:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
احتياط بازار در خريد و فروش ارز؛ آینده دلار در برزخ یک انتخاب

پيش بيني كاهش نرخ ارز از روز سه شنبه، رشد 79 توماني يورو و 27 توماني دلار

يورو با رشد 79 تومانی 4825 تومان و دلار با 27 تومان رشد بين 4000 تا 4045 تومان در نوسان بود. برخي صرافان معتقدند دلار از روز سه شنبه روند نزولی به خود گرفته و قیمت ها در این بازار کاهش می یابد و همين موضوع باعث شده كه صرافان با احتياط خريد و فروش كنند و تمايلي به خريد ارز نداشته باشند
کد خبر: ۱۰۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
اقتصاد گردان- احسان شمشيري – در حالي  که برخی  فعالان بازار انتظار داشتند روز دوشنبه با آغاز به کار بازارهای جهانی قیمت رسمی دلار که هر روز صبح از سوی بانک مرکزی اعلام می شود با افزایش چشم‌گیری مواجه شود؛ اما چنین نشد و  دلار فقط 35 ريال افزايش يافت و شبكه بانكي روز دوشنبه 17 مهر 96، نرخ رسمی 3 ارز را کاهش و 35 ارز را افزایش و بهای 1 ارز را بدون تغییری اعلام كرد. براين اساس، دلار با 35 ریال افزایش 34084 ریال ، پوند با 166 ریال کاهش 44653 ریال و یورو با رشد 64 ریالی 40008 ریال ارزش‌گذاری شد.



 افزايش 35 ريالي دلار و قيمت 3408 توماني آن، باعث شد كه نوسان دلار نسبت به روز يكشنبه  كمتر باشد و براين اساس، در بازار ازاد تهران قیمت دلار  با 27 تومان رشد نسبت به روز يكشنبه، در دامنه 4010 تومان تا 4045 تومان نوسان داشت و در برخي ساعت روز، به 4 هزار تومان رسيد. اما رشد یورو بالاتر از دلار و قابل توجه بود و با رشد 79 تومانی 4825 تومان به فروش رفت. همچنین بهای پوند 4 تومان رشد داشت و به 5291 تومان رسيد و درهم با 17 تومان افزایش به 115 تومان معامله شد. 
برخي كارشناسان بازار ارز با توجه به نرخ برابري يورو در برابر دلار در بازارهاي جهاني معتقدند كه با توجه به نرخ يورو 4825 توماني و برابري يورو در برابر دلار، مي توان پيش بيني كرد كه نرخ بالقوه دلار اكنون در محدوده 4100 تومان است. 
در بازار طلا نيز هر اونس جهاني به 1282 دلار افزايش يافت و در نتيجه اين افزايش 10 دلاري و رشد نرخ دلار در برابر ريال، هر گرم طلای 18 عیار 1792 تومان رشد كرد و به 124 هزار و 900 تومان رسيد. سکه طرح جدید هم با رشد 9 هزار تومانی یک میلیون و 302 هزار تومان فروخته شد. طرح قدیم هم با 3 هزار تومان رشد یک میلیون و 251 هزار تومان فروخته معامله شد. نیم سکه با  3 هزار تومان رشد 662 هزار تومان،  ربع سکه  با يك هزار تومان  رشد  387 هزار تومان و سکه گرمی با هزارتومان  رشد 253 هزار تومان معامله شد.

احتياط صرافان براي خريد ارز

روز گذشته صرافان بازار تمايل کمتری برای خرید ارز از خود نشان دادند و به دليل انتشار خبر احتمال كاهش نرخ ارز در روزهاي آينده، با احتياط عمل كرده و در نتيجه تعداد فروشندگان در بازار بيشتر بود.  شايد به اين دليل كه صرافان پیش بینی می کنند که نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد و شبكه بانكي مداخله كند و همین امر سبب شده تا میزان خرید های خود را به حداقل کاهش دهند.همچنين تابلوي نرخ ها در اكثرصرافي ها خالي بود و نرخي روي تابلو براي ارزهاي معتبر مشاهده نمي شد.

