:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
تذکر حاجی‌دلیگانی نسبت به استیصال سپرده‌گذاران کاسپین

تذكر نمايندگان نسبت به وضعيت سپرده گذاران غيرمجازها، لاريجاني: سپرده گذاران اضطراب نداشته باشند سه قوه در حال پیگیری است

بيش از 20 نمايندگان مجلس در مورد وضعيت موسسات غيرمجاز و سپرده گذاران آنها به دولت و شبكه بانكي تذكر دادند
کد خبر: ۱۰۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري:  روز چهارشنبه 3 آبان 96،‌نمايندگان مجلس در تذکرهاي جداگانه نسبت به وضعيت موسسات غيرمجاز و مشكل سپرده گذاران آنها، خواستار رسيدگي هر چه سريعتر رئيس جمهور، وزيراقتصاد، شبكه بانكي و... به اين موضوعات شدند 



حاجی دلیگانی در تذکری خطاب به دکتر لاریجانی درباره وضعیت ساماندهی سپرده گذاران موسسات اعتباری گفت: در یک جلسه غیرعلنی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد شما از وی خواستید که ظرف 7 روز آینده گزارشی از اقدامات انجام شده برای ساماندهی سپرده گذاران موسسات اعتباری ارائه کنند اما تاکنون پاسخگو نبوده اند و مردم در دریافت حق و حقوقشان بلاتکلیف مانده اند

 تذکر محمدخدابخشی، شهروز برزگر، علی وقفچی، سید مهدی فرشادان و اللهیار ملکشاهی به اتفاق تعداد 20 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره اینکه چرا پس از گذشت چند ماه مشکل سپرده گذاران موسسه آرمان و توسعه وحدت و کاسپین حل نشده است، تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی در مورد وضعيت سپرده گذاران كاسپين،  تذکر کوچکی نژاد نماینده رشت به وزیر اقتصاد در خصوص عدم رسیدگی به مشکلات سپرده گذاران کاسپین، تذکر جواد کاظم نسب نماینده اهواز به رئیس جمهور درباره تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسه هاي مالی غیرمجاز و تذكر  حبیب الله دهمرده به وزیر اقتصاد در خصوص اینکه چرا بانک ها بخشودگی سود و دیرکرد وام های زیر 100 میلیونی را در بعضی نقاط اصلا عمل نمی کنند و در برخی نقاط دیگر به صورت سلیقه ای عمل می شود، بخشي از اين تذكرهاي مختلف نمايندگان در رابطه با وضعيت موسسات غيرمجاز و سپرده گذاران آنها و عملكرد شبكه بانكي بوده است. 

تذکر حاجی‌دلیگانی نسبت به استیصال سپرده‌گذاران کاسپین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نسبت به مستأصل شدن سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری از جمله کاسپین به دلیل تداوم مشکلاتشان تذکر داد.
نماینده مردم شاهین‌شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تذکر نسبت به استیصال مردم و سپرده‌گذاران برخی مؤسسات مالی و اعتباری و بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به بانک مرکزی یادآور شد: حدود دو ماه پیش در مجلس، گزارش تخلفات کاسپین را طبق ماده ۲۳۶ به قوه‌قضائیه فرستادیم، اما تا الان خبری نداریم که در قوه‌قضائیه چه گذشته است.
وی با بیان اینکه نسبت به این مسئله سؤالات جدی داریم، خواستار پیگیری رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص شد.


