:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
با امضای یادداشت تفاهم شهرداران پایتخت‌های ایران و کره‌جنوبی

همکاری اقتصادی- مالی تهران و سئول کلید خورد

یادداشت تفاهم روابط دوستی تهران و سئول برای گسترش روابط دو جانبه و همچنین افزایش همکاری و تبادلات نزدیک‌تر دو پایتخت، از سوی شهرداران تهران و سئول به امضا رسید.
کد خبر: ۱۰۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمدعلی نجفی شهردار تهران و «پارک ون سون» شهردار سئول با امضای این یادداشت تفاهم ضمن اعلام روابط دوستی، برای همکاری در زمینه‌های چهارگانه اعلام موافقت کردند.

براساس این یادداشت تفاهم دو پایتخت در راستای افزایش تبادل اطلاعات، دانش و تجارب خود در زمینه‌های موردعلاقه طرفین شامل حمل‌ونقل، بهبود کیفیت هوا، فرهنگ، بهداشت عمومی، تامین آب و توسعه فاضلاب همکاری خواهند داشت.

همچنین تهران و سئول با حمایت شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی فعال در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری، در راستای تبادل فناوری و گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مالی تلاش خواهند کرد.

در راستای این یادداشت تفاهم همکاری‌ها در حوزه تبادلات فرهنگی و گردشگری نیز افزایش خواهد یافت. به این منظور با پیگیری تبادلات مردم دو پایتخت از طریق افزایش بازدیدها، دوره‌های آموزشی و تامین فعالانه اطلاعات برای شهروندان، زمینه برای تقویت درک متقابل میراث فرهنگی، آداب، رسوم و سنن فراهم خواهد شد.

همچنین براساس این یادداشت تفاهم، تهران و سئول روابط بین شهری فعالانه و داوطلبانه خود را در رویدادها و کنفرانس‌ها افزایش خواهند داد و مشارکت فعالی در این زمینه خواهند داشت.

یادداشت تفاهم روابط دوستی تهران و سئول از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی فعال در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری در شهرهای همتای خود حمایت خواهد کرد. تقویت درک متقابل از میراث فرهنگی، آداب، رسوم، سنن و معرفی اماکن تاریخی یکی از دستاوردهای یادداشت تفاهم روابط دوستی تهران و سئول خواهد بود.

براساس این گزارش، شهردار تهران در دیدار با «پارک ون سون» شهردار سئول با برشماری زمینه‌های همکاری مشترک میان تهران و سئول، ابراز کرد: بخش بزرگی از مسائل و مشکلات تهران و سئول از یک جنس هستند و ریشه‌های هم‌‌شکلی با یکدیگر دارند. همچنان‌که ما در بخش حمل و نقل عمومی، ترافیک، مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا دارای مشکلاتی هستیم که در این زمینه می‌توانیم از تجربیات سئول استفاده کنیم.

نجفی از تبدیل پسماند زباله به کود و تولید انرژی از پسماند‌های شهری با توسعه زباله‌سوزها به‌عنوان یکی از زمینه‌های همکاری میان دو پایتخت یاد کرد و گفت: ما نیز در زمینه‌های فرهنگی و به‌خصوص آموزش شهروندی تجربیات بسیار خوبی داریم که می‌توانیم این موارد را با یکدیگر تبادل کنیم، چراکه هر دو ما برای اداره کلان‌شهر بزرگی با حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت، نیاز داریم تا مردم را با خودمان همراه کرده و آنها را به اندازه کافی برای احساس مسوولیت بیشتر نسبت به شهر آموزش دهیم. وی با اشاره به امضای پیمان خواهرخواندگی تهران و سئول در حدود ۴۰ سال پیش گفت: به‌دنبال این پیمان یک خیابان بزرگ و یک پارک زیبا در شهر تهران به‌نام سئول نام‌گذاری شده است. امیدوارم این خواهرخواندگی با حس و ارتباط برادری که بین مسوولان دو شهر برقرار خواهد شد، تکمیل شود و بتوانیم از تجربیات یکدیگر به نحو احسن استفاده کنیم.

شهردار تهران اظهار کرد: حدود ۱۲درصد کل جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند و حدود ۲۲درصد از تولید ناخالص کشور نیز مربوط به تهران است، از این رو هر تغییر و تحول مثبتی در تهران به‌عنوان مهم‌ترین شهر ایران، روی کل کشور تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: تهران از نظر گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوانی است. علاوه بر این، وجود کوه‌های شمال شهر امکان اسکی و کوهنوردی روی آنها برای گردشگران خارجی دارای جذابیت است.

