:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
گام مهم ايران خودرو در تحول خودروسازي كشور

سازندگان پلتفرم جديد ايران خودرو گردهم آمدند

دستاوردهاي گروه صنعتي ايران خودرو در سال96 را مي توان گام مهم تحول در خودروسازي كشور به شمار آورد؛ چه آن كه در اين سال نخستين و مهم¬ترين قرارداد بين المللي صنعت خودرو ايران با برندهاي معتبر براي طراحي پلتفرم به مرحله اجرا رسيد و همكاري ايران خودرو با سازندگان طراز اول جهاني به صورت رسمي آغاز شد
کد خبر: ۱۰۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
اقتصاد گردان - اجراي قرارداد و تفاهم نامه بين المللي ايران خودرو با طراحان و صنعت گران معتبر جهاني براساس برنامه زمان بندي و شرح وظايف طرفين قرارداد آغاز شد. اين پروژه با مشاركت و همكاري شركت هاي مطرح جهاني مانند پينين فاريناي ايتاليا،‌ هيوندايي پاورتك كره جنوبي و ماهله آلمان درحال اجرا است. 


به منظور تحقق اهداف در بخش طراحي پلتفرم و توسعه محصول، نخستين نشست مشترك سازندگان پلتفرم جديد با عنوان «Early Supplier Involvement» با حضور نمايندگاني از شركت پينين فارينا و نمايندگان شركت‏هاي طراح و سازندگان داخلي و خارجی در روزهاي ابتدايي آبان ماه در محل سالن اجتماعات ساپكو برگزار شد.
در اين نشست كه نمايندگان و مديران ارشد طراحان جهاني و بيش از 80 سازنده توانمند داخلي در آن حضور داشتند، وضعيت اجراي قرارداد بررسي شد و گزارشي از برنامه هاي آينده تا زمان عرضه پلتفرم و محصولات جديد ارايه شد. 
اين نشست فرصتي مناسب براي ايران خودرو و شركت پينين فارينا بود تا به تمامي تامين كنندگان داخلي و خارجي علاقه‏مند، اهداف فني و برنامه زماني پروژه پلتفرم جديد ايران خودرو را معرفي كنند. 

نقش مهم زنجيره تامين 
مديرعامل ساپكو اولين سخنران اين نشست بود. وي درباره طرف هاي قرارداد طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو گفت: پينين فارينا از شركت هاي مطرح در بخش طراحي خودرو،‌ هيوندايي پاورتك كره در طراحي و توليد گيربكس اتوماتيك و ماهله آلمان در طراحي موتور خودرو از شركاي اصلي ايران خودرو در پروژه طراحي پلتفرم جديد هستند كه با همراهي سازندگان بنام خارجي و بيش از 100 سازنده داخلي مسئوليت اجراي پروژه پلتفرم جديد ايران خودرو را برعهده دارند. 
حسين نجاري هدف پروژه طراحي پلتفرم جديد را ارتقاي نام ايران خودرو در بازارهاي بين المللي دانست و ضمن وسيع خواندن طيف آن از مرحله مفهومي و كانسپت تا توليد انبوه خودرو گفت:‌ طراحي، مهندسي، اجرا، توليد و ارزيابي در طيف اجراي اين پروژه قرار دارند. 
نجاري افزود: شركت ايتاليايي پينين فارينا طراحي پلتفرم ماژولار براي خودرو هايي در كلاس هاي سدان،‌ هاچ بك،‌ كراس اوور و وانت را برعهده خواهد داشت و شركت ماهله نيز طراحي پيشرانه با احتراق بنزيني را انجام خواهد داد.
مديرپروژه طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو تاكيد كرد:‌ محصولات در دو بخش مشخصات سطح بالا و معمولي طراحي خواهد شد كه پيشرانه محصولات در هر دوبخش موتور سه سيلندر توربو شارژ است. وي ادامه داد:‌ پروژه هاي صنعتي سازي نيز هم زمان در بخش هاي بدنه سازي،‌ پرس،‌ مونتاژ و... درحال انجام است. 
مديرعامل ساپكو زمان عرضه اولين محصول اين همكاري را دو سال و نیم آینده اعلام كرد و گفت: قيمت محصولات در دو بخش سطح بالا و معمولي رقابتي خواهد بود. وي صادرات 30 درصدي و بومي سازي بيش از 70 درصد قطعات و مجموعه ها را از ديگر اهداف پروژه عنوان كرد و گفت:‌ در صورت تحقق اهداف داخلي سازي، قيمت محصول رقابتي خواهد بود. 
وي همكاري سازندگان در اجراي پروژه را مهم توصيف كرد و گفت:‌ درحال حاضر بيش از 600 سازنده و توليدكننده داخلي با ساپكو همكاري مي كنند و در بخش هاي مختلف مجموعه ها و قطعات را در اختيار ايران خودرو قرار مي دهند. 

توليد موتور بسيار كم مصرف 

عضو هيات مديره شركت ماهله آلمان نيز در اين نشست با بيان اينكه همكاري ما با ايران خودرو در مسير پيشرفت و توسعه قرار دارد گفت: يكي از پروژه هاي مشترك ايران خودرو و ماهله توليد يك نمونه پيشرانه ٣سيلندر است كه بسيار كم مصرف خواهد بود
مارتين برگر اظهار كرد: افزايش استانداردهاي پيشرانه ها و رفتن به سمت هيبريدي ها پرهزينه است و به همين دليل از نمونه هاي ساده تر شروع كرديم. ضمن اينكه ماهله در بخش سي.ان. جي هم ما تجربيات زيادي دارد. 
برگر در ادامه ضمن اشاره به پتانسيل هاي همكاري با ايران خودرو گفت: شركت ما در بخش پيشرانه  كنسرسيوم طراحي و توليد پلتفرم جديد ايران خودرو فعاليت مي كند و با توجه به پتانسيل هاي موجود اطمينان داريم كه اين همكاري چند مليتي نتيجه بسيار خوبي به همراه خواهد داشت.
وي افزود: مي دانيم كه در سالهاي آينده برقي سازي  و رانندگي اتوماتيك تا سال٢٠٣٠ و بعد از آن تقش مهمي در صنعت خودرو جهان خواهد داشت از اين رو بايد فناوري هايي را به كار بگيريم كه در سال ٢٠٣٠ شيب استفاده از پيشرانه هاي درون سوز كمتر شود.  

آماده همكاري با قطعه سازان معتبر جهاني 

دبير انجمن قطعه سازان كشور ديگر سخنران اين نشست بود. وي گفت: ‌اولين تجربه همكاري قطعه سازان با شركاي جهاني در شركت ايكاپ بوده كه با ارزيابي دقيق 200 واحد قطعه سازي از سوي پژو، در نهايت 100 قطعه ساز در كنار ايكاپ همكاري هاي خود را با قطعه سازان جهاني آغاز كرده اند
رضا رضايي با اعلام آماده بودن قالب ها براي ساخت قطعات و مجموعه هاي محصولات ايكاپ اظهار كرد: قطعه سازان آمادگي دارند تا ميزان داخلي سازي  قطعات در خودروهاي 2008، 208 و 301 را به 70 درصد برسانند.
وي با بيان اين كه مديريت هوشمند در ايران خودرو باعث شد كشور در شرايط سخت اقتصادي تحولات عظيمي را در صنعت خودرو و قطعه سازي تجربه كند، افزود: درحال حاضر 1200 قطعه ساز به توليد قطعات مورد نياز خودروسازان مشغول هستند كه از اين تعداد 550 واحد عضو انجمن و داراي برند و شناسنامه هستند. 
رضايي افزود: صنعت قطعه سازي و انجمن قطعه سازان در اوايل دهه90 براساس استراتژي توسعه صنعت و با حمايت خودروسازان و دولت شكل گرفت و با حمايت هاي خودروسازان مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت. 
وي با اشاره به ظرفيت فعلي قطعه سازان گفت: هم اكنون بيش از 270 هزار نيرو در قطعه سازي كشور مشغول به كار است و ميزان دارايي ثابت قطعه سازان با گردش مالي 5 ميليارد دلار، 4 ميليارد دلار برآورد مي شود. 
رئيس انجمن قطعه سازان كشور ضمن اشاره به تصميم درست و به جا در استفاده از توان قطعه سازان داخلي در مشاركت هاي بين المللي در توليد خودرو گفت: قطعه سازان بزرگ و توانمند داخلي آمادگي دارند تا با ايجاد شركت هاي جوينت ونچر و يا شكل هاي ديگري از همكاري،‌ با قطعه سازان بزرگ جهاني مشاركت كنند و موجب فن آوري در اين بخش شوند. 

توليد خودروهاي مختلف روي پلتفرم جديد 

نماينده مديرعامل شركت پينين فارينا ايتاليا به عنوان يكي از طرف هاي اصلي قرارداد، پروژه اين شركت در همكاري با ايران خودرو را طراحي پلتفرم آينده اين خودروساز اعلام كرد و گفت: طراحي و توسعه خودروها و موتورهاي احتراق داخلي با همكاري ديگر شركت هاي حاضر در اين كنسرسيوم از جمله فعاليت هاي ما خواهد بود 
جينو موزاكو اظهار كرد: استراتژي اصلي ما سبك جديدي دارد كه تنها شامل طراحي يك خودرو نمي شود و مباحثي مثل مصرف سوخت، رقابتي بودن، ايمني و محيط زيست را نيز در نظر دارد.
وي گفت: توليد خودرو در كلاس هاي مختلف هاچ بك، سدان، كراس اوور و اس.يو.وي روي اين پلتفرم پيش بيني شده است، ضمن اينكه توليد خودروهاي هيبريدي و الكتريكي  نيز در اين كنسرسيوم موردنظر قرار گرفته است.
موزاكو در ادامه ضمن معرفي شركت پينين فارينا گفت: شركت ما يك شركت طراحي و مهندسي است كه محصولاتي مثل فراري از جمله خودروهايي هستند كه توسط اين شركت طراحي مي شوند.

زيرساخت هاي مطلوب عامل مهم سرمايه گذاري
 
ديگر سخنران نشست سازندگان پلتفرم جديد ايران خودرو معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايران خودرو بود. وي گفت: با اجراي پروژه طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو و عرضه محصولات جديد،‌ سهم بازار افزايش يافته و اهداف صادراتي نيز محقق شود.
كامران سپهري با اشاره به رشد اقتصادي ايران در شرايط لغو تحريم هاي بين المللي گفت:‌ زيرساخت هاي موجود در ايران نسبت به كشورهاي منطقه در شرايط مطلوبي قرار دارد،‌ نيروي انساني جوان در دسترس با سطح دانش و تخصص مناسب نيز يكي از مزاياي سرمايه گذاري به شمار مي رود.
وي افزود:‌ ايران با جمعيت 84 ميليوني خود تقاضاي بالايي براي خودرو در آينده خواهد داشت كه اين فرصت و مزيتي است كه سرمايه گذاران به آن توجه دارند.
سپهري به ميزان بالاي فروش خودرو در بازار ايران اشاره كرد و گفت:‌ در سال 2016 با فروش يك ميليون و نيم خودرو رتبه 13 فروش از آن بازار ايران بوده است كه پيش بيني مي شود با عرضه محصولات متنوع در آينده اين رتبه ارتقا يابد.