:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت خبر داد؛

ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی در دانشگاه‌های همکار، انعقاد قرارداد برای تولید بومی ابزارهای صنعت نفت

مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت از اجرای پروژه‌هایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: بر این اساس ۹ قرارداد در حوزه انتقال و توسعه فناوری بخش پایین‌دستی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منعقد شد که به موجب آن در هر یک از این مراکز یک انستیتوی تحقیقاتی ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- دکتر شاکری روز سه‌شنبه، 25 مهرماه در نشست بررسی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در حوزه اجرای راهبرد کلان سه نقشه جامع علمی کشور ارائه کرد.

وی، پروژه توانمندسازی و ظرفیت‌سازی داخلی در قراردادهای جدید نفت، حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف صنعت نفت، انتقال و توسعه بخش بالادستی و اجرای پروژه انتقال و توسعه فناوی بخش پایین‌دستی را از جمله طرح‌های این وزارتخانه در راستای نقشه جامع علمی کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.

شاکری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه توانمندسازی در قراردادهای جدید نفتی، یادآور شد: با توجه به راهبردهای ملی که در نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است، تصمیم بر آن گرفته شد که در قراردادهای جدید نفتی پیوست فناوری تعریف شود.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت سطح اول این قراردادها را شرکت‌های اکتشاف و تولیدی دانست و توضیح داد: ما تاکنون شرکت‌هایی در حوزه اکتشاف نفت نداشته‌ایم که به منظور ارتقای توانمندی آنها به ۱۶ شرکت فعال در این حوزه مجوز ارائه شد تا بتوانند با مشارکت یک شرکت خارجی به ارتقای توانمندی خود در حوزه اکتشاف اقدام کنند.

به گفته وی، قرارداد فاز ۱۱ عسلویه اولین قرارداد در راستای ارتقای قابلیت طرف ایرانی بوده است.

وی سطح دوم این اقدام را پیمانکاران و شرکت‌های داخلی نام برد و در این باره توضیح داد: بر این اساس احکامی تعریف شده است که در قالب مکانیزم‌های تشویقی، پیمانکاران می‌توانند پروژه‌های خود را به شرکت‌های ایرانی واگذار کنند، علاوه بر آن در صورتی که پیمانکاران از تعهدات خود عدول کنند، مکانیزم‌های تنبیهی به کار برده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در بخش رشد ظرفیت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برای این منظور هر یک از قراردادهای منعقد شده باید با مشارکت یک مرکز تحقیقاتی داخل باشد که با اجرای این اقدام توسعه آزمایشگاه‌ها و تبادل نیرو صورت خواهد گرفت.

شاکری با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت در خصوص ساخت اقلام داخلی پرمصرف در صنعت نفت، توضیح داد: برای این منظور اقلام پرتکرار و پرمصرف خریداری شده از خارج شناسایی شده که با اعلام فراخوان شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند اقدام به ساخت این اقلام کنند.

به گفته وی، تاکنون از ۱۰ خانواده اقلام پرمصرف برای پنج خانواده قراردادهای ساخت این اقلام با مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه تجهیزات شامل تجهیزات سر چاهی، پمپ‌های درون و سرچاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترل ایمنی و انواع لوله‌ها می‌شود یادآور شد: به عنوان نمونه در تابستان سال جاری قرارداد تولید ۶۰۰ کیلومتر لوله CRA با یکی از شرکت‌های داخلی به امضا رسید که بر این اساس فناوری ساخت این نوع لوله‌ها از کشور اسپانیا دریافت خواهد شد. با اجرای این طرح ایران در منطقه خاورمیانه تنها کشور تولیدکننده این نوع لوله‌ها به شمار می‌رود.

شاکری همچنین به اقدامات این وزارتخانه در خصوص همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اشاره کرد و افزود: ۹ قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات با هدف ایجاد بستر دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت به امضا رسیده است.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت اضافه کرد: علاوه بر آن در حوزه انتقال و توسعه فناوری‌های بخش پایین‌دستی صنعت نفت ۱۲ قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منعقد شده است. مبلغ این قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومان است که در مدت پنج سال اجرایی می‌شود.

به گفته وی با اجرای این قرارداد در هر یک از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی همکار یک انستیتوی تحقیقاتی ایجاد خواهد شد.

شاکری تاکید کرد: این اقدامات در راستای ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور بوده است.