:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:

ظرفیت هایی از صنایع دستی همچنان مغفول است

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وضعیت صنایع دستی در میدان نقش جهان نشان می‌دهد که همچنان ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای از این صنعت وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
اقتصادگردان_ فریده روشن در بازدید از میدان نقش جهان و بررسی مشکلات صنف صنایع دستی در این محدوده در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: همانگونه که می‌دانید یکی از مهمترین ارکان هویتی شهر اصفهان داشته‌های گران‌سنگ و بی شمار میراثی و تاریخی این شهر است، اما صنایع دستی و هنرهای زیبای سنتی این شهر از نظر تنوع و اصالت چنان مرتبتی دارند که یونسکو این شهر را به شبکه شهرهای خلاق جهانی متصل کرده و اصفهان را به عنوان شهر خلاق صنایع دستی معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه اصالت هنر زیبای اصفهان با این احکام یونسکو بیشتر اثبات می‌شود، افزود: مدیریت شهری اصفهان مدل حرکتی خود را بر مدار ثبات و توسعه پایدار شهری نهاده است و این یکی از راهبردهای اصلی شورای اسلامی برای شهرداری اصفهان است و بر همین اصل یعنی اصل توسعه پایدار استوار خواهد بود. 

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: میدان نقش جهان یک مجموعه بی نظیر است که علاوه بر موضوع تاریخی و میراثی بودن آن و حضور در فهرست آثار ثبت شده یک نمونه کامل از گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است که در این میدان متجلی شده و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

روشن با اشاره به اینکه میدان نقش جهان می‌تواند گردشگری و صنایع دستی را توامان به پیش ببرد و این یک ظرفیت بی نظیر قرار گرفته در اختیار اصفهان است، گفت: وضعیت صنایع دستی در میدان نقش جهان نشان می‌دهد که همچنان ظرفیت‌های مغفول مانده ای از این صنعت وجود دارد که باید به درستی از آنها استفاده شود؛ هرچند سهم شهرداری در خصوص صنایع دستی و گردشگری یک سهم مشخصی طبق قانون است، اما متاسفانه بی توجهی نهادهای دیگر به صنایع دستی و گردشگری عمدتا به پای شهرداری اصفهان نوشته می‌شود و این رویه باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: وظیفه شهرداری در گردشگری ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم و خدمات رفاهی است که یک شهر توریستی با شاخصه‌های تاریخی و فرهنگی و با یک جایگاه بین المللی به آن نیاز دارد. البته به دلیل اینکه اصفهان به عنوان شهر خلاق معرفی شده و با وجود این مولفه‌ها ارتباط تنگاتنگی با توسعه گردشگری و بازسازی شهری دارد و همین موضوع می‌تواند بستر شهری با گردشگری خلاق را فراهم آورد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ساماندهی فضاهای باز شهری به منظور برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی با تمرکز بر صنایع دستی و هنرهای سنتی و حمایت از هنرمندان خانگی در قالب خرید از آنان و استفاده از المان‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی در طراحی مبلمان شهری نیز باید در سهمیه شهرداری دیده شود.

روشن ادامه داد: در زمینه ساماندهی و رفع مشکلات حوزه صنایع دستی باید به عدم تعامل و ارتباط منطقی بین دستگاه‌های متولی در وهله اول و کنشگران و فعالان این حوزه در مرحله بعدی اشاره کرد در این زمینه باید اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، اداره کل اوقاف و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام سهم خود را در حفظ و نگهداری و ایجاد زیرساخت‌های صنایع دستی ایفا کنند و با هم افزایی و تعامل لازم بین نهادها و همچنین کنش‌گران این حوزه‌ها ظرفیت‌های موجود بخش مختلف در کنار هم قرار گیرد و از موازی کاری پرهیز کرد تا بتوان به استانداردهای لازم در صنایع دستی دست یافت.