مديرعامل ساپكو اظهار كرد: پينين فارينا از شركت هاي مطرح در بخش طراحي خودرو، هيوندايي پاورتك كره در طراحي و توليد گيربكس اتوماتيك و ماهله آلمان در طراحي موتور خودرو از شركاي اصلي ايران خودرو در پروژه طراحي پلتفرم جديد هستند كه با همراهي سازندگان بنام خارجي و بيش از 100 سازنده داخلي مسئوليت اجراي پروژه پلتفرم جديد ايران خودرو را برعهده دارند.
اقتصاد گردان - حسين نجاري در نخستين نشست سازندگان پلتفرم جديد ايران خودرو، هدف پروژه طراحي پلتفرم جديد را ارتقاي نام ايران خودرو در بازارهاي بين المللي دانست و اظهار كرد: اين پروژه با مشاركت و همكاري شركت هاي مطرح جهاني چون پينين فاريناي ايتاليا، هيوندايي پاورتك، ماهله درحال اجرا است.
وي اين پروژه را وسيع و آن را از مرحله مفهومي و كانسپت تا توليد انبوه خودرو دانست و گفت: طراحي، مهندسي، اجرا، توليد و ارزيابي در طيف اجراي اين پروژه قرار دارند.
نجاري افزود: شركت ايتاليايي پينين فارينا طراحي پلتفرم ماژولار براي خودرو هايي در كلاس هاي سدان، هاچ بك، كراس اوور و وانت را برعهده خواهد داشت و شركت ماهله نيز طراحي پيشرانه با احتراق بنزيني را انجام خواهد داد.
مديرپروژه طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو تاكيد كرد: محصولات در دو بخش مشخصات سطح بالا و معمولي طراحي خواهد شد كه پيشرانه محصولات در هر دوبخش موتور سه سيلندر توربو شارژ است. وي ادامه داد: پروژه هاي صنعتي سازي نيز هم زمان در بخش هاي بدنه سازي، پرس، مونتاژ و... درحال انجام است.
مديرعامل ساپكو زمان عرضه اولين محصول اين همكاري را دو سال و نیم آینده اعلام كرد و گفت: قيمت محصولات در دو بخش سطح بالا و معمولي رقابتي خواهد بود. وي صادرات 30 درصدي و بومي سازي بيش از 70 درصد قطعات و مجموعه ها را از ديگر اهداف پروژه عنوان كرد و گفت: در صورت تحقق اهداف داخلي سازي، قيمت محصول رقابتي خواهد بود.
وي همكاري سازندگان در اجراي پروژه را مهم توصيف كرد و گفت: درحال حاضر بيش از 600 سازنده و توليدكننده داخلي با ساپكو همكاري مي كنند و در بخش هاي مختلف مجموعه ها و قطعات را در اختيار ايران خودرو قرار مي دهند.
وي خاطرنشان كرد: همه طراحان و سازندگان خارجي مسئوليت دارند تا با همكاري و مشاركت سازندگان داخلي طبق برنامه زمانبندي اهداف پروژه را محقق كنند و هم زمان انتقال دانش فني و تكنولوژي هاي جديد حوزه خودروهاي هيبريدي و الكتريكي نيز صورت گيرد.