:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

زمینه اشتغال 95 نفر در 15 کارگاه صنایع دستی اردبیل محقق شد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی امسال زمینه اشتغال 95 نفر در15 کارگاه صنایع دستی استان محقق شد.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
اقتصادگردان_ بهزاد مجیدی گفت: ارتقای توان تولید ملی و درون زایی اقتصاد ، تدوین بسته حمایتی از کارگاه های تولید صنایع دستی و اجرای آن در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
نماینده اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در حوزه اقتصاد مقاومتی همچنین گفت: این برنامه در 2 بخش توسعه کارگاه های صنایع دستی روستایی و حمایت از کارگاه های تولیدی بزرگ و متمرکز صنایع دستی اجرا می شود.
به گفته وی ، توسعه 325 کارگاه صنایع دستی در 62 روستای کشور به عنوان هدف کلی ترسیم شده که برش استان اردبیل توسعه 15 کارگاه در 2 روستای کزج از توابع شهرستان خلخال و روستای آلوارس از توابع شهرستان سرعین است.
مجیدی تشریح کرد: فازهای عملیات این طرح اجرای دوره های آموزشی، برگزاری نمایشگاه ها و تامین تجهیزات کارگاه های صنایع دستی است که در بخش دوره های آموزشی، دوره برای 11 نفر در روستای آلوارس برگزار شد و در کنار طرح پیس بینی شده دوره آموزش برای 41 نفر در روستای آق دام پارس آباد نیز اجرا شده است.
او همچنین افزود: علاوه بر فراهم کردن مقدمات برگزاری دوره آموزشی صنایع دستی در روستای کزج ، اقدامات لازم برای تامین تجهیزات صنایع دستی این روستا از جمله هفت دستگاه دار فلزی و 60 کیلوگرم مواد اولیه برای توسعه جاجیم بافی صورت گرفته است.
وی گفت: در روستای هدف گردشگری آلوارس نیز تامین 6 دستگاه دار فلزی و 60 کیلوگرم مواد اولیه برای توسعه ورنی بافی با مجموع 40 میلیون ریال از محل اعتبارات ابلاغی سازمان مرکزی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از جمله این اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی افزود: سه میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی بانک ملی و صندوق کارآفرینی امید با نرخ چهار درصد به شاغلان کارگاه های صنایع دستی اختصاص یافته است.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند. 
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند. 
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است. 

منبع: ایرنا