:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر راه و شهرسازی:

طول آزادراه‌ها باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسد

وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه آزادراه کشور را باید ۱۰ هزار کیلومتر افزایش دهیم زیرا قبل از انقلاب تنها دو میلیون خودرو داشتیم اما الان حدود ۲۰ میلیون خودرو داریم و سالی یک میلیون خودرو اضافه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- عباس آخوندی در مراسم افتتاح ۱۵ کیلومتر از آزادراه غرب اصفهان اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه قانون مشارکت رخ داده است و این یکی از بهترین قوانینی است که در اصفهان انجام شده است و اجازه مشارکت در همه حوزه‌های هوایی، زمینی، ریلی را می‌دهد.

وی افزود: آیین‌نامه این قانون که قدیمی بوده و بر آزادراه متمرکز بوده است، ساخت را در اختیار دولت و هزینه را بر عهده بخش خصوصی قرار داده بود. ما این قانون را تغییر داده‌ایم و ساخت را بر عهده بخش خصوصی و به صورت شریک قرار دادیم تا مشکلات این آیین‌نامه حل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با همین آیین‌نامه چند هزار میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم. توجه سرمایه‌گذاران گسترش پیدا کرده است و ۷۰ درصد بخش خصوصی و ۳۰ درصد بخش دولتی در این پروژه‌ها شریک هستند و دوره بازگشت تسهیلات ۱۲ ساله است.

وی ادامه داد: کمربند شرق و غرب اصفهان در آینده اصفهان می‌تواند بسیار موثر باشد و دسترسی‌ها و عبور را تسهیل می‌کند و با سرعت بسیار خوبی پروژه‌ها در حال انجام هستند.

آخوندی اظهار کرد: کار دیگری که باید داشته باشیم بحث ریل است و همیشه باید از گذشتگان تشکر کرد اما حجم نقل و انتقال هم پرمخاطره و هم وقت‌گیر است. در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است که راه‌آهن را زنده کنیم و بخش عمده‌ای از حمل و نقل قابل انتقال به راه‌آهن است و شاید زمان بگیرد اما باید به آن سمت برویم.

وی افزود: در حوزه بار در اصفهان با توجه به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد و ذوب‌آهن باید نقل و انتقال آن‌ها را به ریل منتقل کنیم زیرا حجم بار در جاده اتلاف انرژی است و در ریل یک ششم انرژی مصرف می‌شود و همچنین ایمنی آن بهتر است.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: راه‌آهن خط دوم زرین‌شهر به بافق ۶۵ کیلومتر پیشرفت کار داشته و از سریع‌ترین پروژه‌های در حال انجام است. این پروژه‌ بسیار مهم از نظر اشتغال، ایمنی و صرفه انرژی است و از جهت مسافر نیز صرفه بهتری پیدا می‌کند.

آخوندی در پایان اظهار کرد: امید است با عزمی ملی و تفاهمی متقابل میان دولت و بخش خصوصی بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، این آزادراه به طول ۱۵ کیلومتر و پنج تقاطع غیرهم سطح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد که از زرین‌شهر تا پل کرکوند با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان انجام شده است.