:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در مجمع عمومی سالیانه:

19 درصد از سهم بازار اعطای تسهیلات در اختیار بانک صنعت و معدن است، تاكيد وزرا بر رشد بانك هاي توسعه اي

سرمايه بانك در پايان سال 85، مبلغ 730 ميليارد تومان بوده است و از محل افزايش سرمايه كه در سال 86، مبلغ 1 ميليارد و 500 ميليون دلار به بانك اختصاص داده شد، سرمايه بانك به 2070 ميليارد تومان رسيد و همچنين در سال 95 جمعاً 4 هزار ميليارد تومان شد.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
اقتصاد گردان - مديرعامل بانك صنعت و معدن در مجمع عمومي ساليانه اين بانك گفت: در بين بانك‏هاي كشور 19 درصد از سهم بازار در اعطاي تسهيلات متعلق به بانك صنعت و معدن است.



افخمي همچنين افزود: بانك صنعت و معدن طي سال 1395 مبلغ 90078 میلیارد ریال به طرح‏هاي صنعتي و معدني تسهيلات پرداخت نموده كه نسبت به سال قبل 10 درصد افزايش داشته است. 
وي خاطرنشان ساخت: سرمايه بانك در پايان سال 85، مبلغ 730 ميليارد تومان بوده است و از محل افزايش سرمايه كه در سال 86، مبلغ 1 ميليارد و 500 ميليون دلار به بانك اختصاص داده شد، سرمايه بانك به 2070 ميليارد تومان رسيد و همچنين در سال 95  جمعاً 4 هزار ميليارد تومان شد.
مديرعامل بانك صنعت و معدن خاطرنشان كرد: سرمايه بانك صنعت و معدن تا پايان سال 95 به 6 هزار ميليارد تومان رسيده است كه اين رقم در مقايسه با بانك هاي توسعه اي جهان در سطح پاييني قرار دارد.

حمايت بانك ها از استارتاپ ها 

وزير امور اقتصادي و  دارايي گفت: بانك صنعت و معدن يك بانك توسعه‏ اي و تخصصي است كه انتظار مي‏ رود در رونق بخش صنعت، معدن و تجارت اقدامات مهمي را به انجام برساند. البته براي رونق اين بخش‏ها نبايد بانك صنعت و معدن تنها باشد بلكه صندوق ضمانت صادرات، بانك توسعه صادرات و مديريت صنعتي هم مي‏ بايست حمايت و كمك‏هايشان را دريغ نكنند.
وي افزود: در بحث فاينانس نيز كه حدود 30 ميليارد دلار است بيشتر به دو بخش طرح‏هاي صنعتي و آب پرداخته شده است كه اگر بتوانيد بخش خصوصي را نيز در بحث فاينانس مشاركت دهيد، آن‏ها نيز مي‏توانند در جهت رونق صنعت كمك كننده باشند و بسيار مطلوب است.
كرباسيان در خصوص نوسازي صنايع عنوان داشت: در رشد 8 درصدي ساليانه برنامه ششم 2.7 آن بحث افزايش بهره‏ وري مي‎باشد بدين معني كه نياز به نقدينگي، نوسازي، پركردن ظرفيت‏هاي خالي و استفاده از زمينه‏ هاي صادرات احساس مي‏ شود كه بايد در برنامه‏ هاي راهبردي لحاظ شود.
كرباسيان افزود: از محورهاي مهمي كه در بودجه كشور وجود دارد اشتغال، دانش‏ بنيان‏ها، پروژه‏هاي زيست محيطي و اصلاح ساختار در بخش‎هاي انرژي، يارانه و صندوق بازنشستگي‎ است كه سه بخش اول مرتبط با حوزه فعاليت بانك صنعت و معدن است و خواهش بنده اين است كه به اين حوزه‏ ها بيشتر توجه شود.

