:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دستاورد هاي بازيگردان اصلي صنعت خودروي ايران در سال هاي اخير چه بود؟

موفقيت هاي ايران خودرو از قرارداد پسابرجامي با رنو و پژو، تا پلت فرم جديد و اهداف صادراتي

از قراردادهاي پسابرجامي با رنو و پژو، تا ساخت خودروهایی با پلت‌فرم جدید با هدف صادرات و بومی‌سازی تولیدات با 3 شرکت پینین فارینای ایتالیا، ماهله آلمان و هیوندای پاورتک كره جنوبي و همچنين حفظ سهم از بازار با تولید روزانه بیش از 2500 دستگاه سواری، وانت و تجاری، آغاز صادرات دنا، رانا، سمند و سورن به آذربايجان، و خودروهای پلیس به ترکمنستان و ارمنستان، هدفگذاري صادرات دنا به سنگال و تونس و... از دستاوردهاي سال هاي اخير ايران خودرو به عنوان بازيگردان اصلي صنعت خودروي ايران بوده است
کد خبر: ۱۰۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
اقتصاد گردان - برجام افق روشني را پيش روي صنعت خودروي ايران قرار داد؛ به طوريكه با اجراي شدن اين توافق مهم بين المللي، متوليان صنعت خودروي ايران با وجود تمام موانع پيش روي اين صنعت، زودتر از ساير بخش هاي اقتصادي آستين ها را براي همكاري با خارجي ها بالا زدند. ناگفته نماند كه در اين ميان آبي پوشان جاده مخصوص، توانستند نخستين ميوه برجام در صنعت خودرو را بچينند و با شرکت خودروسازی «پژوی فرانسه» قرارداد همکاری منعقد کنند. 


اين در شرايطي بود كه صنعت خودروي ايران پس از سال هاي عدم همكاري با غول هاي خودروسازي، نياز روحي تازه داشت تا در كالبد آن دميده شودو دوباره مسير پويايي را براي ادامه حركت بپيمايد. از طرفي، تجربه جهاني نشان داده، حضور خودروسازان بزرگ خارجي و مشاركت آنها در توليد، مي تواند به بالندگي صنعت خودروي كشور بيانجامد. از اين رو، مي توان گفت، سال 95 سال موفقي براي گروه صنعتي ايران خودرو بود؛ چراكه اين قطب بزرگ خودروسازي در ايران قادر شد در فضاي پساتحريم از فرصت هاي موجود بهره لازم برا ببرد و به سمت توافقات جهاني و توسعه گام بردارد. در اين گزارش تلاش شده، فهرستي از اقدامات صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو به تصوير كشيده شود. 

«پژو»؛ نخستين قرارداد پسابرجامي
 
پس از برجام، فضا براي رفت وآمد هيات هاي تجاري به ايران از ساير كشورها فراهم شد. اما در بين هيات هاي اعزامي به ايران، اين فرانسوي ها بودند كه خيلي زود خود را به بازار ايران رساندند. ناگفته نماند كه سابقه «شركت خودرو سازي پژو» با خودروساز ايراني به بيش از دو دهه مي رسد.  پژو موفق شد تا قراردادی را با ایران خودرو به امضا برساند که نه تنها اولین قرارداد پسابرجامی در صنعت خودر بلکه اولین قرارداد پسابرجام بود.
از اين رو، در سایه گشایش فضای سیاسی، زمینه برای اجرای دیپلماسی صنعتی گروه صنعتی ایران خودرو نیز فراهم شد تا در نتیجه آن، نخستین قرارداد پسابرجامی کشور توسط این خودروساز و پژو فرانسه، امضا و اجرا شود. قراردادی که سه اصل مهم «سرمایه گذاری مستقیم»، «انتقال بی‌قید و شرط فناوری» و «صادرات محصولات تولیدی مشترک از طریق زنجیره صادراتی» شرکت پژو برای نخستین بار در آن لحاظ و اجرا شد. بر اساس این قرارداد نخستین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو(ایکاپ) به نام پژو ۲۰۰۸ در اسفند ماه سال 1395 تولید شد. 
 آنطور که مدیرعامل ایران خودرو نيز اعلام کرده بود مذاکرات در این راستا پیش از برجام آغاز شده بوده ظاهرا پژو در این مذاکرات با استقبال بيشتري شرکت کرده، به گونه ای که نمایندگان گروه پژو حداقل ٢٠ تا ٢٥ سفر به ایران داشتند تا مذاکرات به نتیجه برسد .  
هاشم یکه زارع، همچنين درباره جزییات این قرارداد با اشاره به اینکه بنا شده که طی چهارسال ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو تولید شود و در این راستا کیفیت و کاهش قیمت تمام شده اصل قرار بگیرد، گفته بود که شرکت مشترک پژو و ایران خودرو با نام ایکاپ با سرمایه گذاری 50 ـ‌50 ایجاد شد و بواسطه قرارداد منعقد شده 19 قرارداد فرعی هم به امضا رسید. 
بر اين اساس، به نظر می‌رسد همکاری ایران خودرو با «پژو، رنو و بنز»، موجب شده اين شركت سهم عمده‌ای در بازار خودرو کشور در پسا‌تحریم داشته باشد. در قرارداد جدید این شرکت با پژو، مبتنی بر تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ است، كه بدون شک از طریق سرمایه‌گذاری‌ برای انتقال تکنولوژی به قطعه‌سازان ایرانی پیگیری خواهد شد و به این ترتیب می‌توان پیش بینی کرد سهم صنعت خودرو از ایجاد ارزش افزوده در آینده نزدیک با افزایش مواجه خواهد شد . 
از سوي ديگر، شرکت «رنو» یکی از شرکای اصلی ایران خودرو در دوران پسابرجام محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های مشترک رنو در ایران به صورت مستقیم یکی از اهداف ایران خودرو است که در مذاکرات با رنو پیگیری می‌شود. از آلمانی‌ هم شرکت «بنز» بار تولید مشترک خودروهای سنگین را در ایران خودرو به دوش می‌کشد .

