌اندازی کرد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف حمایت بانک توسعه تعاون موجب شد تا ظرف یک سال بخش تعاون از حالت رکود و انزوا و مهجوریت خارج شود و اقدامات جدی‌تری در حمایت از رونق فرش دستباف را شاهد باشیم.

بهرامی گفت: بهبود صادرات فرش دستباف ایران از ۳۶۰ میلیون دلار به ۵۰۰ میلیون دلار در پایان دولت دوازدهم از طریق شناسایی بازارهای جدید و انجام تبلیغات مناسب در بازارهای هدف قابل انجام است.

وی در پایان با اشاره به حضور فعال تعاونی‌های فرش در نمایشگاه فرش امسال اظهار کرد: در بحث صادرات و بازاریابی برای شرکت‌های تعاونی فرش باید بیش از پیش برنامه‌ریزی کنیم تا تعاونی‌های فرش در همایش سال آینده با قدرت و قوت بیشتری ظاهر شوند.