لاريجاني: سپرده گذاران اضطراب نداشته باشند


علی لاریجانی در نشست علنی ديروز چهارشنبه مجلس در خصوص تذکر نمايندگان و از جمله تذكر حسینعلی حاجی دلیگانی در مورد مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری گفت: در بحث کاسپین موضوعاتی مطرح است و رئیس بانک مرکزی به مجلس آمد و به ایشان تاکید شد موضوع را باید سریعا پیگیری کند. سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری اضطراب نداشته باشند چرا که سه قوه در حال پیگیری مشکلات آنان است.
رئیس مجلس ادامه داد: برای حل مسائل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی وجود داشت که برخی از اموال و دارایی های این شرکت ها و موسسات اعتباری و بانک ها براساس نظر دستگاه قضایی توقیف شده بود بنابراین امکان استفاده از دارایی ها و ارائه آن به مردم ممکن نبود.
وی گفت: جلسات مختلفی در مجلس برگزار شد تا بررسی شود که چگونه می توان براساس قوانین پول های مردم را عودت داد و قوه قضائیه اگر می خواست پول ها را بدهد باید به نسبت کسانی که پول داده اند به همه پول ها را می داد و  آن ها را مسترد می کردند و باید توقف ایجاد می شد تا حکم صادر شده تا پول ها به یک نسبت پرداخت شود. این در حالی است که براساس بررسی ها 95 درصد سپرده گذاران زیر 200 میلیون تومان مشکل دارند.
لاریجانی افزود: گفته شد راهی باید پیدا شود که افرادی که سپرده زیر 200 میلیون دارند به مطالباتشان دست یابند تا شرایط برای تسویه بقیه سپرده گذاران نیز فراهم شود، که البته در این راستا به یک سازو کار شرعی نیاز بود و طی یک مدت زمانی، موضوع حل شد و با عنایتی که برای حل این مسئله صورت گرفت، مقرر شد برای این موارد امکانات و اموال و دارایی هایی لحاظ بکنند که پول مردم داده شود.
وی ادامه داد: در فاصله زمانی که تصمیم مذکور اتخاذ و ابلاغ شد یک سری افراد رفتند و شکایت کردند و گفتند اموال ما اینگونه شده و دادگاه حکم داد تا حساب ها مسدود شود بدون اینکه از جریان کار مذکور اطلاعی داشته باشند، در حالی که قرار بود از حساب ها برداشت شود، حساب سپرده گذاران مسدود شد که دوباره بنا شد شماره حساب ها باز شود.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه مستمرا پیگیر قضیه مشکل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری هستم، افزود: روزانه پیگیر رفع مشکلات سپرده گذاران هستیم تا مشکلات این عزیزان حل شود و مطمئنم با پیشرفتی که حاصل شده سپرده های کمتر از 200 میلیون تومان به سرعت تسویه می شود و اگر پرداخت نشود توسط ما پرداخت می شود تا برای مابقی سپرده گذاران نیز فکری شود، در هر صورت مشکلی به وجود آمده بنابراین باید راه حلی پیدا کرد و در این زمینه در حال رسیدگی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپرده‌گذاران اضطراب نداشته باشند، تأکید کرد: این مسئله را همچنان پیگیری می‌کنیم و سه قوه هم در حال پیگیری هستند، اما من مخالف این هم نیستم که مجدداً یک جلسه غیرعلنی با حضور رئیس کل بانک مرکزی تشکیل دهیم که درباره آخرین وضعیت گزارش دهند.

 علی لاریجانی گفت: در رابطه با مؤسسه کاسپین، یکبار رئیس کل بانک مرکزی اینجا آمد و توضیح داد و تأکید کردیم که باید سریعاً این مسئله را پیگیری و حل کنند.آقایان برای حل این مسئله، مشکلی دارند که چون برخی اموال این مؤسسات اعتباری در دستگاه قضایی متوقف شده، نمی‌توانند از این دارایی‌ها استفاده کنند و مطالبات سپرده‌گذاران را بدهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جلسات مختلفی برگزار شده که چگونه مطابق قوانین می‌توانند این پول را بدهند؛ در اینجا قوه‌قضائیه مشکلی داشت که اگر می‌خواست این اموال را بدهد، باید به نسبت کسانی که سپرده‌گذاری کرده‌اند، به همه می‌داد و باید صبر می‌کردند تا حکم صادر و به نسبت به همه پرداخت شود؛ در حالی که ۹۵ درصد افرادی که عضو این مؤسسات بوده‌اند، طبق بررسی‌های صورت گرفته، مطالباتشان زیر ۲۰۰ میلیون تومان بوده که گفته شد باید راهی پیدا کنیم که مطالبات این افراد پرداخت شود و سپس به بقیه برسیم.
لاریجانی گفت: این مسئله به سازوکاری احتیاج داشت که مدتی وقت، گرفته و مسئله حل شد و قرار شد برای این موارد، اموال، امکانات و دارایی‌ها را باز کنند تا پول مردم داده شود؛ در همین فاصله که این تصمیم گرفته و ابلاغ شد، یک عده افراد رفتند و شکایت کردند که اموال ما این‌طوری شده است و دادگاه حکم داد که حساب‌های این افراد مسدود شود؛ با پیگیری صورت گرفته قرار شد این شماره‌حساب‌ها را باز کنند که این کار انجام شد و یکی از مواردی هم که من روزانه پیگیری می‌کنم، همین است که مشکلات این عزیزان حل شود.من مطمئنم با این پیشرفتی که حاصل شده، مطالبات سپرده‌گذاران زیر ۲۰۰ میلیون تومان به سرعت پرداخت می‌شود و اگر پرداخت نکردند، مجدداً پیگیری می‌کنیم تا به مابقی برسیم.

برخی بانک ها قصد قتل اقتصاد را دارند

غلامعلی جعفرزاده امن آبادی در گفتوگو با خانه ملت  ادامه داد:برخی از بانکها کشوردولت يازدهم و دوازدهم را هم یاری نکردند و بخش اعظم مشکلاتی که در کشور وجود دارد ناشی از عدم همکاری بانکها است و این در حالی است که دولت هم دراین راستا بیش از حد با بانکها مدارا کرده است. جعفرزاده امن آبادی افزود:اقدامات اخیرکرباسیان در زمینه اصلاح سیستم بانکی مناسب بوده است و برخی از بانک ها نشان دادن که بازبان نصیحت در جهت مردم حرکت نمی کنند
. برخی ازبانکهای خصوصی برنامه ای برای رفاه عمومی ندارند نماينده مردم رشت در مجلس با بیان انکه بانکهای دولتی برای ايجاد بنگاههای اقتصادی تشکیل نشدند، تصریح کرد: به نظرمی رسد برخی از بانکهای خصوصی برای قتل عام اقتصادکشور وارد بازار شده اند و برنامه ای برای رفاه عمومی و جذب سرمايه وکمک به تولید ندارند