نجفی با دعوت از شهردار سئول برای سفر به تهران برای آشنایی با دستاوردها و تجربیات پایتخت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این ملاقات می‌تواند به نقطه عطفی در همکاری‌های مشترک تهران و سئول تبدیل شود.

در ادامه این دیدار «پارک ون سون» شهردار سئول نیز گفت: کره‌جنوبی در طول ۵۰ سال گذشته توانست به صورت یک کشور جدید و نوین فعال شود. شهر سئول نیز طی دوران گذشته با موفقیت‌های زیادی روبه‌رو شده و توانسته بر مشکلات فائق آید.

ون سون با ابراز تمایل برای همکاری و تبادل تجربیات با تهران در موضوعات مختلف شهری و مسائل ترافیکی، تاکید کرد: ایران در خاورمیانه نخستین کشوری است که با کره‌جنوبی وارد تجارت شده و همواره از دولت کره حمایت کرده است. از این رو، دو کشور از رابطه بسیار خوبی برخوردار هستند. به‌ویژه اینکه کره‌جنوبی در سال‌های گذشته در بخش‌های عمران و ساختمان‌سازی فعالیت زیادی داشته است.

شهردار تهران در ادامه سفر کاری خود به کره‌جنوبی از مرکز کنترل ترافیک و مرکز بازیافت زباله سئول، نمایشگاه «شهر هوشمند» و مرکز بازیافت زباله شهر سئول بازدید کرد.

وی با حضور در بخش‌های «راهکارهای هوشمند»، «تامین منابع شهری»، «بازیافت هوشمند»، «انرژی هوشمند» و «حمل و نقل هوشمند» با آخرین فناوری‌های موجود در این حوزه آشنا شد.

تامین منابع شهری با استفاده از فناوری اطلاعات، تولید برق از پسماندهای شهری و شیوه‌های تامین آب آشامیدنی شهروندان در شهر سئول از دیگر بخش‌های نمایشگاه شهر هوشمند بود که مورد بازدید هیات ایرانی قرار گرفت.

شهردار تهران در بازدید از مرکز کنترل ترافیک سئول، ضمن دیدار و گفت‌وگو با مسوولان حوزه حمل و نقل سئول از نزدیک در جریان روند مدیریت ترافیک در این کلان‌شهر قرار گرفت.

براساس این گزارش باتوجه به رشد تقاضا برای استفاده از خودرو شخصی در دهه ۹۰ میلادی در شهر سئول، پارکینگ‌های عمومی رو به افزایش رفته و در سال ۲۰۰۰ میلادی انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی این کشور رخ داد.

پایتخت کره‌جنوبی از سال ۲۰۱۰ میلادی بنیان حمل و نقل خود را از خودرو محوری به سمت «شهر انسان‌محور» و «شهر پیاده» سوق داد و به این منظور ضمن گسترش پیاده‌راه‌سازی در شهر، زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری نیز تقویت شد. در همین رابطه، مسوولان سئول با شعار «شهر برای عابران پیاده» فضاهای شهری را برای استفاده مطلوب‌تر شهروندان گسترش دادند.

از دیگر سو سئول در طول 7 سال گذشته به سمت سیستم‌های «خودرو اشتراکی» و «دوچرخه اشتراکی» حرکت کرده تا از این طریق بر معضل بزرگ ترافیک شهر فائق‌ آید.

مسوولان ترافیکی سئول ضمن پیاده‌سازی سامانه آنلاین سرعت عبور و مرور در شهر، به ارائه اطلاعات ترافیکی موردنیاز شهروندان از طریق شبکه‌های اجتماعی و همچنین اپلیکیشن‌های موبایل می‌پردازند.

در حال حاضر 8 هزار دستگاه اتوبوس و 8هزار ایستگاه اتوبوس در شهر سئول وجود دارد که شهروندان می‌توانند با وارد کردن شماره اتوبوس یا ایستگاه، ضمن اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه موردنظر از ظرفیت اتوبوس نیز مطلع شده و تعداد صندلی‌های خالی اتوبوس را مشاهده کنند. این اقدام یکی از راهکارهای مدیریت شهری سئول به‌عنوان مشوقی برای استفاده هر چه بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.

هم‌اکنون سرفاصله حرکت قطارهای مترو در شهر سئول در ساعات پیک به 3 دقیقه کاهش یافته که این زمان در ساعات غیرپیک به 5 تا 7 دقیقه افزایش پیدا می‌کند. طبق اطلاعات آماری به‌صورت متوسط حدود ۱۲ میلیون سفر با استفاده از شبکه‌های حمل و نقل عمومی در سئول صورت می‌گیرد.