:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
اردشیر پژوهشی، متخصص هنر کودک:

زنگ هنر در موزه ملی ایران به‌صدا درآمد

کارگاه آموزشی «زنگ هنر در موزه ملی» روزهای سیزدهم و چهاردهم مهر 96 برگزار شد.          
کد خبر: ۱۰۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
اقتصادگردان_ به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، کارگاه‌‌ آموزشی «زنگ‌ هنر در موزه‌ ملی» با هدف آموزش مربیان هنر کودک برای آشنایی هرچه بیشتر مربیان و هنرآموزان آنها با موزه‌ ملی ایران برگزار شد، پرداختن به جایگاه موزه ملی در نظام آموزش هنر و ارائه‌ راهکار و طرح و برنامه‌ آموزشی در فعالیت‌های هنری، موضوع اصلی این کارگاه بود.
    
    این کارگاه آموزشی به‌همت اداره معرفی و آموزش موزه‌ ملی و با حضور هنرجویان رشته‌ تربیت مربی هنر کودک دانشگاه هنر در روزهای سیزدهم و چهاردهم مهر برگزار شد.
    
     اردشیر پژوهشی، متخصص هنر کودک و مربی این کارگاه در توضیح کارگاه «زنگ هنر در موزه ملی» گفت: «جلسه نخست این دوره با تمرکز بر نقوش سفالینه‌های پیش از تاریخ ایران در موزه ایران باستان سعی داشت تا مربیان را با تنوع فنی و بصری نقوش سفال‌ها و ترکیب‌بندی آنها آشنا سازد و تلاشی برای الهام گرفتن یا اجرای دوباره این نقوش بر روی سفالینه‌های جدید بود.» 
    
    او در ادامه گفت: «آثار موجود در موزه ملی گنجینه‌ای است کم‌نظیر برای آشنا کردن هنرآموزان با زبان و فرهنگ تصویری ایران در ادوار مختلف، خصوصا سفالینه‌های ایرانی که به واسطه‌ قدمت و تنوع در نقش و رنگ از جمله جذاب‌ترین آثار موجود در موزه ملی ایران هستند. گذشته از ارزش‌های تاریخی و زیباشناسانه این آثار از ظرفیت‌های گوناگون آموزشی نیز برخوردارند.»
    
    پژوهشی تأکید کرد: «معطوف کردن توجه هنرآموزان به طرح، نقش، رنگ و معنای نهفته در پس این نقوش، سبب رشد توانایی زیبایی‌شناسی و برانگیختن کنجکاوی و تخیل آنها نسبت به نقوش سفالینه‌ها به عنوان زبانی سمبلیک و پر راز و رمز خواهد شد. توجه به قواعد و اسلوب هندسی به‌کاررفته درترسیم نقوش، نحوه‌ی نگاه و شیوه‌ی ساده کردن عناصر مختلف تا حد انتزاع و... از جمله مواردی است که در برنامه‌های آموزشی می‌توان آنها را مد نظر داشت. البته رسیدن به این هدف مستلزم فعالیت‌های آموزشی جدی و برنامه‌ریزی شده است.» 
    
    طبق گفته نینا رضایی رئیس اداره معرفی و آموزش موزه ملی، کارگاه آموزشی زنگ هنر در آستانه هفته کودک در سه مرحله به اجرا درآمد که شامل برگزاری کلاس و طرح مباحث تئوری، کودک و موزه، اهداف و کارکرد های آموزشی موزه، و اهمیت، جایگاه و نقش موزه ملی در نظام آموزش هنر بود. مرحله ی دوم شامل بازدید از موزهٔ ملی با تمرکز بر آثار سفالین و نگاهی به سفالینه های موزهٔ ملی ایران از جهت فرم، نقوش، و رنگ و... بود و مرحلهٔ سوم که کارگاه عملی بود و در طول آن مربیان با الهام از نقوش سفالینه های ایرانی به اجرای دوباره نقوش بر روی سفالینه های جدید پرداختند. 
    
    او در پایان افزود: «در کارگاه بعدی مربیان تجربیات خود را با دانش آموزان به‌صورت کار عملی به اشتراک خواهند گذاشت.» 

منبع: میراث آریا