:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

ریال و لیر برادرخوانده شدند!

به دنبال سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، امروز پیش نویس تفاهم سوآپ دوجانبه ریال ایران- لیر ترکیه به توافق و تایید روسای کل بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه رسید.
کد خبر: ۱۰۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- این تفاهم با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی ایران و ترکیه برای «تامین مالی تجارت» و «سرمایه گذاری مستقیم» بین دو کشور انجام شده است.

طبق توافق پیش بینی شده در این تفاهم نامه، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت و این امر به کاهش هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر خواهد شد. به عبارت دیگر بانک های عامل دو کشور می توانند براساس توافق انجام شده از ابزارهای پرداخت بین المللی شامل اعتبارات و بروات اسنادی برای تامین مالی تجارت به ارزهای ملی و محلی استفاده کنند.
همچنین در جریان سفر یک روزه رئیس کل بانک مرکزی به آنکارا، صبح امروز موافقت نامه همکاری میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دولت و بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری های اقتصادی اکو با حضور مقامات ارشد بانکی دو کشور امضا شد.