:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

معاون اول رئیس جمهوری وارد ترکیه شد

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به‌منظور دیدار و رایزنی با مقامات بلندپایه ترکیه و شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی8 ساعتی پیش وارد ترکیه شد.
کد خبر: ۱۰۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
اقتصادگردان- اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی آنکارا، از سوی وزیر اقتصاد ترکیه و رییس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه مورد استقبال قرار گرفت.

جهانگیری پس از ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران هدف از سفر به ترکیه را، شرکت در اجلاس سران سازمان دی۸ و دیدار دوجانبه با مقامات ترکیه عنوان کرد و گفت: ۸ کشور عضو این سازمان چشم‌انداز و نقشه راهی برای توسعه روابط تصویب کرده‌اند و رسیدن به حجم مبادلات ۵۰۰ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند و همکاری‌های دو کشور می‌تواند برای برون‌رفت از مشکلات منطقه موثر باشد.

معاون اول رییس جمهور را در این سفر، وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس کل بانک مرکزی و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌کنند.

مراسم استقبال رسمی از معاون اول رییس جمهور کشورمان نیز قرار است فردا صبح(پنجشنبه) از سوی «بینالی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه در کاخ چانکایا برگزار شود.

شرکت در نشست مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه، شرکت در مراسم امضای اسناد و حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ترکیه از برنامه‌های روز پنج‌شنبه جهانگیری در سفر به ترکیه خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور کشورمان همچنین روز جمعه در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی۸ که در استانبول برگزار می‌شود، حضور می‌یابد و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح و در خصوص توسعه همکاری‌های چندجانبه سخنرانی خواهد کرد.

گروه دی۸ گروهی اقتصادی متشکل از ۸ کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که با هدف تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو از سال ۱۳۷۶ ( ۱۹۹۷ میلادی )آغاز به کار کرده است.