:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد

امضای۳۰ میلیارد دلار قرارداد برای تامین مالی پروژه‌ها از منابع خارجی

یک عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس گفت که طبق گزارش‌های ارائه شده برای تامین مالی پروژه‌ها از منابع خارجی تاکنون ۳۰ میلیارد دلار قرارداد امضا شده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
اقتصادگردان- محمدرضا تابش با اشاره به جلسه صبح امروز (سه‌شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در جلسه امروز صبح کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص چگونگی تامین مالی پروژه‌ها از منابع خارجی تکلیف شده در قانون برنامه توسعه ششم و قانون بودجه سال ۹۶ بحث و بررسی به عمل آمد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این نشست که با حضور رییس کل بانک مرکزی و معاونین ذیربط، همچنین مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، دکتر سیف روند تعاملات درخصوص تامین اعتبارات ارزی از کشورهای آسیایی و اروپایی را که ابتدا کند بود، رو به رشد و رضایت بخش دانست.

وی افزود: در این جلسه عنوان شد که برای تامین مالی پروژه ها از منابع خارجی تاکنون ۳۰ میلیارد دلار قرارداد امضا شده و برای ۴۰ میلیارد دیگر نیز توافق اولیه انجام و منابع در دسترس است.

تابش در پایان تصریح کرد: طرح‌ها و پروژه های معرفی شده عمدتا مربوط به سازمان بنادر، راه آهن، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بیمارستان سازی، کاغذسازی و ... است که توسط بخش دولتی و خصوصی با ضمانت وزارت اموراقتصادی و دارایی به مرحله اجرا در می آید.

همچنین در ادامه جلسه دکتر عدل معاونت سازمان برنامه و بودجه درخصوص چگونگی اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، توضیحاتی داد و گفت که در چند روز گذشته آیین نامه این قانون توسط دولت تصویب و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.

به گفته وی، طبق قانون اختصاص ۱/۵میلیادر دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و محروم کشور و آیین نامه آن که در هیات دولت به تصویب رسیده، ۴۵ درصد این منابع به کشاورزی، ۱۰درصد به معادن، ۱۵ درصد به مشاغل و خدماتی و تبادل اطلاعات، ۱۰درصد به گردشگری، ۱۰درصد به صنایع دستی و فرش دستباف  و ۱۰ درصد برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص می یابد.

همچنین معادل مبلغ تخصیصی از صندوق توسعه ملی از طرف بانک های عامل برای اشتغالزایی موارد معین شده اختصاص خواهد یافت که پیش بینی می شود با سرانه هر شغل ۵۰ میلیون تومان با این منابع ۲۳۸هزار شغل جدید ایجاد شود.