:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سه چهارم اقتصاد جهانی در حال رشد است

صندوق بین المللی پول تغييري در سياست وام به ایران ندارد

رئیس صندوق بین المللی پول گفت: پافشاری دولت آمریکا نمی تواند سیاست های صندوق بین المللی پول را در مورد عدم اعطاء منابع مالی به ایران تغییر دهد.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
اقتصاد گردان - به گزارش بیزینس استاندارد، «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول گفت: تغییری در سیاست صندوق در ارتباط با تخصیص منابع مالی به ایران با توجه به سیاست های دولت ایالات متحده وجود ندارد.


وی در یک کنفرانس خبری که در واشنگتن برگزار شد در پاسخ به این سوال که با توجه به سیاست جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و اصرار وی از اینکه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اعطاء وام و تخصیص منابع مالی به ایران را متوقف کند و اینکه صندوق چه رویکردی را خواهد داشت، گفت: دلیلی وجود ندارد که سیاست های خود را که از هیئت مدیره صندوق بین المللی بدست آورده ایم، تغییر دهیم و با همین رویه به کار خود ادامه می دهیم.

«کریستین لاگارد» خاطر نشان کرد: صندوق با ۱۸۹ عضو خود فعالیتش را انجام می دهد و هر زمانیکه که کشوری از ما درخواستی داشته باشد، در مورد حمایت آن وارد مذاکره می شویم.

رشد جهاني 3.6 درصد

صندوق بین المللی پول برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری میلادی به ۳.۶ درصد افزایش داد؛ همچنین این صندوق اعلام کرد سه چهارم اقتصاد جهانی در حال رشد است.
به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس صندوق بین المللی پول گفت: کشورهای جهان می توانند با بکارگیری بیشتر زنان در مشاغل از رشد اقتصادی بهتری بهرمند شوند.

همچنین صندوق بین المللی پول اعلام کرد با توجه به سال های اخیر، اقتصادی جهانی در حال حاضر سلامت ترین دوره خود را پشت سر می گذارد؛ این در حالی است که همچنان می توان از نرخ بهره پایین و هزینه کرد دولت هایی که استطاعت مالی بالایی دارند، در رشد اقتصاد جهانی بهره مند شد.

 «آگوستین کارستنز» رئیس بانک مرکزی مکزیک و یکی از اعضای کمیته سیاست گذاری صندوق بین المللی پول گفت: اجماع بالایی در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی که در حال تقویت شدن است، وجود دارد؛ اما این به معنی اعلام پیروزی و ظفر در این مورد نیست.

بر همین اساس، ساعاتی پیش بانک جهانی و ۱۸۹ عضو صندوق بین المللی پول به نشست ۳ روزه خود در واشنگتن پایان دادند.

صندوق بین المللی پول برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری میلادی به ۳.۶ درصد افزایش داد؛ این در حالی است که پیش از این در ماه اوت رقم ۳.۲ درصد برآورد شده بود.

از جمله مباحث قابل توجه در صندوق بین المللی پول اشاره به این نکته بود که سه چهارم اقتصاد جهانی در حال رشد است و این بعنوان بزرگ ترین روند بهبود برای اقتصاد در یک دهه اخیر است.
البته مقامات صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به ریسک هایی که ممکن است منجر به خروج قطار رشد اقتصاد جهانی از ریل شوند، اشاره کردند.
در همین حال افزایش ریسک های ژئوپولتیکی از جمله مواجه و رویارویی آمریکا و کره شمالی بر سر آزمایش برنامه های تسلیحات اتمی «پیونگ یانگ» می تواند بسیار پر مخاطره باشد.
از سویی دیگر شکاف درآمدی بین فقرا و ثروتمندان روبه افزایش است که می تواند نارضایتی های سیاسی از تجارت آزاد و همکاری جهانی را بوجود آورد.
همچنین کمیته سیاست گذاری صندوق بین المللی پول تمامی بانک های مرکزی جهان را به حمایت از بهبود آسیب پذیر اقتصاد جهانی فرا خواند و اعلام کرد با نگه داشتن نرخ بهره در سطح پایین بویژه در کشورهایی که نرخ تورم بسیار پایین است و نیز اقتصادهایی که عملکرد آنها کمتر از پتانسیل خود است، می توان به این مهم دست پیدا کرد.
مقامات صندوق بین المللی پول در مورد برخی از کشورها مانند آلمان و کره جنوبی که دارای فاینانس های سلامت هستند، تاکید داشتند که انجام سرمایه گذاری به رشد بیشتر اقتصادی منجر خواهد شد.

«کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول در این نشست از کشورها خواست که اصلاحات را اجرا کنند که این موضوع اقتصاد آنها را کارآمدتر و رونق را گسترش می دهد و آن دسته از کسانیکه از آن بی بهره مانده اند، در معرض انوار آن قرار خواهند گرفت.

«لاگارد» گفت: کشورها می توانند با بکارگیری بیشتر زنان در مشاغل و دسترسی آنها به اعتبارات و کمتر کردن شکاف پرداخت دستمزد آنها با مردان به بهبود بیشتر اقتصادی خود و کاهش نابرابری کمک کنند.  

در روز آخر این نشست «ایوانکا ترامپ» دختر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و بعنوان یکی از مشاورین کاخ سفید در کنار «جیم یانگ کیم» رئیس بانک جهانی حضور پیدا کرد و اعلام شد که سرمایه صندوق بانک جهانی برای کمک مالی به زنان کار آفرین به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده و قرار است سرمایه آن به حداقل یک میلیارد دلار برای اعطای وام به زنان صاحب مشاغل در نظر گرفته شود.  

همچنین «استیفن مانچینی» وزیر خزانه داری آمریکا گفت: انتظار داشتم صندوق بین المللی پول را یک «حامی توانمندتری» برای رشد اقتصاد جهانی با نگاه سفت و سخت تر آن به کشورهایی که از قوانین تجارت جهانی سوء استفاده می کنند، می دیدم.