گزارش موثر بانك صنعت و معدن 

شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در ابتدا از گزارش عملكرد بسيار خوبي كه توسط مديرعامل و هيات مديره بانك صنعت و معدن ارائه شد، كمال تشكر را دارم. خوشبختانه اين بانك به عنوان بانك توسعه‏ اي با حضور مديريت مهندس افخمي روند رو به رشدي داشته است. اين گزارش نشان دهنده افزايش 2 برابري اعطاي تسهيلات مي‏ باشد. همچنين افزايش درآمدهاي ارزي با برداشته شدن تحريم‏ها شرايط مطلوب‏تري را براي تامين مالي ارزي ايجاد كرده است. 
وزير صنعت خاطرنشان كرد: بانك صنعت و معدن در هدايت و حمايت صنايع بزرگ نيز اقداماتي را انجام داد و بايد توجه داشت كوچك شدن اقتصاد كشور به صلاح نيست و بايد در بخش‏هاي نفت، گاز، انرژي و معادن در كشور از شركت‏هاي دانش‏ بنيان استفاده و حمايت شود و اين ظرفيت‏ها در كشور نشان‏دهنده اين است كه اقتصاد ايران بايد توسط تصميم‏ گيري بزرگ وسعت پيدا كند.
شريعتمداري گفت: اقتصاد ايران بسيار به نظام بانكي متصل است و ما اگر بخواهيم ظرفيت‏هاي ديگري را مانند دانش‏ بنيان‏ها تقويت كنيم و تا حدي تمركز اقتصاد ايران را از نظام بانكي برداريم مهم‏ترين عضو در نظام بانكي، يعني بانك صنعت و معدن است چرا كه مي‏تواند نقش سازنده‏ اي در حمايت از دانش‏ بنيان‏ها داشته باشد.
وي در خصوص افزايش سرمايه افزود: افزايش سرمايه 6 درصدي بانك صنعت و معدن توسط بانك مركزي بيانگر اين است كه ما از شرايط مطلوب بانك‏هاي تخصصي و توسعه‏ اي دنيا بسيار عقب هستيم و از آقاي پورمحمدي درخواست مي‏ كنيم با توجه به تجربياتي كه در نظام بانكي كشور نيز دارند در خصوص مسئله افزايش سرمايه بانك‏هاي تخصصي و توسعه‏ اي رويكرد جدي‏تري داشته باشند.
شريعتمداري اظهار كرد: مسئله مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كرد مسئله نوسازي واحدهاي صنعتي است و بايد بررسي شود كه آيا بانك‏ها به اعطاي تسهيلات براي نوسازي ماشين آلات فرسوده و واحدهاي توليدي مي‏پردازند يا خير، و اين اقدام اگر صورت مي‏گيرد آيا توليدات آن واحد توليدي جايگزين واردات مي‏ شود يا براي صادرات نيز سرمايه‏ گذاري خواهد شد.

۴ نهاد توسعه ای سال آینده در گیر بخش صنعت ومعدن می شوند

پورمحمدي در ادامه خاطرنشان كرد: بانك صنعت و معدن يك بانك چابك، منضبط و مؤثر است. اين بانك با تعداد شعب محدود و با وجود نيم درصد پرسنل نظام بانكي عملكرد بسيار پرفروغي دارد كه قابل مقايسه با بسياري از بانك‏هاي بزرگ كشور نمي‏ باشد.
وي افزود: بانك‏هاي كشور با حجم وسيعي طلبكار دولت و بدهكار به بانك مركزي هستند اما خوشبختانه بانك صنعت و معدن رقم قابل توجهي از دولت طلب نداشته است و تقريباً هيچ اضافه‏ برداشتي از بانك مركزي نيز ندارد و اين نشان دهنده انضباط مالي بانك صنعت و معدن است.
پورمحمدي بيان داشت: نكته مهم ديگر اينكه بانك صنعت و معدن به شركت‏ داري و بنگاه‏داري مانند بسياري از بانك‏ها نمي‏ پردازد و اين بانك با دارايي محدود درآمدزايي بالايي دارد و رشد 40 درصدي حاصل از دارايي‏ها مبين اين اقدام است.
وي عنوان داشت: از سوي ديگر وجه تمايز بانك صنعت و معدن نسبت به بانك‏هاي ديگر، مديريت ممتاز اين بانك با حضور مهندس افخمي مي‎باشد كه موجب اميدواري فعالان صنعتي شده است.
پورمحمدي بيان داشت: سال آينده سال خاصي براي بخش صنعت و معدن كه از موضوعات خاص برنامه ششم نيز هست، مي‏ باشد و براي حمايت از اين دو بخش، 4 نهاد توسعه‏ اي بايد به صورت زنجيره‏ وار اقدامات لازم را انجام دهند.
وي افزود: اين چهار نهاد شامل سازمان برنامه و بودجه مي‏ باشد كه به عنوان مسئول راهبردي امر توسعه با توجه به منابع محدود براي اين بخش منابع را آماده مي‏ كند، دومي صندوق توسعه ملي است كه تامين مالي را انجام مي‏ دهد و ديگري بانك صنعت و معدن مي‏ باشد كه فعاليت‏ها و اقدامات معناداري را در جهت رونق بخش‏هاي صنعت و معدن به انجام مي‏ رساند و در پايان دو نهاد توسعه اي ايدرو و ايميدرو كه آن‏ها نيز منابع مورد نياز را تامين مي‏ كنند.


افزایش ۱۱ درصدی سرمایه بانک های توسعه ای


قائم مقام بانک مرکزی گفت: افزایش سرمایه بانک‌‏های توسعه‌‏ای که باید بالای ۲۰ درصد باشد اکنون ۱۱ درصد است.

 اکبر کمیجانی در مجمع سالیانه بانک صنعت و معدن  که با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی و نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان حسابرسی برگزار شد، افزود: فعالیت ‏های بانک صنعت و معدن در بخش صنایع کوچک و متوسط مثال زدنی است و بانک مرکزی در سال گذشته در کنار بخش مسکن در بخش SME نیز تامین مالی کرده است و این بانک با مدیریت شایسته مهندس افخمی توانست در راستای رونق صنایع کوچک و متوسط اقدامات مثبتی را به انجام برساند..

کمیجانی بیان داشت: بحث افزایش سرمایه یکی از مشکلات بزرگ نظام بانکی است و در حال حاضر بانک‌‏های توسعه‌‏ای که باید بالای ۲۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشد اکنون ۱۱ درصد افزایش سرمایه دارد.

وی گفت: خوشبختانه این بانک با وجود دارایی محدود در ایجاد روابط کارگزاری با بانک‏های خارجی نیز بسیار موفق عمل کرده است.