:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
زنگنه در حاشیه دیدار با وزیر امور زیر بنایی در واکنش به تازه‌ترین اظهارات ترامپ عنوان کرد

ایران آماده مذاکره با امریکایی‌ها در توسعه نفت و گاز است

طبقه پانزدهم ساختمان فرسوده وزارت نفت، دیروز صبح مملو از چهره‌های خندان بود. هیات کره جنوبی که به همراه وزیر زیرساخت خود مهمان بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران شده بودند مانند بیشتر مردم این کشور دایم درحال لبخند زدن بودند
کد خبر: ۱۰۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
اقتصاد گردان - نادی صبوری :  البته نباید از کنار صحبت‌های کنایه‌وار وزیر نفت ایران خطاب به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا که از قضا با کره جنوبی نیز روابط خوبی دارد بر شادتر شدن فضا گذشت. زنگنه در بخشی از صحبت‌های روز گذشته خود عنوان کرد که ترامپ از این ناراحت است که اروپایی‌ها از ایران سود می‌برند اما امریکایی‌ها نه! او خطاب به ترامپ گفت که ایران آماده مذاکره با شرکت‌های امریکایی برای توسعه صنایع نفت و گاز خود است. مشروح گزارش «تعادل» از دیدار روز گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و کیون هیون می ‌وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی که می‌توان مهم‌ترین محور مطرح شده در آن را «لزوم رفع مشکل ایران با شیوه پرداخت کره جنوبی» بابت خریدهای نفتی خود دانست در ادامه می‌خوانید. زنگنه پس از این دیدار عنوان کرد که در صورت حل نشدن این مشکل ایران صادرات نفت خام خود به کره جنوبی را کاهش داده و آن حجم را به مشتری دیگری عرضه خواهد کرد.



