:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان:

علاج مشکلات صادرات فرآورده‌های نفتی ایجاد نهاد رگولاتوری است

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از درخواست این اتحادیه برای ایجاد نهاد رگولاتوری خبر داد و گفت: ایجاد یک نهاد رگولاتوری برای رفع مشکلات موجود در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی یک علاج بلند مدت است.
کد خبر: ۱۰۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- احسان باقریان در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در مورد ارزش صادراتی فرآورده‌هایی که توسط اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی صادر شد، گفت: ارزش صادرات فرآورده‌هایی که توسط اتحادیه در سال گذشته صادر شد، هفت میلیارد دلار است که ۳.۵ میلیارد دلار فرآورده‌های پتروشیمی، ۱.۵ میلیارد دلار فرآورده‌های هیدروکربنی، ۱.۲ محصولات روغنی و ۸۰۰ میلیون دلار قیر بوده است.

وی در مورد کشورهای مقصد توضیح داد: طبق آماری که مجموعه اتحادیه به دست آورده، کشورهای هدف عمدتا افغانستان، عراق، کشورهای آسیای میانه، اروپا، اروپای شرقی، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای لاتین، ‌ آسیای میانه، جنوب شرقی آسیا و به عبارت دیگر چهار قاره بوده است.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن قیر در کشور تولید می‌شود، افزود: سه میلیون تن قیر از مجموع پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادر می‌شود. البته مشکلاتی در زمینه صادرات قیر وجود دارد از جمله این مشکلات قیر تهاتری است که میزان آن چهار میلیون تن در سال اعلام شده که این میزان به نظر اتحادیه کارشناسی شده نیست و باید کاهش پیدا کند زیرا به صادرات قیر کشور لطمه وارد می‌کند.

باقریان با تاکید بر اینکه دولت از اتحادیه در زمینه‌های مختلف نظرخواهی کرده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین نظر اتحادیه ایجاد نهاد رگولاتوری است زیرا این موضوع در نفت مغفول مانده است.

وی با اشاره به صادرات متانول گفت: ظرفیت تولید سالانه متانول ۵.۵ میلیون تن است که این میزان سال آینده به ۱۱ میلیون تن و تا سال ۲۰۲۰، به ۱۷ میلیون تن ظرفیت صادرات می‌رسد. بحث رقابت واحدهای داخلی یکی دیگر از چالش‌های اتحادیه است. واحدهای مختلف برای گرفتن بازارهای بین‌المللی دچار رقابت مخرب با یکدیگر می‌شوند که مجموعه پتروشیمی برای رفع این مشکل تصمیم تشکیل کنسرسیوم صادراتی گرفته است اما این راه‌حل از نظر اتحادیه علاج بلندمدت نیست و برای رفع این مشکل باید نهاد رگولاتوری تشکیل شود.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه در مورد صادرات محصولات پتروشیمی به چین توضیح داد: مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی به چین تا حدود زیادی برطرف شده است اما برای برخی مواقع نیاز به گشایش ال سی است زیرا پتروشیمی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. محصولات برخی پتروشیمی‌ها در بازارهای بین‌المللی متقاضی دارد اما محصولات برخی دیگر از پتروشیمی‌ها نیاز به بازاریابی بیشتری دارد اما خبر خوشحال‌کننده‌ای که در این زمینه پیش آمده این است که یکی از پتروشیمی‌ها که پلیمر تولید می‌کند، موفق شده در یک داد و ستد مالی در اروپا ال سی باز کند.

باقریان در ادامه با اشاره به شرایط اقلیم کردستان گفت: هر تصمیمی که جمهوری اسلامی ایران در قبال اقلیم کردستان بگیرد، ما به عنوان فعال اقتصادی می‌پذیریم اما مجموع صادراتی که اتحادیه به اقلیم کردستان دارد حدود ۶۵ درصد صادرات را تشکیل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان برای اتحادیه یک بازار مطلوب بود، افزود: اگر می‌خواهیم رویه صادراتی لطمه نبیند، باید با عزم جدی صادرات به عراق را پیگیری کنیم و دولت نیز مسئله داد و ستد مالی بین تولیدکنندگان ایران و عراق را برطرف کند.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه در مورد تغییر مواضع ریاست‌جمهوری آمریکا نیز اظهار کرد: به طور کلی هر تصمیمی برای کشور گرفته شود، اتحادیه نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد اما تجربه گذشته و تحریم‌های سال‌های قبل نشان می‌دهد که بخش خصوصی در زمان تحریم عملکرد خوبی دارد و حجم عظیمی از فرآورده‌هایی که امکان صادرات آنها توسط دولت وجود نداشت، توسط بخش خصوصی صادر شد. چنانچه سیاست‌های آمریکا تغییر کند، نیاز به برنامه‌ریزی جدیدی داریم اما دولت باید مانند گذشته بخش خصوصی را در کنار خودش ببیند.