پيش بيني كاهش نرخ از روز سه شنبه

به گزارش تعادل، در حالی قیمت دلار از روز يكشنبه از مرز ۴ هزار تومان در بازار آزاد عبور کرد و روز دوشنبه بين 4040 و 4010 تومان معامله شد  که برخي صرافان معتقدند دلار از امروز سه شنبه روند نزولی به خود گرفته و قیمت ها در این بازار کاهش می یابد.
برخي صرافان میدان فردوسی تا چهار راه استانبول و کارشناسان اقتصادی روند افزایشی را برای دلار پيش بيني كرده اند و معتقدند كه با اجراي برنامه تک نرخی شدن ارز توسط بانک مرکزی تقاضا براي دلار افزايش خواهد يافت و براين اساس دلار در ماه هاي آينده احتمالا با نوسانات بيشتري نسبت به ساير ارزها مواجه مي شود.  اما بانک مرکزی بارها اطمینان خاطر داده که آرامش در این بازار برقرار است و بازار را دائما رصد و مديريت می‌کند.
برخی فعالان بازار ارز نيز یکی از دلایل رکوردزنی قیمت دلار در بازار آزاد در روز يك شنبه را مرتبط با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا ارزيابي كرده  و معتقدند كه در يك هفته تا 10 روزآينده، بازار ارز با نوسان مواجه خواهد بود و پس از آن روند با ثبات و با نوسان كمتري را به خود مي گيرد. اما عده اي ديگر از فعالان بازار معتقدند كه به خاطر طبيعت بازار در نيمه دوم سال و نزديك شدن به پايان سال ميلادي، انتظار مي رفت كه تا بهمن ماه، نوسان بازار ارز كم و بيش ادامه يابد.  

افزايش بيش از 100 توماني دلار و يورو 

 روند قیمت یورو نشان می دهد که در اولین روز پاییز ۴۶۹۶ تومان بوده و در ۴۷۵۴ تومان متوقف شد. اما روز دوشنبه با 79 تومان رشد به 4825 تومان رسيده و 129 تومان در 17 روز افزايش داشته است
 نرخ آزاد دلار نيز طی ۱۷ روز اخیر تقریبا افزایشی بوده و از ۳۸۹۵ تومان در اولین روز مهرماه جاری اكنون از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرده و به ۴۰۱۰ تومان رسيده و همچنان بالاتر از 4000 تومان قرار دارد و 115 تومان در 17 روز رشد كرده است.  
قیمت دولتی دلار نیز همین روند افزایشی را طی کرده؛ به نحویکه نرخ رسمی دلار از  ۳۳۶۰ تومان در اولین روز مهر به ۳۴۰۸ تومان در17 مهر رسید و 48 تومان در 17 روز افزايش داشته است. اكنون فاصله دو نرخ مبادله اي و رسمي دلار به 602 تومان رسيده و از اختلاف 533 توماني روزهاي اول مهر فاصله گرفته است. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر دلایل رشد قیمت طلا و سکه در روزهاي يك شنبه و دوشنبه  را افزایش نرخ دلار در بازار اعلام کرد.
محمد کشتی آرای با بیان اینکه نرخ سکه روزدو شنبه در بازار به مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، اظهارداشت: رشد قیمت ها در بازار داخلی طلا و سکه در حالی رخ داده که نرخ جهانی هر اونس طلا رشد محسوسی نداشته و نوسان محدودی معادل دو تا پنج دلار داشته است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر، التهاب در بازار ارز را دلیل رشد قیمت ها در بازار داخلی طلا و سکه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه قیمت ها در بازار ارز لحظه ای است نرخ ها در بازار طلا نیز صعودی شده است.
وی درباره وضعیت خرید و فروش در بازار گفت: عرضه و تقاضا در بازار معمولی است؛ اما فروش ها با احتیاط انجام می شود و همین امر باعث شده تا فروشندگان رغبت کمتری در  معاملات داشته باشند و همین امر نیز به افزایش قیمت ها در بازار دامن می زند.
وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که تعداد خریداران در بازار همانند روزهای گذشته است و تفاوت محسوسی در این بخش وجود ندارد بر همین اساس رغبت برای خرید در بازار زیاد است.
نرخ سکه تمام بهار آزادی روز يكشنبه ۳۰ هزار تومان رشد یافته بود  دوشنبه  نیز در ادامه این روند ۱۰ هزار تومان تا این لحظه از معاملات رشد داشته است

سقوط دلار و یورو 

شاخص بورس کشورهای آسیا در نخستین روز معاملات هفته جاری میلادی با سیر صعودی شروع بکار کرد و طلا هم خوش رنگ تر شد؛ در حالیکه دلار و یورو با سیر نزولی روبرو شدند.
به گزارش رویترز، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز دوشنبه با روند افزایشی شروع بکار کرد؛ ضمن اینکه شاخص بورس چین هم بعداز یک هفته تعطیلی به بیشترین سطح خود در بیست و یکماه اخیر رسید.
در همین حال شاخص CSI۳۰۰ چین ۱.۷ درصد افزایش داشت که بیشترین رقم از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد است.
همچنین میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۲ دهم درصد افزایش پیدا کرد و در استرالیا بورس این کشور ۵ دهم درصد و بورس «نیکی» ژاپن هم یک دهم درصد جهش داشتند. در اروپا شاخص STOXX ۶۰۰  دو دهم درصد رشد پیدا کرد.
در بازار جهانی ارز، شاخص ارزش دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهانی به ۹۳.۷۶۸ واحد تنزل پیدا کرد؛ ضمن اینکه هر دلار به ۱۱۲.۵۷ ین کاهش یافت و یورو به دلیل بحران منطقه کاتالونیا اسپانیا به ۱.۱۷۳۷ دلار کاهش پیدا کرد.
پوند انگلیس هم به دلیل احتمال اخراج وزیر خارجه انگلیس توسط «تراز می» نخست وزیر این کشور به ۱.۳۰۹۰ دلار افزایش یافت.
بر همین اساس هر اونس طلای جهانی با ۵ دهم درصد رشد به یکهزار و ۲۸۲ دلار و ۵۶ سنت رسید.  
به دنبال بالا گرفتن تنش سیاسی میان آنکارا-واشنگتن، لیر ترکیه به ۳.۷۶۹۴ در برابر دلار آمریکا رسید که بعنوان کمترین رقم از ژانویه سال جاری میلادی یعنی ۸ ماه اخیر محسوب می شود.در همین حال آمریکا صدور روادید را برای شهروندان ترکیه ای متوقف کرده و ترکیه هم عمل مقابله مثل را انجام داده است.


