:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران در دانشگاه بجنورد آغاز به کار کرد

بجنورد-نخستین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران روز سه شنبه با حضور اساتید برجسته کشوری و استانی و دانشجویان این رشته در دانشکده هنر دانشگاه بجنورد آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
اقتصادگردان_ رئیس دانشگاه بجنورد در آیین افتتاحیه این کنفرانس گفت: یک نماد مظهر فشرده و کپسول شده رویداد مهمی در دورانی از تاریخ به تصویر می کشد که با یک واژه تصویر و سنبلی ارائه می شود.
احمد محقر با بیان اینکه با نماد امکان ارتباط و برقراری اقشار مختلف مردم با هم وجود دارد افزود: با یک اشاره معنی و مفهومی انتقال داده می شود.
وی در این آیین به نماد های عاشورا، انقلاب اسلامی نیز اشاره ای کرد و گفت: بین فرهنگ، هنر و مقوله اجتماعی با نماد رابطه مستقیمی وجود دارد. 
دبیر علمی اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران با بیان اینکه گستره نماد ها در زندگی و در مناطق مختلف به کار برده می شود گفت: کاربرد نماد در صنایع دستی، ادبیات، گرافیک و سایر حوزه ها وجود دارد.
سمیه خزایی افزود: 300 مقاله به دبیر خانه کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران ارسال شده بود که از مجموع این تعداد 178 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
وی اظهار کرد: 60 داور نیز داوری آثار رسیده به این کنفرانس را بر عهداه داشتند و همچنین 30 نفر نیز تیم اجرایی این کنفرانس هستند.
محور های این کنفرانس نمادگرایی در هنرهای دستی و بومی، سفالینه ها، آثار فلزی، آثار چوبی، شیشه و آبگینه ها، نگارگری و انواع نگاره ها، انواع بافته ها شامل فرش و انواع زیراندازها، منسوجات و پوشاک است.
همچنین سیر تحول و تطور نمادینه ها در فرش دستباف مناطق ایران، مطالعه تطبیقی زیبایی شناسی و مفاهیم نقوش و رنگمایه های نمادین‌ در فرش ایران، مطالعه تاثیر اعتقادات بومی بر نحوه شکل گیری نمادها در فرش، گلیم و دیگر انواع بافته ها، نمادگرایی در آیین و مراسمات بومی از جمله ورزش ها، بازی ها، رقص محلی، مراسمات شادی و عزاداری ها، پیشینه نمادشناسی در ایران، نماد در ایران باستان، زبان نمادین هنر در ایران دوران اسلامی، مقایسه نمادهای تصویری در هنر ایران قبل و پس از اسلام، نمادشناسی در تمدن اسلامی، نمادشناسی در ادبیات، بازشناسی تطبیقی نمادها در فرهنگها و ادیان مختلف ملل، نماد در ادیان و مذاهب، بررسی زمینه های فکری و ایدولو‍ژیک آیین ها و مذاهب ملل و اقوام در خلق نمادها، نمادگرایی در روان شناسی، نمادگرایی در گرافیک از دیگر محور های این کنفرانس است.
اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران در دانشکده هنر دانشگاه بجنورد امروز آغاز به کار کرد و تا فراد نیز ادامه دارد.
دانشگاه بجنورد چهار هزار دانشجو دارد.
خراسان شمالی 34 هزار دانشجو دارد که در 39مرکز دولتی، غیر دولتی و پیام نور تحصیل می کنند. 


منبع: خبرگزاری ایرنا