:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شيوه درست استفاده از پولیش و واکس براي بدنه خودرو

هر خودرویی در طول چرخه عمر خود نیاز به نگه‌داری مناسب دارد تا اگر تصادفات و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده را در نظر نگیريم، میزان فرسایش آن در اثر شرایط و عوامل طبیعی به کم‌ترین مقدار خود کاهش پیدا کند یا به عبارت عامیانه‌تر خودرو رخ و چهره خود را حفظ کرده باشد.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
اقتصادگردان- با این وجود هستند مالکانی که بدون توجه به این مسائل موجب ایجاد تخریباتی به ویژه در بدنه خودروی خود می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به آفتاب‌سوختگی، زنگ‌زدگی و... اشاره داشت. استفاده از انواع پولیش و واکس یکی از بهترین بازدارنده‌های بروز چنین مشکلاتی در بدنه خودرو محسوب می‌شوند که در عین حال جذابیت ظاهری دو چندانی نیز ب رای آن فراهم می‌کنند تا حتی در هنگام فروش نیز به عنوان یک عامل تحریک‌پذیر و مشوق در ترغیب فردبه خرید خودرو باشد.

چندی قبل با توجه به فراهم شدن فرصتی، تصمیم گرفتیم تا دستی به خودروهای موجود در پارکینگ کشیده و به قولی با پولیش و واکس چهره ای تازه تر و صد البته جذابتر برای آنها ایجاد کنیم. به صورت کلی نمی توان یک رویه محدود را برای این کار در نظر گرفت ولی چارچوب کار تقریبا در همه شرایط یکسان است؛ البته هستند افرادی که همچنان بر این عقیده استوارند که نمیتوان به صورت شخصی آنگونه که باید به این کار اقدام کرد و حتما نیاز به مراجعه به کارواش ها یا مراکز مربوطه است، ولی اگر شما هم مانند نگارنده در دسته دوم قرار داريد، برای به وجود آوردن ظاهری جذاب برای خودرو، تنها به یک پولیش یا واکس خوب، در صورت امکان یک ویلر ( دستگاهی که به صورت مدور اسفنج متصل به خود را به حرکت در می آورد، همانند دستگاه برش فرز ) و البته چند ساعت وقت اضافی نیاز خواهید داشت.

توجه داشته باشيد كه تفاوت پوليش و واكس در يك نكته مهم نهفته است. پوليش به دليل نوع تركيب و مواد به‌كار رفته در آن، يك اليه ميكروسكوپي از پوشش بدنه خودرو بر ميدارد ( شبيه به كاري كه در پيلينگ پوست انجام ميشود ) ، اما واكس يك لايه ميكروسكوپي روي رنگ باقي ميگذارد ( مشابه ماسك صورت ).

اين تفاوت باعث ميشود تا از پوليش براي صيقل دادن و برگرداندن جالي رنگ به حالتي كه در روز اول بوده استفاده شود. همان طور كه ميدانيد، آخرين لايه رنگ كه در رنگهاي متاليك، كيلر و در رنگهاي روغني، رنگ نهايي است، بعد از چند سال بر اثر عوامل طبيعي و نيز سايش ناشي از تميز كردن خودرو دچار خط و خش هاي ميكروسكوپي مي شود كه با چشم غيرمسلح قابل ديدن نيست، اما در مجموع جال و صيقل و شفافيت رنگ را كاهش ميدهد.

استفاده از پوليش باعث مي شود تا اين خش هاي ريز به همراه اليه ميكروسكوپي كه برداشته ميشود، از بين بروند، اما تكرار اين كار باعث كاهش ضخامت كيلر در رنگهاي متاليك و لايه رنگ در رنگ هاي روغني (ساليد) خواهد شد. پس از پوليش‌كاري، براي حفظ و افزايش براقيت رنگ خودرو و نيز محافظت آن در برابر ساينده ها و آلاينده ها، مي توانيد از واكس استفاده كنيد.

اما براي خودروهاي نو و در حد نو، لازم نيست از پوليش استفاده كنيد؛ به جاي اين كار بهتر است خودرو را واكس بزنيد تا با ايجاد لايهاي بسيار نازك روي رنگ، ضمن تامين يك پوشش محافظتي، جال و صيقل بيشتري براي خودرو فراهم كنيد.

پیش از بیان رویه کار که به صورت مرحله به مرحله ذکر میشود باید توجه داشت که توصیه به استفاده از پولیش برای یک خودروی نو، در هر سال تنها یک یا حداکثر دو بار است که این تعداد برای واکس بدنه میتواند به یک یا دو بار در ماه افزايش پیدا کند، چرا که استفاده بیش از اندازه از پولیش و حتي گاهي واكس، میتواند به صدمه دیدن رنگ بدنه منجر شود.

