:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل بیمه اتکایی امین مطرح كرد:

خروج بیمه‌های مستقیم از بازار اتکایی با کمک بیمه مرکزی

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین گفت: از بیمه مرکزی خواسته کمک کند تا شرکت‌های بیمه مستقیمی که علاوه بر پرتفوی شخص ثالث و درمان پرتفوی اتکایی هم می‌گیرند، از بازار اتکایی خارج شوند تا شرکت‌های اتکایی ارزیابی درستی از ریسک داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴

اقتصادگردانمصطفی کیایی گفت: کار اتکایی برای بیمه‌های اتکایی است و هیچ جای دنیا بیمه مرکزی مستقیم کار اتکایی انجام نمی‌دهد.


به گزارش اقتصادگردان، سید مصطفی کیایی در نشستي با خبرنگاران گفت: در حال حاضر در بازار بیمه شرکت‌های بیمه مستقیمی هستند که علاوه بر پرتفوی شخص ثالث و درمان بیمه اتکایی هم قبول می‌کنند. من در این مورد از بیمه مرکزی خواسته‌ام تا کمک کند این شرکت‌ها از بازار اتکایی خارج شوند تا شرکت‌های بیمه اتکایی بتوانند ارزیابی بهتری از ریسک انجام دهند. نظارت بیمه مرکزی بر اتکایی باید قوی‌تر شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر پرتفوی ثالث و درمان نداریم، اما سعی می‌کنیم در اتکایی ثالث هم وارد شویم. اگر شرکت‌های بیمه حاضر به همکاری باشند، ما در این مورد به آنها کمک می‌کنیم.

کیایی درباره ارتباط شرکت با شرکت‌های رتبه‌بندی جهانی گفت: ما با شرکت AMBEST رابطه نزدیکی داریم و آنها ما را یکی از اعضای خود می‌دانند اما به ما رتبه‌ای نمی‌دهند. از طرفی درباره همکاری با شرکت کپیتال اینتلیجنت با بیمه مرکزی مکاتباتی کردیم تا از این نهاد ناظر مشاوره بگیریم اما بیمه مرکزی جوابی در این مورد به ما نداده است.

وی درباره پرتفوی اتکایی بیمه مرکزی و بیمه ایران نیز گفت: از آنجایی که توان بیمه مرکزی و بیمه ایران بالاست، آنها کار را از سیستم می‌گیرند. ما در این مورد از بیمه مرکزی تقاضا کردیم فکری کند. چرا که کار اتکایی برای بیمه‌های اتکایی است و هیچ جای دنیا بیمه مرکزی مستقیم کار اتکایی انجام نمی‌دهد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین اضافه کرد: در حال حاضر قانون بیمه برای چهل و اندی سال پیش است، ولی ما هنوز با قانون قبل کار می‌کنیم. در این مورد رئیس کل بیمه مرکزی قطعا تلاش خواهد کرد تا قوانین به روز باشد. بیمه‌ مرکزی می‌تواند در این راستا پیش رود که بیمه‌های خصوصی اتکایی نگیرند و بیمه مرکزی واگذاری بیمه اتکایی را به شرکت‌های اتکایی دهد.

در قسمتی از این نشست خبری، به‌نژاد معاون شرکت بیمه اتکایی امین درباره گزارش عملکرد مالی شرکت منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ توضیحاتی داد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در سال مالی ۱۳۹۶، ۴۷۱ هزار و ۲۷۲ میلیون ریال حق بیمه قبولی داشته‌ایم که در مقایسه با سال گذشته ۴۳ درصد رشد کرده‌ است. البته ما می‌توانستیم این عدد را تا ۱۰۰ میلیارد افزایش دهیم، ولی باید بدانیم پرتفوی جمع کردن هنر نیست بلکه باید ارزیابی ریسک درستی داشته باشیم.

کیایی در ادامه توضیح داد: ما در قراردادها هیچ پولی را به خارج از کشور ارسال نمی‌کنیم و تمام پرداختی‌هایمان در داخل کشور صورت می‌گیرد. ما از جمله شرکت‌هایی هستیم که اجازه نمی‌دهیم پول از کشور خارج شود.

به‌نژاد درباره خسارت‌های پرداختی سال ۱۳۹۶ نیز گفت: خسارت پرداختی سال مالی ۱۳۹۶ نسبت به سال گذشته رشد داشته که علتش خسارت سنگین پتروشیمی بوعلی بود. این خسارت به تنهایی ۳۸ درصد کل خسارت پرداختی سال ۱۳۹۶ را تشکیل داده است. از طرفی پرداخت خسارتی هم به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم.



مصطفی کیایی، درباره خسارت معوق شرکت نیز گفت: ما در حال حاضر ۴۰ درصد بیش از حق بیمه‌مان خسارت معوق گرفته‌ایم و هیچ گاه در این مورد مشکلی با بیمه مرکزی نداشته‌ایم. از طرفی در سال ۱۳۹۶ میزان IDNR ما از ۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است.

در ادامه نشست جهانگیری - عضو هیات مدیره بیمه اتکایی امین - نیز گفت: دو مرحله وجود دارد که شرکت‌های بیمه امکان دارد از جانب آن آسیب ببینند. یکی ریسک‌های بزرگی همچون پتروشیمی‌ها و هواپیماهاست است و دیگری خسارت‌های ریز اما تجمعی که ایجاد خطر می‌کنند. در این مورد شرکت‌های بیمه باید آسیب را شناسایی و در آن هزینه کنند. شرکت می‌تواند این هزینه را انجام ندهد و برای چند سال سود را بالا نشان دهد، ولی قطعا در سال‌های بعد در این مورد به مشکل خواهد خورد.

در قسمت دیگری از این نشست ادهمی - مدیر مالی شرکت بیمه اتکایی امین - درباره صورت‌های مالی شرکت و ترکیب سهامداران توضیح داد و گفت: ما با IDNR پنج درصد سود ۲۰۳ ریال پیش‌بینی کردیم اما در حال حاضر با IDNR ۴۵ درصد توانستیم سود ۳۰۱ ریال را محقق کنیم.

مصطفی کیایی درباره سهم شرکت سرمایه‌گذاری خارجی که صد درصد دولتی است، توضیح داد: ما به دنبال این بودیم که سهم شرکت سرمایه‌گذاری خارجی به بخش خصوصی واگذار شود T ولی متاسفانه هنوز آگهی آن منتشر نشده است اما به ما گفته‌اند که آگهی‌اش را خواهیم زد. آنها می‌گویند در افزایش سرمایه می‌خواهند شرکت کنند و نمی‌خواهند سهم دولت کاهش یابد. در زمان وزیر اقتصاد قبل (طیب‌نیا) سهام سرمایه‌گذاری خارجی واگذار نشد T اما ما امیدواریم در دولت فعلی و با حضور وزیر اقتصاد جدید این سهم واگذار شود.