:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
گفتگو با استاد علی ذریه حبیب تبریزی:

اولین هنرمند فرش باف و حجم باف تبریزی

به گزارش خبرنگار فرشنامه ، استاد "علی ذریه حبیب تبریزی" هنرمند برتر و نمونه کشور در زمینه فرش و تابلو فرش و حجم بافی و دارای مدرک معادل دکترای فرش و کارت یونسکو، در سال ۱۳۲۴ در تبریز متولد شد.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
اقتصادگردان_ ایشان از سن 7 سالگي در کارگاه قالیبافی پدرشان به آموزش قالیبافی پرداخت و در زمانی كمتر از 3 ماه در بافت فرش متبحر گردید و نقشه خواني را نیز فرا گرفت.در این دوران که ايشان به آموزش مشغول بودند، روزها به بافت و آموزش قالي مي پرداختند و شبها را به تحصيل و خواندن درس مي گذراندند
"علی ذریه حبیب تبریزی"  از سن 13 سالگي فعالیت خود را به صورت حرفه اي در حوزه فرش دستباف آغاز كرد و موفق به بافت دو رو و حجم بافی برای اولین بار در کشور شد، اولین کار وی، مجسمه یک استکان و نعلبکی بود که آن را با تکنیک تار و پودهای فرش بافت و با وجود مخالفت شدید پدر، انگیزه خود را از دست نداد و به کار خود در کنار قالی بافی ادامه داد تا اینکه در سن ۲۰ سالگی موفق به باز کردن یک مغازه شد و در آن به کار تصویر بافی یا همان تابلو فرش پرداخت.

وی دو سال بعد به علت گسترش و ترویج این هنر در تبریز و استقبالی که از آن شد، كارگاهی با ۵۰ دستگاه قاليبافی و ۱۱۰ كارگر برای خود دایر کرد نمود و در آن کارگاه فقط كار تصويربافی و تابلو فرش مشغول گردید و  سفارشاتی از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان دریافت کرد.

استاد ذریه در گفتگو با فرشنامه با بیان اینکه "حجمی بافی" را با بافت یک میز و گلدان یک دست، به مسئولان معرفی کردم، گفت: این کار خیلی مورد توجه واقع شد چرا که تاکنون فردی موفق به چنین ابداعی در کشور نشده بود.
وی افزود: اکثر کارهای من مضامینی تاریخی، مذهبی، قرآنی و اجتماعی دارند. 

استاد ذریه با اشاره به رشته های مختلف فرش بافی گفت: در هنرهای بسیاری همچون مناره بافی، قلاب بافی، طاق بافی، اوراق بافی و برجسته بافی تبحر دارم و نقشه ایران را با جزییات آنها و صنایع دستی شان و همچنین شاهنامه را نیز با جزییات آن بافته ام.
    استاد تبريزي هيچ گاه به بافت نقشه هاي بي ارزش نپرداختند و هميشه آثار بزرگ هنري را از جمله كارهاي استاد فرشچيان، تصاوير حضرت علي (ع)، حضرت مسيح و مريم و يا هنرمندان نقاش اروپا را مي بافند.ایشان درزمينه حجم بافي نیز ابتكارات فراواني دارند و صفحات قرآن را نيز به صورت دورو بافته اند.
    در كارهاي حجمي به بافت آثار بزرگ و باارزش چون كعبه و قرآن و كشتي حضرت نوح (ع) و كليسا و آثار بی نظیر دیگری نیز پرداختند.
اکنون دو اثر جدید از دست بافته های "استاد تبریزی" این هنرمند آدری و ساکن مشهد پایان یافت.
ایشان در مورد این دو اثر به خبرنگار فرشنامه گفت: یکی از این فرش ها که داستان زندگی "حضرت یوسف" است در ابعاد 2 در 120 و با استفاده از 1500 رنگ و در مدت زمانی حدود دوسال بافته شده است و دیگری "بازار سبزی فروشان" شمال کشور است.
کارگاه ساده فرشبافی استاد تبریزی در کنار منزل ایشان است و در این کارگاه آثار ویژه ای از حجم بافی و فرش بافی تولید شده است، آثاری که ریشه در فرهنگ و هنر اصیل ایرانی دارد.

با آرزوی توفیق روزافزون برای این هنرمند فرهیخته کشورمان   

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سکینه کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
کدوم شهرید و هزینه های آموزش چقدر حجم بافی