:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سازمان میراث فرهنگی گفت:

خوسف به عنوان شهر صنایع دستی و پارچه‌بافی ثبت جهانی می‌شود

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به اینکه روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی به عنوان روستای صنایع دستی به ثبت ملی رسیده است و نظر به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهرستان امیدواریم شهر خوسف به عنوان شهر ملی به ثبت برسد.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
اقتصادگردان_ حجت‌الله مرادخانی شامگاه پنج شنبه در بازدید از بافت تاریخی و کارگاه‌های پارچه‌بافی خوسف اظهار داشت: شهرستان خوسف به لحاظ بافت و خانه‌های تاریخی موقعیت ویژه‌ای دارد و پارچه‌بافی در این شهرستان از قدمت تاریخی برخوردار است.

وی با بیان اینکه همایش پارچه‌بافی استانی با محوریت این شهرستان برگزار خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه این شهرستان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی توسعه آن چندانی نیافته است در بحث صنایع دستی این قابلیت را دارد که اشتغال پایدار ایجاد کند و رسیدن به این اشتغال پایدار احیاکردن سنت‌های قدیمی را می‌طلبد.  

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی،گردشگری کشور گفت: مجموعه امکانات تاریخی و فرهنگی موقعیت بالقوه‌ای را برای شهرستان خوسف به وجود آورده است که با استفاده از گفتمان‌سازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد.

مرادخانی با بیان اینکه ثبت جهانی یک شهر مستلزم داشتن شاخصه‌هایی است اظهار داشت: با توجه به اینکه روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی به عنوان روستای صنایع دستی در این استان به ثبت ملی رسیده است و نظر به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهرستان، امیدواریم شهر خوسف به عنوان شهر ملی به ثبت برسد.

وی در مورد ثبت ملی پنبه و پارچه مله خوسف اظهار داشت: پارچه و پنبه مله ناشناخته است باید از ظرفیت رسانه‌ها جهت معرفی هر چه بیشتر آن کمک گرفت و از آنجایی که پنبه مله اختصاصی این شهرستان است بر روی برندسازی آن باید تمرکز کرد.

به گزارش تسنیم پنبه مله در بین کشاورزان و مردم قدیمی شهرستان خوسف از قداست خاصی برخوردار است به طوری که از پارچه مله برای ساخت جانماز و سجاده استفاده می شود .

پنبه مله رنگی قهوه‌ای مانند دارد و همزمان با پنبه سفید در مزارع کاشت می‌شود و پارچه آن نیاز به رنگ ندارد.

منبع : تسنیم