:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه افتتاح شد

2 اولویت کاری در صنعت فولاد

«کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه» روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور و متولیان صنعتی افتتاح شد. افتتاح این طرح که دومین پروژه از 7 پروژه طرح فولادی کشور به‌شمار می‌رود، در سال 92 به دلیل اعمال سیاست‌های غیرشفاف با سکون در اجرا مواجه شد، اما در دولت یازدهم با سیاست‌های جدید دولتمردان و طبق استراتژی جدید ایمیدرو در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی، بر محور تولید قرار گرفت
کد خبر: ۱۰۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
اقتصاد گردان -  در این مراسم، چشم‌انداز «توسعه صنعت فولاد در افق 1404» به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصاد مورد بازبینی و تاکید دولتمردان قرار گرفت. از این رو، اسحاق جهانگیری که در مراسم افتتاحیه این کارخانه حضور داشت، به تشریح دو راهبرد کلان رییس دولت دوازدهم پرداخت و گفت: حسن روحانی نخستین راهبرد خود را «حل پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی» قرار داد و راهبرد ثانویه را «بررسی و حل مشکلات اقتصادی» عنوان کرد. بر همین اساس، جهت‌گیری متولیان در بخش‌های مختلف اقتصادی در عرصه داخلی باید تمرکز بر انجام پروژه‌های اقتصادی باشد. از این رو، در بخش معدن، «تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد» یکی از ماموریت‌های مهمی به‌شمار می‌رود که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است؛ چراکه مطابق آمارها، میزان صادرات فولاد در 5 ماهه منتهی به مرداد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1395 بیش از 40 درصد رشد را نشان می‌دهد که این را می‌توان نوید تحول در صنعت فولاد کشور دانست. از سوی دیگر، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، به تشریح دو برنامه فولادی پرداخت، که بنا به اظهارات وی، کمیته ویژه‌یی برای پایش طرح‌های فولاد در کشور تدوین می‌شود. از سوی دیگر، اکتشاف فولاد نیز جزو اولویت‌های کاری این وزارتخانه خواهد بود.
 تامین توازن چرخه فولاد
صنعت فولاد علاوه بر نقش کلیدی در توسعه کشورهایی چون «ایالات‌متحده امریکا»، محرک اثرگذار بر رشد اقتصادی کشورهای شرق آسیا مانند «ایران، ‌ژاپن و چین» نیز به‌شمار می‌رود. به گفته فعالان معدنی، علاوه بر نقش برجسته صنعت فولاد در توسعه‌یافتگی کشورها، تاثیر بسزای این صنعت در ایجاد اشتغال نیز غیر قابل انکار است. صنعت فولاد در ردیف صنایع مهم جهانی قرار دارد که علاوه بر تامین محصول کلیدی صنایعی چون «اتومبیل، ساخت، حمل و نقل و برق» جایگاه اساسی در اشتغال‌زایی برای بیش از 50 میلیون نفر در جهان را نیز داراست. به‌طوری که طی سال‌های اخیر، تولید فولاد خام در جهان روند صعودی را تجربه کرده که سهم حدود 60درصدی قاره آسیا در تولید فولاد خام در میان مناطق مختلف جهان همواره چشم‌گیر بوده است. از طرفی، مطابق آمارها، میزان تولید فولاد در ایران ۳۵ میلیون تن گزارش می‌شود. اما براساس سند چشم‌انداز 1404 قرار است ظرفیت تولید این محصول ارزشمند به ۵۵ میلیون تن ‌برسد.
در همین راستا، معاون اول رییس‌جمهور روز گذشته در جریان «افتتاح کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه» ضمن تاکید بر تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن گفت: در گذشته تولید فولاد در کشور زیر یک میلیون تن بود، اما اکنون ظرفیت تولید فولاد
۳۵ میلیون تن است و این رقم به‌زودی به
 ۵۵ میلیون تن خواهد رسید. اسحاق جهانگیری در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت دوازدهم در عرصه بین‌المللی و داخلی اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی دولت حسن روحانی حل مناقشات بین‌المللی بود و در همین راستا، تیم مذاکره‌کننده ایران نیز ثابت کرد که می‌تواند از حق مردم دفاع کنند. همچنین به گفته این مقام دولتی، دولتمردان در این سال‌ها تلاش کردند در عرصه داخلی نیز تمرکز خود را بر حل معضلات اقتصادی بگذارند تا از این طریق بتوانند اشتغال‌زایی را در کشور افزایش داده و معضلاتی چون بیکاری را تا حدودی مرتفع کنند.