پینگ پنگ میان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پرحاشیه امریکا و مسوولان ایران همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین دور این جدال، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در پاسخ به پرسشی در این مورد که دیدگاهش درباره اینکه ترامپ بر این باور است که اروپایی‌ها «پول» ایران را می‌برند، گفت:«لازم است من چیزی بگویم، آقای ترامپ چرا ناراحت است که اروپایی‌ها از ایران پول می‌برند؟ چرا اجازه نمی‌دهد امریکایی‌ها هم وارد ایران شوند و منفعت داشته باشند که ترامپ آنقدر ناراحت نباشد. او خودش مانع آمدن شرکت‌های امریکایی به ایران است. ما راه را نبستیم و اگر آنها بیایند همین فردا حاضریم که مذاکره کنیم. از این بابت لازم نیست ترامپ آنقدر احساس ناراحتی کند».
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیروز در طبقه پانزدهم وزارت نفت با کیون هیون می ‌وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی دیدار کرد. ایران و کره جنوبی از سال 1962 تاکنون با وجود نزدیک بودن سئول به واشنگتن از یک سو و تهران به پیونگ یانگ از سوی دیگر همواره روابط خوب و قوی داشته‌اند. همین مساله در اظهارات زنگنه پیش از آغاز نشست با هیون می ‌نیز روشن بود. پیش از آغاز صحبت‌های هیات ایرانی و کره‌یی پشت درهای بسته، زنگنه عنوان کرد:«تهران و سئول در حوزه انرژی می‌توانند در ۲ بخش اصلی با یکدیگر همکاری کنند، نخست ایران می‌تواند به کره جنوبی نفت خام و میعانات گازی صادر کند و دوم اینکه شرکت‌های کره‌یی می‌توانند در اجرای پروژه‌های ایران مشارکت کنند.» او البته با اشاره به موفق نبودن مذاکرات با شرکت کوگس در زمینه احداث اف ال ان جی در ایران خطاب به هیات کره‌یی اضافه کرد:«زمینه‌های زیادی برای همکاری میان ایران و کره جنوبی وجود دارد اما شرکت‌های کره جنوبی تاکنون در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.»
وزیر نفت در ادامه عنوان کرد: «با وجود مذاکرات زیادی که تاکنون با شرکت کوگس داشتیم، ما موفق نشدیم که در حوزه ال‌ان‌جی ورودی به بازار کره داشته باشیم. همین‌طور در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز نتوانستیم به نتیجه‌یی دست پیدا کنیم. اکنون تعداد زیادی پروژه در سطح مذاکره وجود دارد که باید جدی‌تر دنبال شود.»
پس از بیان این صحبت‌ها، خبرنگاران به بیرون از سالن هدایت شده و صحبت‌های زنگنه و هیون می‌ پشت درهای بسته دنبال شد.
پس از پایان یافتن دیدار نسبتا کوتاه میان وزیر نفت ایران و وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی این دو به انتهای راهروی سالن ملاقات آمدند تا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهند. در خلال این صحبت‌ها، کیون هیون می، ‌وزیر کره‌یی در پاسخ به این پرسش«تعادل» که چه مباحثی در دیدار او با زنگنه مطرح شد تنها به بیان کلیات اکتفا کرده و عنوان کرد:«در مورد مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نفت و گاز ایران صحبت کردیم، ما عنوان کردیم که دولت کره حتما شرکت‌های این کشور را به سرمایه‌گذاری در نفت و گاز ایران تشویق می‌کند.» خانم می‌ همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران با شرکت کره‌یی کوگس زودتر به نتیجه برسد.
بیژن زنگنه، وزیر نفت اما با ارائه جزئیاتی بیشتر درباره این جلسه صحبت کرده و عنوان کرد که ایران با شیوه پرداخت کره جنوبی بابت خرید نفت و میعانات گازی مشکلاتی را دارد. او در این زمینه گفت:«در زمینه شیوه پرداخت پول نفت ایران از سوی کره جنوبی مشکلاتی وجود داشت که درباره آن مذاکره کردیم و قرار شد این مذاکرات از سوی خانم می ‌به وزیر دارایی کره جنوبی منتقل شود ضمن اینکه به زودی هیاتی از ایران به کره جنوبی سفر می‌کند تا این موضوع را حل کنند».
وزیر نفت ایران در تشریح این مشکل که جدی بودن آن به حدی است که در صورت حل نشدن ایران از حجم صادرات نفت خام خود به کره جنوبی خواهد کاست، عنوان کرد:«موضوع شیوه پرداخت ارز است. کره جنوبی هم‌اکنون بخشی از پول نفت خود را به یورو و بخشی را به وون کره جنوبی پرداخت می‌کند که ما علاقه داریم، میزان پرداخت پول نفت به یورو را افزایش دهد البته ما بخشی از خریدهای خود را از کره جنوبی با وون کره جنوبی انجام می‌دهیم.»
زنگنه در ادامه افزود:«هم‌اکنون حدود ۱۲۰هزار بشکه نفت خام و بیشتر میعانات گازی ایران به کره جنوبی صادر می‌شود و اگر مشکل پرداخت‌های ما حل نشود ما مجبوریم سیاست فروش نفت به این کشور را تغییر دهیم.»
بیژن زنگنه در ادامه با بیان اینکه دولت کره جنوبی نیز یک خط اعتبار ۲۰میلیارد دلاری برای کار شرکت‌های کره جنوبی در ایران تخصیص داده است که پشتوانه خوبی برای فعالیت‌ها در ایران است، عنوان کرد که کره‌یی‌ها نیز اکنون برای ورود به صنایع نفت و پالایشی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.
وزیر نفت ایران در پاسخ به این پرسش که از این خط اعتبار 20میلیارد دلاری چه مقدار مربوط به حوزه نفت و گاز می‌شود، عنوان کرد:«این موارد یک به یک به وزارت امور اقتصادی و دارایی رفته و در آنجا مشخص می‌شود. اکنون به این صورت که مشخص شود x مقدار برای نفت باشد، تخصیص داده نشده است.» او همچنین عنوان کرد:«کار کره‌یی‌ها در پالایشگاه اصفهان جلو رفته همچنین پالایشگاه مکران نیز به نتایجی رسیده است. امروز نیز با ستاد اجرایی فرمان امام یادداشتی امضا می‌کنند. در حوزه پتروشیمی و ایران ال ان جی نیز مذاکراتی بین ایران و کره جنوبی در جریان است.
وزیر نفت از ال‌ان‌جی به عنوان محور دیگر این مذاکرات نام برد و توضیح داد: «واردات بلندمدت ال‌ان‌جی کره‌جنوبی از ایران در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌جنوبی در نفت و گاز و پتروشیمی نیز بررسی شد و موافقت اصولی در این زمینه به دست آمد.»
گفتنی است «کیم هیون می» وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره‌جنوبی برای شرکت در کنفرانس یک‌روزه فرصت‌های مشارکت یونسکو در ایران با همکاری شرکت‌های کره‌یی به تهران سفر کرده است.