:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بهمن عبدالهی عضو شورای پول و اعتبار خبرداد

کاهش نرخ بین بانکی به کمتر از ۱۸ درصد

رییس اتاق تعاون با اشاره به اثرات مثبت تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در زمینه نرخ سود سپرده‌ها، از مدیریت بانک مرکزی در بازار بین بانکی خبر داد و گفت: نرخ این بازار به حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
اقتصاد گردان - بهمن عبدالهی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با تحلیل روند اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، گفت: با تصمیم شورای پول و اعتبار، کاهش نرخ سود سپرده ها در نظام بانکی کشور اتفاق افتاد، البته انتظار بر این بود که با روند طی شده در یکی دو سال اخیر در این زمینه به نقطه مطلوب تری برسیم.
رییس اتاق تعاون ایران اظهارداشت: خواسته اصلی فعالان اقتصادی در کشور نیز این است که نرخ سود تسهیلات بانکی هم به نرخ تورم نزدیک شود. در عین حال، در زمینه کاهش نرخ سود سپرده ها نیز باید مراقبت شود که نرخ ها باعث خروج بیش از اندازه منابع از بانک ها نشود.
عبدالهی ادامه داد: باید تعادلی بین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات ایجاد شود که ضمن حفظ منابع بانک ها، از سویی نیز بتوان نرخ ها را متناسب با نرخ تورم کاهش داد. البته هنوز گزارشی از نتیجه اقدامات صورت گرفته پس از کاهش نرخ سود سپرده ها در شبکه بانکی کشور به شورای پول و اعتبار ارایه نشده است.
عضو شورای پول و اعتبار تاکید کرد: با تصمیمات جدیدی که در زمینه کاهش نرخ سود سپرده ها اتخاذ شد، در واقع نگرانی ها از خروج سپرده های کوتاه مدت مرتفع شده و از سویی نیز نرخ سود بین بانکی به حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بانک مرکزی بدهی بانک ها و اضافه برداشت ها را در قالب خطوط اعتباری و نرخ های ۱۸ درصد مدیریت می کند. به صورت کلی در حال حاضر ثبات خوبی در تعاملات بین بانکی و در سپرده های بانکی ایجاد شده و امیدواریم این تصمیمات در آینده نزدیک منجر به واقعی تر شدن نرخ ها شود.
یادآور می شود، بانک‌مرکزی چندی پیش عملکرد بازار بین بانکی ریالی سال ۹۵ را معادل ۳۱ هزار و ۴۰۳ فقره معامله به ارزش ۳۰.۹۵۷.۱۵۴ میلیارد ریال با محدوده نرخ سود ۱۶ تا ۲۸ درصد با میانگین نرخ سود ۱۸.۶۲ درصد اعلام کرده بود.