وی با بیان اینکه مذاکره درباره برجام یک الگو برای حل مسائل پیچیده بین‌المللی بود، افزود: ما اهل گفت‌وگو و تعامل هستیم و از مسیر طراحی شده خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی کشور گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی کشور
 ۱۲درصد بود و در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۵ اقتصاد بالای 7درصد رشد داشته است. همچنین در فصل نخست سال جاری، نیز ۷۰۳ هزار نفر صاحب شغل شدند.
وی با بیان‌ اینکه راهبرد اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین پروژه
پیش‌روی ماست، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی تنها برای روزهای سخت و تحریم‌ها نیست، مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد را به حدی برسانیم تا هیچ کشور خارجی به اقتصاد کشور ضربه وارد نکند. در واقع، مهم‌ترین کار ما در مقابل شیطنت‌ها و کارهایی که امریکایی‌ها انجام می‌دهند منسجم و متحد بودن ما در داخل کشور است. معاون اول رییس‌جمهور در بخش بعدی سخنان خود نیاز دیگر صنعت فولاد را گاز عنوان کرد و گفت که ایران از نظر ذخایر گاز رتبه اول را در دنیا دارد و در همه رشته‌های صنعتی به‌خصوص در صنعت فولاد قوی‌ترین و متخصص‌ترین نیروهای کار در ایران وجود دارد و طراحی تولید آهن اسفنجی متعلق به ایران است.
از سوی دیگر، سکاندار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت که در این مراسم نیز حضور یافته بود، از تلاش برای دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن ظرفیت فولاد تا افق 1404 براساس پیوست‌های سند چشم‌انداز سخن گفت. محمد شریعتمداری با اشاره به چشم‌انداز دولت دوازدهم به پیشبرد برنامه‌ها بیان کرد که در دولت یازدهم پیشرفت‌های خوبی در عرصه فولاد به دست آمد که از 23 میلیون تن تولید فولاد خام در سال 92 به حدود 31 میلیون تن در پایان سال 95 رسیدیم. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات فولاد از جمله برنامه‌های مهم دولت دوازدهم است. به‌طوری که مطابق آمارها، میزان صادرات فولاد در 5 ماهه منتهی به مرداد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1395 بیش از 40درصد رشد را نشان می‌دهد که این نویدی برای صنعت فولاد کشور است. در این راستا تلاش می‌کنیم با استفاده از تمام فرصت‌های موجود مانند دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت جغرافیایی و با کیفی کردن محصولات و افزایش رقابت‌پذیری، حرف‌های جدیدی در این عرصه بزنیم که از سال 96 این مهم را در دستور کار قرار دادیم.
شریعتمداری همچنین از برنامه‌ریزی برای ارتقای مصرف سرانه فولاد در کشور خبر داد و افزود: هم‌اکنون این میزان در حدود 200 کیلوگرم است که در نظر داریم به حدود 500 کیلوگرم که متوسط کشورهای پیشرفته صنعتی دنیاست، نزدیک کنیم. به گفته او، در دو دهه گذشته حرکت روبه رشد خوبی را در صنعت فولاد کشور آغاز کردیم و دوران طلایی فولاد در تاریخ این صنعت در کشور در دوره تصدی اسحاق جهانگیری در وزارت معادن و فلزات و صنایع و معادن بود و مفتخریم که ادامه‌دهنده این مسیر هستیم.
شریعتمداری همچنین با بیان اینکه شاخص رشد صنعت فولاد متناسب با شاخص توسعه‌یافتگی کشور به شمار می‌آید و یکی از صنایع مادر کشور ما نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود همین صنعت فولاد است و در این زمینه ستاد عالی برای پیگیری مشکلات حوزه فولاد کشور تشکیل دادیم تا تمام طرح‌های فولاد کشور را به دقت و شبانه‌روز رصد کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیاز به بیش از 150 میلیون تن سنگ‌آهن را برای اجرای طرح‌های هدف مورد خطاب قرار داد و گفت: فعالیت‌های گسترده‌یی را در حوزه اکتشاف برای رسیدن به سنگ‌آهن در حد کلاس جهانی آغاز کردیم و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در تحقق اهداف حوزه معادن ضروری است.
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه علیه ایران در سال‌های متمادی عنوان کرد: اما بر اساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد در سال 2017 نسبت به سال قبل از آن حدود 10درصد رشد تولید فولاد داشتیم، در حالی که همین رشد تولید در کشورهای پیشرفته از یک‌درصد افزایش پیدا نکرده است.
