:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
به منظور حذف یارانه پردرآمدها صورت گرفت

تشکیل پایگاه جامع رفاهی براي حذف يارانه پردرآمدها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد یک پایگاه جامع رفاهی برای شناسایی و رصد اقشار مختلف جامعه خبر داد. بر اساس گفته‌های احمد میدری این پایگاه بیشتر برای حذف یارانه افراد پردرآمد ایجاد شده اما علاوه بر این می‌تواند برای مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا کند
کد خبر: ۱۰۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
اقتصاد گردان -  آن‌طور که این مقام مسوول گفته است؛ منابع اطلاعاتی این پایگاه از از 6 نهاد شامل سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، نیروی انتظامی، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور تامین می‌شود.



 اطلاعات پیش‌نیاز تخصیص کارا


از آنجایی که مدیریت و تخصیص کارا و عادلانه منابع پیش از هر چیز نیازمند جمع‌آوری اطلاعات دقیق جمعیت‌شناختی و اقتصادی افراد جامعه است، در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای ایجاد بانک‌های اطلاعاتی انجام داده است. به دلیل اینکه دیرینه‌ترین سابقه روابط مالی دولت-ملت‌ها از طریق سازمان‌های امور مالیاتی صورت گرفته است، جامع‌ترین بانک‌های اطلاعاتی در این نهاد ایجاد می‌شود، اما با این حال در ایران نقایص زیادی در این زمینه وجود دارد؛ موضوعی که به شکل 34هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی (مطابق گفته میدری) بروز می‌کند.
به گزارش تسنیم احمد میدری در رابطه با فرار مالیاتی گفت: طبق آمارها 34هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که این رقم چیزی نزدیک به مبلغ یارانه واریزی برای 70میلیون نفر است؛ به عنوان مثال ممیزی در یکی از استان‌ها تعریف می‌کرد که فردی 1.5میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشت که بعدها مشخص شد، پرونده مالیاتی به نام یک پیرزن ثبت شده بود.
معان وزیر کار با انتقاد از اینکه در برخی موارد اطلاعات شفاف و دقیقی از اقشار مختلف مردم برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ نداریم، گفت: در جریان حکومت‌داری این اطلاعات مهم هستند و برای مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا می‌کنند.
 عوارض اطلاعات ناقص
این مقام مسوول که در میان اعضای سازمان دیدبان شفافیت و عدالت سخنرانی می‌کرد، به گونه‌ انضمامی به چند مورد از مشکلات مربوط به عدم وجود اطلاعات دقیق اشاره کرد.
وی در این زمینه به موضوع بیمه‌های درمانی و تعدد آنها در میان خانوارها اشاره کرد و گفت: بخشی از این افراد که چند دفترچه‌یی هستند، شامل کارکنان دولتی هستند که همسرانشان از خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توان این افراد را حذف کرد، اما از بیماران خاص شروع کردیم که تعداد آنان 110هزار نفر در کل کشور بود. میدری گفت: در این میان افرادی بودند که از طریق دفترچه‌های مختلف خدمات درمانی و یارانه‌یی بهره می‌بردند، بنابراین از این افراد دعوت کردیم تا با ارسال پیامکی یکی از دفترچه‌های درمانی را انتخاب کنند.
میدری در خصوص نحوه مقابله با فساد در جریان بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی گفت: یکی از این راهکارها ایجاد سامانه‌یی بود که باید کارگران ساختمانی در آن ثبت‌نام می‌کردند که اطلاعات هویتی آنان و مشاغل‌شان احراز شود؛ از این طریق و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی در سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی متوجه شدیم که بسیاری از آنان عملا کارگر ساختمانی نیستند. وی با بیان اینکه تحقیقاتی را با همکاری مرکز آمار آغاز کردیم و روی 40هزار نفر تحقیقات انجام شد تا میزان فقر در آنان مشخص شود، گفت: اقدامی نیز در وزارت رفاه صورت گرفت که مبنای آن 23میلیون خانوار یارانه‌بگیر بود تا میزان فقر سنجیده شود، بنابراین این همکاری‌ها تا اعلام نتایج نهایی مشخص خواهد شد.
معاون وزیر کار در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نحوه ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد و افزود: اکنون بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی که میزان آن 60درصد است، از دهک‌های پردرآمد جامعه هستند، چرا که پیش از ورود به دانشگاه در‌ آموزشگاه‌های غیرانتفاعی تحصیل کرده‌اند.
میدری افزود: این موضوعات به این علت انجام شد که وزارت علوم درخواست کرد تا برای دانش‌آموختگان دو دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بازار کار متناسب با تحصیلات‌شان معرفی کنیم که مشخص شد اکثریت آنان را دهک‌های بالای جامعه تشکیل می‌دهند.
میدری همچنین درباره وضعیت کودکانی که از تحصیل جامانده‌اند، گفت: طبق برخی آمارها تعداد کودکان جامانده از تحصیل 500 هزار نفر اعلام شد و ما با بررسی انجام شده متوجه شدیم این تعداد حدود 350هزار نفر است، چرا که تعداد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی با آمار ثبت احوال کشور تطبیق داده شد. وی افزود: براساس آمارها بیش از 50درصد از جاماندگان از تحصیل تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم که چرا این تعداد کودک تحصیل نمی‌کنند. معاون وزیر رفاه گفت: متاسفانه 30هزار نفر از این کودکان را نتوانستیم، پیدا کنیم و هیچ شماره تماسی از آنان نداشتیم، چرا که تنها اطلاعات موجود ما فقط کد ملی بود. یکی دیگری از عارضه‌های اطلاعات ناقص را میدری این‌گونه توصیف کرد؛ « دولت پیشنهاد داده بود که برای جلوگیری از فرار سربازی، یارانه‌های این افراد را قطع کنیم، اما پس از بررسی مشخص شد که افرادی که به سربازی نمی‌روند از دهک‌های پایین جامعه هستند و امکان دارد با قطع یارانه‌شان مشکلات اجتماعی عدیده‌یی به وجود آید. »
وی همچنین در رابطه با وضعیت کارگران ساختمانی و یارانه‌یی که ماهانه برای تحت پوشش قرار گرفتن تامین اجتماعی دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات موجود، ماهانه 200هزار تومان بابت بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی پرداخت می‌شود که با ضرب این تعداد در رقم بیش از یک میلیون نفر، عدد قابل توجهی به دست می‌آید. میدری افزود: طبق آخرین اطلاعات و بررسی‌های صورت گرفته برای شناسایی افراد غیرشاغل به عنوان کارگران ساختمانی مشخص شد که تعداد زیادی از آنان با استفاده از مزیت‌های کارگران ساختمانی در مشاغل دیگر و اصناف مختلفی مشغول به کار هستند.

 ایجاد بانک اطلاعاتی

علاوه بر این مشکلات، اصلی‌ترین موضوع برای وزارت کار افراد پردرآمدی است که ماهانه یارانه دریافت می‌کنند. این اتفاق باعث شده به میزان زیادی از منابع دولت بیهوده هدر رود. میدری با اشاره به اینکه با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی تاکنون 4میلیون نفر حذف شده‌اند اما اعلام کرد که با این حال هم‌اکنون افراد غیرنیازمند بسیاری وجود دارند که یارانه نقدی دریافت می‌کنند.
معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه پایگاه جامع رفاهی با هدف شناسایی اقشار مختلف جامعه با هدف حذف یارانه اقشار ثروتمند ایجاد شد، اظهار کرد: برای شناسایی دقیق خانوارها نیازمند یک بانک جامع اطلاعاتی در این زمینه هستیم.