:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
نگاه احزاب مختلف امریکا به افشاگری رسانه‌های این کشور

خبرنگارانی که سکوت نمی‌کنند

نفرت ترامپ از خبرنگاران سابقه‌یی طولانی دارد.
کد خبر: ۱۰۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- رییس‌جمهوری امریکا در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران به تندی صحبت کرد و در جدال لفظی با خبرنگار CNN گفته بود که اجازه سوال کردن ندارند؛ چرا که آنها خبرها را جعل می‌کنند. در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز ترامپ بارها رسانه‌های مختلف را به دروغگویی متهم کرده بود.

 پس از آنکه دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری امریکا برگزیده شد نیز تهدیدهای گسترده‌یی از طرف کابینه او علیه رسانه‌ها صورت گرفت. هنوز چند ماهی از آغاز فعالیت ترامپ نگذشته بود که وزیر دادگستری امریکا، افشاگران اطلاعات محرمانه از اخبار پشت پرده در کاخ سفید را به محاکمه و زندان تهدید کرد. این تهدید پس از آن انجام شد که متن مکالمات تلفنی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا با رهبران استرالیا و مکزیک فاش شد. پس از آن نیز افشای اطلاعات متعددی از عملکرد ترامپ، کاخ سفید را با رسوایی‌هایی مواجه کرد. همچنین طبق گزارش‌های به دست آمده با فعالیت رسانه‌ها «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد رییس‌جمهوری امریکا و «جرد کوشنر» داماد او به دلیل افشاگری‌ها در خصوص ارتباط پنهانی اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها در مظان اتهام قرار گرفتند. بر این اساس ترامپ در ماه‌های آغاز ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد با دروغگو خواندن رسانه‌ها با روند درز اطلاعات مقابله کند. بر این اساس با وجود تهدیدهای وزارت دادگستری امریکا پیش‌بینی شده که به تدریج تهدیدها از برخورد با رسانه‌های افشاگر فراتر رفته و به رسانه‌های منتقد نیز برسد و به تدریج آزادی رسانه‌ها در امریکا محدودتر شود.

 همچنین دونالد ترامپ بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران امریکایی را دشمن مردم معرفی کرد. او در این باره در اواسط ماه فوریه در توییتی نوشت: «رسانه‌های خبری ناموفق دشمن من نیستند؛ دشمن مردم امریکا هستند!»

طبق تازه‌ترین گزارش‌های موسسه کیتو، به‌طور کلی تنها 35درصد از امریکایی‌ها، اخبار رسانه‌ها و خبرنگاران را جعلی و دروغ می‌دانند. در این میان بسیاری از جمهوری‌خواهان همصدا با ترامپ، رسانه‌ها و خبرنگاران را دشمن مردم می‌دانند. طبق آمار منتشر شده حدود 63درصد از جمهوری‌خواهان نگران افشاگری‌های رسانه‌ها هستند. اعلام موافقت جمهوری‌خواهان از گفته ترامپ در مورد خبرنگاران در حالی است که دموکرات‌ها تلاش‌های خود را برای استیضاح و برکناری دونالد ترامپ آغاز کرده‌اند. هرچند که طبق آمار منتشر شده از سوی موسسه کیتو در میان دموکرات‌ها نیز حدود 11درصد بر این باور هستند که ادعای ترامپ درست بوده و خبرنگاران دشمنان مردم و امریکا هستند.

آن‌طور که آمار نشان می‌دهد حدود 38درصد از افرادی که هیچ‌گونه گرایش حزبی نداشتند نیز ادعای ترامپ را تایید کرده‌اند. به نظر افراد مستقل در امریکا، اخبار رسانه‌ها در بسیاری اوقات جعلی است و خبرنگاران دشمن امریکا بوده و تنش‌های بسیاری در این کشور ایجاد می‌کنند.

طبق گزارش‌های به دست آمده، نتایج این نظرسنجی و ادعای دونالد ترامپ مبنی بر دشمن بودن رسانه‌ها با واکنش‌های بسیاری از سوی روزنامه‌نگاران همراه شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، یک روزنامه‌نگار سرشناس امریکایی عملکرد کاخ سفید را موجب تشدید بحران در این کشور دانست. از طرفی یکی از گزارشگران رسوایی واترگیت نیز در مصاحبه‌یی دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا را دوران «ریاست‌جمهوری بدخیم» خوانده و اشتباهات کاخ سفید را بی‌سابقه توصیف کرده است.