 ماموریت‌های معدنی
وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت همچنین با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای برقراری توازن در چرخه فولاد گفت: از سال‌های 92 تا 96 بیشترین تلاش برای تامین توازن در چرخه فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که در همین راستا سطح فعالیت‌های گندله‌سازی با حمایت دولت تا 90 درصد افزایش یافت و سطح فعالیت‌های نورد از 26 درصد رشد تجاوز نکرد تا توازن منطقی در تولید به دست آید.
به گفته این مقام دولتی، عدم توازن در چرخه تولید فولاد یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه فولاد کشور است که به این موضوع در یک دوره‌یی بی‌توجهی شده و هم‌اکنون در تامین منابع اصلی مانند گندله، کنستانتره، سنگ‌آهن، آهن اسفنجی، شمش و فولاد دارای ظرفیت متوازن نیستیم و تلاش می‌کنیم با ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران آنها را به سمت راه‌اندازی کارخانه‌های کنستانتره و گندله آهن برای ایجاد ارزش افزوده در دولت دوازدهم هدایت کنیم. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با بیان اینکه در تولید سنگ‌آهن از حدود 63میلیون تن در سال 92 به 75 میلیون تن تولید در حال حاضر رسیدیم، گفت: اما برای دسترسی به 150میلیون تن تولید سنگ‌آهن در کشور راه‌ درازی در پیش داریم. او ادامه داد: با افتتاح طرح‌های فولادی تا پایان امسال 20میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد و با جدیت تعریف پروژه‌های جدید فولاد خام به خصوص در سواحل «بندرعباس» و «مکران» را نیز در دستور کار داریم.
 شریعتمداری همچنین گریزی هم به اصلاح تعرفه‌های موجود در بخش معدن زد و گفت: در اصلاح تعرفه‌های زنجیره تولید فولاد و عوارض صادراتی برای رسیدن به ارزش افزوده بیشتر و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم برای صنعت فولاد مانند آب، برق و ریل نیازمند حمایت دولت دوازدهم هستیم. وی همچنین با اشاره به وجود 7 طرح فولادی اذعان کرد که در استان آذربایجان‌شرقی 7 طرح بزرگ فولادی دیگر را نیز در دست ساخت داریم که فولاد میانه یکی از آنهاست و طرح فولاد درپاد تبریز با ظرفیت 450هزارتن ذوب القایی با 50درصد پیشرفت در حال پیگیری است که 200هزارتن آهن اسفنجی و 200هزار تن ظرفیت فولاد نورد در این طرح به اجرا درخواهد آمد.
 2 برنامه فولادی
در عین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مصرف فولاد را جزو یکی از زمینه‌های رشدیافتگی و توسعه کشورها دانست و در این زمینه گفت: تولید ۵۵میلیون تن فولاد در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وظیفه ما برای دستیابی به این هدف پیگیری از مسوولان کشوری است. مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح کارخانه تولید اسفنجی میانه با یادآوری از دو برنامه فولادی اظهار کرد: کمیته ویژه‌یی برای پایش طرح‌های فولاد در کشور تدوین می‌شود و همچنین اکتشاف فولاد نیز جزو اولویت‌های این وزارتخانه است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تولید آهن اسفنجی یادآور شد: کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه ۵۵۰تن ظرفیت تولید آهن دارد و همچنین امسال نیز در معادن کشور نزدیک به ۳هزار مترمربع اکتشافات آهن در کشور بهره‌برداری کرده‌ایم.
کرباسیان با بیان اینکه کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه دومین پروژه از هفت پروژه طرح فولادی کشور است، اظهار کرد: تا پایان امسال مابقی پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و تولید آهن اسفنجی در ایران در سال ۸۳ پایه‌گذاری شد و صنعت آهن به عنوان تکنولوژی در میان چهار پروژه فناوری ایران در اروپا و آسیا ثبت شد.
در همین حال طی این مراسم مدیرعامل شرکت فولاد میانه نیز گفت: واحد احیای مستقیم میانه شهریور 96 تولید را با 70تن در ساعت آغاز کرد. رسول احمدزاده با بیان‌ اینکه درجه متالیزاسیون این کارخانه به 97درصد رسید، افزود: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در این کارخانه بومی است و با یک تیم طراحی منسجم به نتیجه رسیده است. وی تصریح کرد: در فرآیند ساخت کارخانه آهن اسفنجی، 300 شرکت از منطقه مشغول به کار بودند. همچنین درباره حامل‌های انرژی احیای مستقیم میانه با توجه به تمهیدات انجام شده انرژی مثل برق، ‌آب و گاز برای کارخانه تامین شده است.
ا