:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

سامانه زبردستان معرف صنایع‌دستی ایران به بازارهای داخلی و خارجی

تنوع بی نظیر تولیدات صنایع دستی ایران و ظرفیت بالای تولید آن در کنار یک برنامه و چشم انداز مناسب واستفاده هوشمندانه از فضای مجازی و بهره‌گیری از الگوهای موفق جهانی ، می تواند بستری مناسب برای ورود صنایع دستی ایرانی به بازارهای جهانی فراهم نماید و همچنانکه به کسب و کار هنرمندان ایرانی رونق می بخشد و فرهنگ و هنر ایرانی را به جهان می شناساند، قابلیت آن را دارد تا تحولی در اقتصاد ایران بوجود آورد.
کد خبر: ۱۰۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
اقتصادگردان_ به گزارش نشریه فرشنامه، ایران سرزمین گسترده و هنرمندپروری است که در جای جای آن ، زنان و مردان بسیاری سعی بر آن دارند، با دستان هنرمند خود و اشتغال در زمینه صنایع دستی، محصولات متنوعی را تولید کنند تا با عرضه آنها در مجامع داخلی و بین المللی، ضمن امرار معاش، گامی بلند در جهت اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی بردارند. در این میان؛ سامانه زبردستان با هدف معرفی آثار و محصولات صنایع دستی ایران به بازارهای داخلی و خارجی، فعالیت خود را آغاز کرده است. این سامانه، فراهم کننده بستری امن و مناسب بین تولیدکنندگان صنایع دستی و مصرف‌کنندگان به منظور معرفی و فروش محصولات ایشان می باشد.
مصطفی صالحی راد، مدیر پروژه سامانه زبردستان در گفتگو با خبرنگار فرشنامه گفت: از دو سال قبل اقدام  به جمع آوری اطلاعات تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور در سامانه زبردستان نمودیم. در شش ماه اول ۱۰ هزار هنرمند اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردند. طی ماه‌های اخیر هم بدون اینکه فراخوانی منتشر شود، چهار هزار هنرمند جدید داوطلبانه وارد سامانه شده‌اند و سوابق خود را ثبت کرده‌اند. این سامانه که با سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شده و اکنون به گفته کارشناسان مربوطه، بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی هنرمندان صنایع دستی خاورمیانه است. برای آماده‌سازی این سامانه طی شش ماه، بیش از ۱۰۰ هزار تماس برقرار شده و هفت هزار و ۶۰۰ ساعت فایل مکالمه صوتی ضبط شده است. در بخش نرم‌افزاری نیز بیش از ۱۲ هزار ساعت کدنویسی انجام شده است. این پروژه، یک نمونه موفق از تجربه خوب همکاری دولت و بخش خصوصی است که به تشکیل یک سامانه جامع و بانک اطلاعاتی ارزشمند منجر شد.

وی در ادامه  افزود: اکنون بیش از ۱۴ هزار هنرمند از سامانه زبردستان استفاده می‌کند. هدف ما بوجود آوردن بازارهای تازه به منظور تسهیل عرضه محصولات و تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی در بازارهای داخلی و خارجی می باشد. هنرمندان با عضویت در سامانه زبردستان، این امکان را دارند که  فروشگاه شخصی ایجاد و تولیداتشان را قیمت‌گذاری و عرضه نمایند. 
ایشان در ادامه گفت: کارشناسان ما همواره به هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی مشاوره و راهنمایی ارایه می‌دهند. لازم به ذکر است که تضمین خریدِ مشتریان نیز بر عهده سامانه می باشد. سامانه به خریداران تضمین می‌دهد که محصولات با کیفیت و بدون هیچ مشکلی به دست‌شان می‌رسد.
مصطفی صالحی راد: در پاسخ به سوال خبرنگار فرشنامه در مورد نمایشگاه میلان گفت: هرسال یکی از مهم‌ترین نمایشگاه های صنایع دستی دنیا در ایتالیا و در شهرمیلان برگزار می‌شود.  درسال گذشته، طی ۱۰ روز، بیش از دو میلیون بازدید از نمایشگاه "آرتی‌جی‌آنا" میلان صورت گرفته و هشت میلیون کالا به فروش رفته است. امسال نیز تخمین زده می‌شود که حدود ۲.۴ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.
وی ضمن تصدیق حضور زبردستان در نمایشگاه "آرتی‌جی‌آنا" میلان اظهار داشت: توسعه صادرات صنایع دستی ایران از اهم فعالیت های زبردستان است. ما با هدف رونمایی پلتفرم توسعه صادرات زبردستان با یک غرفه ۱۲۰ متری در نمایشگاه "آرتی‌جی‌آنا" میلان شرکت می‌کنیم. با توجه به اینکه کل پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حدود ۱۰۰۰ متر مربع است، زبردستان با غرفه‌ای ۱۲۰ متری که ۱۲ درصد فضای پاویون ایران را به خود اختصاص می‌دهد، حضوری قابل توجه  خواهد داشت.
وی افزود: در این غرفه بیش از شش هزار محصول از هزار هنرمند معتبر ایرانی عرضه می‌شود. محصولات نیز به شیوه هایپرمارکتی به بازدیدکننده‌ها عرضه می‌شود تا بتوانند ارتباط مستقیمی با آثار برقرار کنند. تمام آثار با نام هنرمند و با برند زبردستان در این فضا، در معرض دید شرکت‌کنندگان خارجی قرار داده می‌شوند.
مصطفی صالحی راد در پاسخ به چگونگی  فرآیند اطلاع‌رسانی و فراخوان آثار گفت: در ابتدای امر برای هشت هزار هنرمند منتخب که در سامانه زبردستان ثبت نام کرده بودند فراخوان ارسال نمودیم. بیش از دو هزار هنرمند با استعداد با بیش از ۱۰ هزار کالا اعلام آمادگی کردند که آثارشان را به‌صورت امانی در اختیار ما قرار دهند تا به نمایندگی از آنها و به نام خود هنرمندان در میلان عرضه شود که این میزان استقبال نشان‌دهنده میل هنرمندان ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی و عطش آنها برای یافتن بازارهای تازه است.
 مدیر پروژه سامانه زبردستان در ادامه بیان کرد: در دوره‌های اخیر این نمایشگاه، کمتر از ۵۰ هنرمند ایرانی موفق به حضور و عرضه محصولات خود شده‌اند؛ زیرا هزینه‌های حضور در این نمایشگاه در مقایسه با درآمد حاصل از فروش محصولات، قابل قیاس نیست. به همین دلیل زبردستان سعی دارد با حضور در این نمایشگاه، به نمایندگی از جمعیت گسترده‌ای از هنرمندان ایرانی، امکان عرضه محصولات آنها را فراهم نماید.