:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس مرکز ملی فرش ایران:

سخن از فرش دستباف در نمایشگاه مطبوعات

رییس مرکز ملی فرش ایران با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حاشیه بازدید خود از این نمایشگاه به پرسش های مختلف خبرنگاران درباره وضعیت کنونی و برنامه های آتی حوزه فرش دستباف پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
اقتصادگردان_ به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ حمید کارگر در غرفه ایرنا گفت: فرش دستباف از عوامل بیرونی و درونی متعددی تاثیر می پذیرد و برای نمونه ظهور انواع کفپوش های صنعتی و جایگزین یکی از این عوامل است.

وی ادامه داد: نوع نگاه به فرش که از نقش کالای ماندگار و سرمایه ای و کارکرد پس انداز برای آتیه به نقش کفپوش مصرفی تغییر یافته است نیز یکی دیگر از این عوامل است و افزون بر آن تغییر در سبک زندگی و سلایق مشتریان نیز اثرگذار بوده است.

به گفته رییس مرکز ملی فرش ایران، تحریم های مستقیم و غیرمستقیم نیز با بالا بردن هزینه ها و ریسک صادرات بر میزان تجارت فرش دستباف ایران اثر کاهنده داشته اند.

کارگر وقوع رکود اقتصادی در برخی کشورهای اروپایی را در کنار بالا رفتن قیمت تمام شده فرش دستباف نیز از دیگر عوامل آسیب رسان به روند صادرات فرش دستباف ایران دانست و افزود: در کنار این عوامل نباید از سهل انگاری، کاهلی یا عدم ریسک پذیری برخی از تولیدکنندگان فرش ایران در توجه به سلایق مشتریان و تطبیق دستبافته ها با نیاز بازار غافل شد.

با توجه به اهمیت داشتن میزان صادرات فرش برای رسانه ها، آمار و ارقام این حوزه سوال مشترک اکثر رسانه ها بود که رییس مرکز ملی فرش ایران در این باره گفت:  طبق آمار غیرکارشناسی شده اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه نخست امسال صادرات فرش دستباف با رشد ۱۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

حمید کارگر در این باره افزود: این به آن معنا نیست که شرایط مطلوب است اما روند صادرات رو به رشد بوده به طوری که روند تدریجی افزایشی را طی می کند و البته هنوز با حالت مطلوب فاصله بسیاری دارد.

دغدغه های مشترک فرش و صنایع دستی از دیگر سوال های مطرح شده از سوی رسانه ها بود که رییس مرکز ملی فرش ایران از دغدغه ها، مشکلات و آرزوهای مشترک میان دو حوزه فرش و صنایع دستی سخن گفت.

حمید کارگر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره جابه جایی نهاد متولی این دو حوزه گفت: در این دولت در پی آن بوده ایم که به جای ستیز بین دستگاهی به سراغ هم افزایی برویم و در حال حاضر همکاری خوبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی فرش و سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی صنایع دستی در جریان است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تقویت ساختار تشکیلاتی و حوزه اختیارات و اعتبارات مرکز ملی فرش ایران، تکریم هنرمندان فعال در این دو حوزه و مسایل بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی را از جمله محورهای مشترک بین دو حوزه اعلام کرد.

شایان ذکر است رییس مرکز ملی فرش ایران در این بازدید که فرصتی برای بحث و گفت وگو درباره فرش دستباف ایران و همراه ساختن اصحاب رسانه با این هنر- صنعت را فراهم آورد به گفت و گو با مدیران و خبرنگاران خبرگزاری ها و روزنامه های ایرنا، ایسنا، مهر، آنا، ایسکانیوز، شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)، فرهیختگان، گسترش صمت و شهرآرا پرداخت و از غرفه دوماهنامه تخصصی طره نیز بازدید کرد.

 

منبع : مرکز ملی فرش ایران