همچنين به تازگي، شرکت ایران خودرو برای ساخت خودروهایی با پلت‌فرم جدید با هدف صادرات و بومی‌سازی تولیدات با 3 شرکت «ایتالیایی، آلمانی و کره‌ای» همکاری خود را آغاز كرد. به گفته متوليان ايران خودرو، عرضه نخستین خودرو تولیدی با پلت‌فرم جدید در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. خودروهای پلت‌فرم جدید این شرکت با هدف صادرات30درصدی و بومی‌سازی 70درصدی تولید خواهند شد. در این پروژه، شرکت‌های معتبر «پینین فارینای ایتالیا، ماهله آلمان و هیوندای پاورتک كره جنوبي» در عرصه طراحی و توسعه خودرو همراه با بیش از 100عرضه‌کننده و تولیدکننده داخلی مشارکت دارند. توسعه پلت‌فرم‌های جدید به کاهش هزینه‌های تولید، کاهش زمان عرضه محصولات و تنوع بیشتر در بازار منجر خواهد شد. توسعه پلت‌فرم‌های جدید به کاهش هزینه‌های تولید، کاهش زمان عرضه محصولات و تنوع بیشتر در بازار منجر خواهد شد ..

حفظ سهم بازار

براساس اين گزارش، در حال حاضرگروه صنعتی ایران خودرو با تولید روزانه بیش از 2هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری، «افزایش و بهبود کیفیت محصولاتش» را به عنوان يكي از رئوس اصلی برنامه های كاري خود منظور كرده است.  
 برهمین مبنا پروژه های کیفی متعددی در خطوط تولید این شرکت به اجرا گذاشته شد که نتایج ارزیابی های شرکت بازرسی نیز موید روند رو به بهبود کیفیت محصولات این شرکت است.
 گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده در سال ۹۴ سهم بازار محصولات خود را به ۵۴ درصد برساند. افزایش قابل توجه میزان فروش محصولات در سالجاری حکایت از افزایش رونق محصولات ایران خودرو در بازار و اقبال مشتریان از آن است. 
بدیهی است که این افزایش حاصل سیاست گذاری های مناسب ایران خودرو در حوزه بازار است. در سال ۹۵ روش های منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایران خودرو درنظر گرفته شد. تامین نیاز و سلیقه گروه های درآمدی مختلف مبنای تصمیم گیری های ایران خودرو در زمینه فروش محصولات است. فروش نقدی و اقساطی با ارائه تسهیلات مناسب زمینه خودرودار شدن بسیاری از مشتریان را فراهم کرده است .

گام مهم ایران خودرو  در صادرات

تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران‌خودرو طبق تفاهم نامه ای که با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد. این پروژه با سرمایه گذاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو،  ابتدای سال ۹7 به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای «دنا، رانا، سمند و سورن» در آن تولید خواهد شد.
فاز توسعه ای در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود. از دیگر اقدامات ایران خودرو در بازارهای بین المللی،‌ آغاز صادرات خودروهای «پلیس» به «ترکمنستان» و ارمنستان است. یکی از برنامه های ایران خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و بر همین اساس صادرات به کشورهای قزاقستان و بلاروس را در دستور کار قرار داده است. 
از دیگر سو در مسیر احیا بازارهای صادراتی  ، به تازگی محصول دنا پلاس جهت صادرات به بازار سنگال برنامه ریزی گردیده است و محموله اولیه این محصول جدید و پیشرفته ایران خودرو به ان بازار ارسال گردیده است.  كشور سنگال  به دلیل دسترسی به کشورهای غرب افریقا و عضویت در اتحادیه های گمرکی ان منطقه میتواند به عنوان مرکزی برای صادرات محصولات ایران خودرو به کشورهای ان منطقه  مطرح باشد. لازم به ذکر است گروه صنعتی ایران خودرو با هدف توسعه بازارهای بین المللی همولوگیشن محصول «دنا» و دنا پلاس  را در تونس اغاز کرده است و نمونه های محصولات به ان کشور صادر شده است که سبب توسعه بازارهای صادراتی ایران خودرو در شمال آفریقا گردیده است .

يك توصيه براي ماندگاري در بازار

حال با توجه به اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سند راهبردی خود در بخش صنعت خودرو، هدف‌گذاری کرده تا 3میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال  1404تولید و 33درصد از آن را صادر کند، به نظر مي رسد، گروه صنعتي ايران خودرو براي دستيابي به چنين هدفي از جايگاه ونقش مهمي برخوردار است كه حتي مي تواند، بازيگر اصلي متحول كردن صنعت خودوري ايران باشد. اما اين گروه صنعتي بايد اين موضوع را نيز در نظر داشته باشد كه اگر مي خواهد همچنان يكه تاز ميدان رقابت در عرصه توليدو صادرات باشد، بايد سياست هاي جديدي را براي ماندگاري اش در بازار اتخاذ كند.  
برهمين اساس، در مواجهه با تغییرات و در جهت همسو شدن با مسیر تکاملی صنعت خودرو، ضروری است مواردي چون «کسب آمادگی به‌منظور همسو شدن با تغییرات بازار، انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان مطرح جهان به شرط انتقال فناوری‌های نوین، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تامین به‌منظور حداقل‌سازی هزینه تدارک عوامل،  افزایش درجه انعطاف‌پذیری با تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری، تنوع‌بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول و... » بايد مدتوجه متوليان گروه صنعتي ايران خودرو قرار گيرد.