آینده دلار در برزخ یک انتخاب

اين در حاليست كه سرمایه‌گذاران جهاني  با اضطراب منتظر تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره انتصاب مجدد جانت یلن به عنوان رییس بانک مرکزی یا انتخاب یک جانشین جدید هستند.
روسای جدید برای بانک مرکزی به ندرت بر سرکار می‌آیند. خانم یلن نهمین رئیس بانک مرکزی آمریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. دورنمای این تغییر به همراه خالی شدن سه کرسی در هیات مدیره بانک مرکزی، بازار و همچنین دلار را در برزخ نگه داشته است.دلار که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون عمدتا تحت فشار بوده است، اخیرا خریداران را جذب کرده است. رشد ۲.۸ درصدی شاخص دلار در برابر ارزهای رقیب طی ماه گذشته، ممکن است اندک به نظر برسد اما دلایلی وجود دارد که بر این باور باشیم رشد دلار ممکن است ادامه پیدا کند.
اقتصاد آمریکا قوی به نظر می‌رسد و بازار از تصمیم بانک مرکزی برای تحکیم بیشتر سیاست پولی در اواخر سال جاری و اصلاحات مالیاتی که در راهند، استقبال کرده است. رشد فعالیت بخش خدمات آمریکا، هفته گذشته دلار را ۰.۵ درصد در برابر ین ژاپن بالا برد.
اما انتخاب رئیس بانک مرکزی، روند رشد دلار را محدود کرده است. در آستانه تصمیم دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاران به حدس و گمان درباره نامزدهای احتمالی این سمت نشسته‌اند.
اولریش لوچمان از کومرس بانک در این باره اظهار کرد: رقابت برای این سمت عالی در بانک مرکزی آمریکا گشوده شده و به همین منوال، بخش بزرگی از آینده دلار در بازار مبادلات ارزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
حساسیت بازار با گزارش‌ها درباره نامزدهایی که موافق تسهیل سیاست پولی هستند، نمایان شد و در نتیجه، شاخص دلار ضعیف‌تر شد.
انتخاب رئیس جدید از سوی دونالد ترامپ یک پرسش جدی را در میان سرمایه‌گذارانی برانگیخته که طی چند دهه گذشته نگرانی از این بابت نداشتند. این پرسش وجود دارد که آیا ترامپ که نسبت به کنوانسیون‌های کاخ سفید اعتنای چندانی نداشته، بدنبال تاثیرگذاری غیرمستقیم بر سیاست پولی است.
به گفته ایتای توچمان، مدیر معاملات فارکس در سیتی گروپ، سیاسی سازی بانک مرکزی، یک نگرانی برحق برای بازارها است.
استین جاکوبسن، اقتصاددان ساکسوبانک انتخاب رئیس بانک مرکزی آمریکا را به همراه کنگره حزب کمونیست چین و جهت سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن، در میان سه نگرانی اصلی بازار رتبه‌بندی کرده است. بازار نسبت به روی کار آمدن یک رییس مستقل خوش‌بین نیست.
به همراه بازی حدس و گمان، این بحث مطرح است که رییس جمهور آمریکا از بانک مرکزی این کشور چه می‌خواهد. دیدگاه عمومی بر این است که کاخ سفید یک رئیس و یک کمیته سیاستگذاری می‌خواهد که نرخ‌های بهره را پایین نگه دارند و بار رگولاتوری بر بانک‌ها را سبک کنند
وی در ادامه افزود: آنچه ترامپ می‌خواهد سیاست پولی آسان است بنابراین تصور می‌کنم که بانک مرکزی سیاست پولی فوق العاده تسهیلی خواهد داشت و از دلار ضعیف‌تر حمایت خواهد کرد. سیاست‌های وی بدون دلار ضعیف‌تر، موثر واقع نخواهد شد.
اگر این دیدگاه عمومی جامعه سرمایه‌گذاران باشد، تعجبی ندارد که روند صعودی دلار شکننده به نظر می‌رسد.
به گفته تحلیلگران بانک امریکا مریل لینچ، رشد ارزش دلار پس از تابستان بسیار سطحی به نظر می‌رسد و تحت تاثیر موضع بانک مرکزی آمریکا برای تحکیم سیاست پولی، آمار اقتصادی قوی و انتظارات برای اصلاحات اقتصادی بوده که به ایجاد فرصت برای فروش دوباره دلار کمک کرده است.
عریف حسین، یکی از مدیران شرکت تی راوی پرایس می‌گوید پرسش کلیدی این است که آیا مشکل بیشتر در پیش روی دلار قرار دارد. تقریبا همه عواملی که انتظار می‌رفت به قوی‌تر شدن دلار کمک کنند، رخ نداده‌اند و ما در مقطعی هستیم که انتظارات نسبت به اینکه ترامپ سیاست‌های موافق رشد اقتصادی را اجرا خواهد کرد، به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.
انتظارات پایین در ذهن بازار ریشه دوانده است. انتظارات قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را در دسامبر افزایش خواهد داد، اما درباره سال آینده صحبتی نمی‌شود زیرا سرمایه‌گذاران و بانک مرکزی نسبت به روند رشد آهسته تورم نگران هستند. این بدبینی ممکن است احتمال اینکه تصمیم ترامپ درباره انتخاب رئیس بانک مرکزی برای دلار مشکل آفرین شود را کاهش دهد.
بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، در حالی که انتخاب رئیس بانک مرکزی آمریکا حائز اهمیت است، اما عوامل دیگری شامل تحکیم سیاست پولی سایر بانکهای مرکزی وجود دارد که بر دلار تاثیر می‌گذارد.