گام اول:
 

شروع کار - چه درواکس زدن یا پولیش کاری - باید با شستن بدنه همراه باشد. برای این کار پیشنهاد میشود که اگر این کار را در منزل انجام میدهید از یک سرشیر که وظیفه پاشش پرفشار آب را بر عهده دارد استفاده کنید تا نتیجه ای همانند شست و شو در کارواش به همراه داشته باشد. برای شست وشو تنها از مواد نرم همانند شامپوهای مخصوص یا مایع ظرفشویی استفاده کنید و هرگز پودرهای شستوشو را برای این منظور به کار نبرید چرا که باعث ایجاد خط و خش سطحی ميكروسكوپي بر رنگ بدنه میشوند. بعد از این مرحله اگر از ویلر برقی استفاده میکنید لازم نیست بدنه خودرو را به صورت کامل خشک کنید در غیر این صورت کار بر روی بدنه خشک راحت تر خواهد بود.

گام دوم:

در این بخش، اسفنج یا نمد مخصوص را به ویلر متصل کنید و متناسب با سطح مورد نیاز هر بخش مجزا از بدنه، مقداری از ماده مخصوص پولیش را روی آن بمالید.نکته مهم در این بخش این است کار باید به صورت ترتيبي انجام شود، یعنی به طور مثالابتدا پولیش یک گلگير را کامل تمام کرده و سپس به سراغ بخشهای دیگر مانند کاپوت،درها و... بروید، چرا که ماده پولیش در مجاورت هوا خشک شده و کارایی لازم را نخواهدداشت. تجربه نگارنده نشان داده که اگر یک پارچه تمیز در بخش های مجاور محل پولیش کاری قرار دهید باعث میشود تا تمیز کاری های بعدی سریعتر صورت گیرد. زیرا هنگام استفاده از ویلر با سرعت متوسط به بالا ، ترکیب پولیش و آب موجود بر روی بدنه به اطراف پاشیده میشود. کار پولیش کاری را تا جایی انجام دهید که کل ماده پولیش به واسطه گرمای حاصله از چرخش های مداوم بر روی بدنه محو شود و ظاهری شفاف تر بر روی رنگ خودرو ایجاد شود.

گام سوم:

بهترین کار برای اینکه پولیش خودرو، خوب از کار درآید این است که به طور مداوم نمد يا اسفنج یا هر پارچه ای که برای این منظور به کار میبرید را تمیز کنید. چرا که این کار باعث می شود تا مواد باقیمانده بر روی آن به طور کامل از بین برود و همواره سطح تازهای از پولیش بر روی آن قرار گیرد.

گام چهارم:

بعد از اتمام کار پولیش برای کلیه بخش های بدنه، یک بار دیگر تنها به صورت سریع خودرو را بشویید ولی این بار کاملا آن را خشک کنید. نکته قابل ذکر در این بخش این است که اگر عمر خودروی شما تقریبا بالاست در برخی موارد نیاز خواهد بود تا با استفاده از یک سنباده بسیار نرم، بدنه را کامل صیقل دهید که البته این امر نیاز به صرف زمان و دقت بیشتر دارد.

گام پنجم:

اگر به دنبال ایجاد نهایت درخشندگی و جال برای بدنه خودروی خود هستید،مطمئنا واکس زدن شما را به هدفتان میرساند. برای این کار، درست همانند فرايند پولیش کاری، مراحل را انجام دهند، با این تفاوت که خمیر واکس را به جای بدنه، بر روی نمد ویلر باید قرار داد تا از ایجاد بهترین نتیجه ممکن مطمئن شوید. نکته دیگر در این خصوص این است که اگر از واکس های افشانه اي استفاده میکنید عمال دیگر نیازی به ویلر نیست و با پاشيدن واکس به صورت مستقیم به سطح بدنه (بعد از تکان دادن چند دقیقه ای کپسول اسپری تا مواد داخل آن به خوبی فعال شود) و بعد پاک کردن آن با یک پارچه مناسب، درخشندگی مورد نظر به وجود می آید. براي افرادی که دارای خودرویی با رنگ مشکی یا تیره هستند پیشنهاد میشود تا از واکس های مخصوص خودروهای مشکی استفاده کنند که نهایت جلا را برای بدنه خودرو فراهم میکند.

گام ششم:

بعد از انجام فرايند واکس زنی، بهتر است با استفاده از یک شیشه شوي و یک پارچه تمیز، همه شیشه ها و حتی داخل اتاق را تمیز کنید تا خودروی شما همانند یک نمونه نمایشگاهی کاملا در چشم افراد مختلف باشد!

نكته پاياني:

براي براق كردن نهايي، به جاي استفاده از دستگاه ويلر ميتوانيد از حركت سريع و مداوم دستمال روي بدنه به وسيله دست استفاده كنيد كه البته شايد كمي خسته‌كننده باشد، همانند حركتي كه پس از واكس زدن كفش براي براق شدن آن انجام مي دهيم. ضمنا پس از واكس زدن به بدنه خودرو و قبل از اين كه آن را براق كنيد، بهتر است ماده واكس چند دقيقه روي رنگ بماند.