:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر کشاورزی مطرح کرد:

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری همچنان در انتظار تامین آب

وزیر جهاد کشاورزی گفت : 270 هزار هکتار زمین از اراضی طرح 550 هزار هکتاری به بهره برداری رسیده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمود حجتی امروز ، 20 مهرماه در روز دوم سفر خود به استان خوزستان در حاشیه بازدید از طرح های کشاورزی و طرح 550 هزارهکتاری در شهرستان آبادان در جمع خبرنگاران عنوان کرد : 318امروز قریب به 270 هزار هکتار از اراضی 550 هزار هکتاری منصوب به طرح رهبری آماده شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح گفت: در هنگام آغاز به کار طرح 550 هزار هکتاری مشکلات خاصی وجود داشت اما اقداماتی را در قالب اجرا و بهره برداری و نوسازی و بازسازی نخیلات به انجام رساندیم. 

حجتی ادامه داد : در نهایت نتیجه ای که حاصل شده این است که آب از طریق مارد وارد کانال اصلی و سپس با پمپاژ آب تا پای باغها در مزارع  می رسد و تحویل کشاورز می شود. 

وی با اشاره به همیاری و مشارکت کشاورزان، اظهار داشت: آنچه تاکنون در چارچوب طرح 550 هزار هکتاری تعریف و اجرا شده با مشارکت و همراهی خود کشاورزان بوده است .

حجتی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان سال ها به دلیل وجود برخی مشکلات نخیلات خود را رها کرده و زمین ها حالت خشکیده و یا حالت باتلاقی پیدا کرده بود و همچنین نیزارها نیز رشد زیادی کرده بودند.

وی از پرداخت 4 میلیون تومان برای عملیات بازسازی نخیلات به کشاورزان خبر داد و افزود: با مشارکت کشاورزان بخشی از عملیات بازسازی به صورت دریافت مبلغ 4 میلیون تومان برای هر هکتار به انجام می رسد و تمامی مراحل به ترتیب توسط خود کشاورزان و با نظارت مهندسان و ناظران انجام می شود و در نهایت عملیات تسطیح و زهکشی و آبیاری است که بتوان آب را در باغات تحویل کشاورز دهیم. 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مراحل آماده سازی بخشی از اراضی روستای شلحه حاج حسین شهرستان آبادان، اظهار داشت: خوشبختانه کار در قالب بلوک های مختلفی از سال گذشته آغاز شده است، به طور مثال در روستای شلحه حاج حسین مراحل آماده سازی حدود دو هزار و 200 هکتارآن تا یکماه دیگر به اتمام می رسد و تحویل کشاورزان می شود. در حال حاضر حدود 300 هکتار آن تحویل شده است.

وی ادامه داد: در روستای حیر نیز از یک هزار و 200 هکتاری که عملیات آن آغاز شده، طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته کار تا پایان سال جاری به اتمام می رسد و تحویل کشاورزان می شود. 

حجتی، نخستین راهکار برای جلوگیری از ورود آب شور به مزارع را انجام زهکشی دانست و افزود: برای جلوگیری از ورود آب شور به مزارع نخستین راهکار انجام زهکشی است که به این ترتیب ارتباط مزارع با جزر و مد قطع می شود و آب در بخشی از طریق پمپاژ از مارد به وسیله کانال ایزوله شده و از طرفی لوله در بخشی دیگر به مزارع وارد می شود.

حجتی با اشاره به اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری منصوب به مقام معظم رهبری، گفت: در خصوص فاز دوم این طرح برای اجرای آن از روز نخست به دنبال تخصیص آب بودیم که ریاست محترم جمهور نیز قولش را به مردم داده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دکتر نوبخت نیز تخصیص آب را صورتجلسه کرد اما این موضوع همچنان از طریق وزارت نیرو در حال پیگیری و مراحل نهایی آن در حال طی شدن است ولی هنوز هیچ ابلاغی در این باره به ما نشده است. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر سال اول اجرای این طرح در مورد فاز دوم نیز تخصیص آب انجام و ابلاغیه اعلام می شد شاید تاکنون بخشی از فاز دوم را نیز کار کرده بودیم، اما در زمان حاضر در این خصوص عقب هستیم و منتظر ابلاغیه مانده ایم.