:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

فعالیت فین تک‌ها رسمیت يافت

بانک مرکزی در تاریخ ۱۵ مهرماه ضوابط اجرایی فعالیت پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور را منتشر کرد که درواقع با صدور این بخشنامه به فعالیت فین تک‌ها در کشور رسمیت بخشید.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
اقتصاد گردان - بانک مرکزی پس از گذشت ماه‌ها و بحث‌های مختلف در خصوص فعالیت فین تک‌ها در کشور سرانجام موضع خود نسبت به فین تک‌ها را مشخص و دستورالعمل و فرآیند اجرایی فعالیت فین تک‌ها در قالب پرداخت یاران در کشور را صادر کرد. در این بخشنامه بانک مرکزی صریح و روشن قانون را تعریف و از تمام زوایا فعالیت فین تک‌ها و پذیرندگان آن‌ها را مشخص کرده است.

همخوانی بخشنامه جدید بانک مرکزی با روش های بانک های مرکزی دنیا

نیما امیر شکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در مورد بخشنامه بانک مرکزی در خصوص پرداخت یاران به خبرنگار ایبِنا، گفت: ارزیابی من در خصوص این بخش‌نامه بسیار مثبت است و این بخشنامه در خصوص فعالیت فین تک‌ها و استارتآپ ها با روش‌های بانک‌های مرکزی در دنیا همخوانی دارد.

وی افزود: این بخشنامه از دو منظر به نفع فین تک‌های فعال در کشور خواهد بود. اول این‌که در این بخشنامه نظارت بر فین تک‌ها به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک واگذارشده است و این روند دست فین تک‌ها به‌منظور انتخاب گزینه‌های مختلف در نوع معامله و قراردادهایشان را باز می‌گذارد.

وی با تأکید بر این‌که این بخش‌نامه درواقع به رسمیت شناختن فین تک‌ها از سوی بانک مرکزی است، اظهار داشت: در این بخش‌نامه وظیفه نظارت بر فین تک‌ها بر عهده بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت گذاشته‌شده است ازاین‌رو این روند بسیار متفاوت از حالتی است که نظارت بر فین تک‌ها بر عهده جایی مثل بانک مرکزی باشد.

امیر شکاری ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل جایگاه حاکمیتی که دارد به‌طورمعمول نمی‌تواند به شدت مراقب مدل کسب‌وکار شرکت‌ها باشد و فعالیت فین تک‌ها به دلیل تنوع کسب‌وکاری که در آن‌ها وجود دارد از این منظر بسیار حساس است.

بازی برد- برد فین تک ها با بانک ها و شرکت های پرداخت

وی اذعان داشت: هنگامی‌که شرکت‌های فین تک مستقیم با بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت وارد تعامل شوند به این دلیل که بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت نیز به‌نوعی بنگاه اقتصادی و به فکر منافع سهامداران خود هستند این تعامل به یک بازی برد- برد برای طرفین تبدیل می‌شود و فضای کسب‌وکاری درست بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

امیر شکاری در پاسخ به این پرسش که آیا ضوابطی که برای پرداخت یارها در این بخش‌نامه آمده، فعالیت آن‌ها را محدود نمی‌کند، گفت: اگر این ضوابط را به نسبت شرکت‌های psp و بانک مقایسه کنیم محدودکننده به نظر نمی‌آید و ضوابط پیچیده و سختی نیست.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: این بخش‌نامه تأثیری روی فعالیت شرکت‌های پی اس پی ندارد زیرا قبل از آن فعالیت فین تک‌ها با شرکت‌های پرداخت الکترونیک به این صورت بوده و این بخشنامه تنها به این فعالیت رسمیت بخشیده و مسیر قانونی آن را تعریف و ضوابط اجرایی آن را مشخص کرده است.

باز گذاشتن دست فین تک ها در اخذ کارمزد از مشتریان

امیر شکاری در پاسخ به این پرسش که در این بخش‌نامه دست پرداخت یاران به‌منظور اخذ کارمزد از مشتریانشان باز گذاشته‌شده است و این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: درواقع بانک مرکزی انواع مدل‌هایی را که پرداخت یاران می‌توانند از مشتریان خود در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند کارمزد بگیرند را برای آن‌ها باز گذاشته است و اگر این بخش‌نامه را با بخش‌نامه‌های دیگر بانک مرکزی برای کارمزد به بانک‌ها داده مقایسه کنید که در آن محل کارمزد و حتی مبلغ و سقف آن را مشخص کرده است به این نتیجه می‌رسید که بانک مرکزی با شناخت نوع فعالیت فین تک‌ها به آن‌ها مجوز داده است که بسته به نوع کسب‌وکار خود برای خدماتی که ارائه می‌دهند، کارمزد تعریف کنند.

پیام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی: نوع دیگری از نظارت نیز وجود دارد

وی با اشاره بر مزیت‌های این بخش‌نامه گفت: در این بخش‌نامه بانک مرکزی به‌جای مجوز محور در مسیر چارچوب محور پیش رفته است و نهاد ناظر فین تک‌ها را محدود نکرده است و درواقع این بخش‌نامه با مدل کارمزدی و ضوابطی که در آن آمده از سوی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی به بقیه معاونت‌ها و ادارات بانک مرکزی و بانک‌ها این پیام را ارسال می‌کند که روش‌های نظارتی دیگری هم وجود دارد.

در هر صورت بخش نامه بانک مرکزی در خصوص پرداخت یاران از زوایای گوناگون با دیگر بخش نامه های که این نهاد نظارتی صادر کرده است متفاوت است و با این بخشنامه فعالیت فین تک ها وجه قانونی پیدا کرده و راه برای ورود بازیگران جدید به صنعت پرداخت هموار شده است اما ارزیابی این مسئله که این هویت بخشی بانک مرکزی به کسب و کارهای فین تکی چقدر می تواند به صورت عملی در فعالیت آن ها موثر باشد را باید به دست زمان سپرد.