:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سرپرست بخش ایران شناسی موزه لوور فرانسه:

فرهنگ ایران نقش مهمی در هنر، اقتصاد و ارتباطات بشری داشته است

سرپرست بخش ایران شناسی موزه لوور فرانسه گفت: فرهنگ ایران، نقش بسیار مهمی در هنر زیبایی شناسی، اقتصاد، مراودات و ارتباطات بشری داشته است.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
اقتصادگردان_ جولیان کوینی، عصر سه شنبه در حاشیه سمینار میراث جهانی هخامنشیان که در دانشگاه شیراز برگزار شد، در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه هم اینک حدود 550 هزار قطعه از اشیای تاریخی در موزه لوور فرانسه موجود است، اظهار داشت: یکی از بهترین مجموعه های این موزه متعلق به ایران باستان است و در زمره بخش های مهم آن به شمار می آید.
وی ادامه داد: از دوران های مختلف زندگی بشر از جمله دوران غارنشینی، عصر آهن و ایلامی ها، اشیایی در موزه لوور نگهداری می شود و اشیای تاریخی متعلق به ایران اغلب از شهر باستانی شوش در استان خوزستان و پاسارگاد در استان فارس است.
کوینی بیان کرد: سالانه 9 میلیون گردشگر از موزه لوور فرانسه دیدن می کنند که این افراد از کشورهای مختلف جهان هستند و ایرانی ها نیز بخشی از این گردشگران را شامل می شوند.
موزه لوور که بیش از 2 سده از فعالیت آن سپری می شود یکی از مهمترین موزه های عمومی جهان است که در سال 1793میلادی در شهر پاریس در کشور فرانسه راه اندازی شد. تمرکز این موزه روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه ها که متعلق به دوره های مختلف تاریخی است در این مکان نگهداری می شود. 
در این سمینار، پروفسور 'پیر فرانچسکو کالیری' باستان شناس ایتالیایی در مورد بنیان های معماری هخامنشی از زمان کوروش تا داریوش در پاسارگاد سخنانی بیان کرد.
علی اکبر صفوی قائم مقام دانشگاه شیراز نیز در این سمینار گفت: با توجه به جایگاه تاریخی و گردشگری استان فارس ضروری است استادان و متخصصان این دانشگاه نقش فعال تری در حوزه گردشگری و مباحث تاریخی این استان داشته باشند. 
همچنین مصطفی ندیم از استادان بخش تاریخ دانشگاه شیراز، پیرامون رعایت اخلاق در جنگ توسط کوروش سخن گفت و علی رضا عسکری، رئیس دانشگاه هنر شیراز، در باره پژوهش ها و کشفیات نوین در شهر پارسه و تخت جمشید و نحوه شکل گیری امپراطوری هخامنشی سخنانی ایراد کرد.
در این سمینار شماری از پژوهشگران داخلی و خارجی حضور داشتند.
سلسله هخامنشی یا هخامنشیان که بنیانگذار آن کوروش بود از سال 550 تا 330 پیش از میلاد به مدت 220 سال بر ایران حکومت کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا