:
كمينه:۱۰°
بیشینه:۱۹°
به‌روز شده در: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
طبق اعلام سفارت مکزیک در تهران، هیات تجاری مکزیکی به ایران می‌آیند و هفته آینده همایش تجاری ایران و مکزیک در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- با توجه به تغییر و تحولات سیاسی و منطقه‌ای جهانی، مکزیک در نظر دارد با گسترش روابط تجاری خود با کشورهای جهان از وابستگی صادرات و واردات خود از آمریکا کاهش دهد، به همین جهت نگاهی اقتصادی به خاورمیانه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز و ارتباط با کشورهای این منطقه جزو سیاست اصلی مکزیک است.

با توجه به اینکه مکزیک به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت خارج از اوپک است، نقش مهمی در تنظیم بازار جهانی دارد. این کشور به عنوان دهمین تولید کننده غلات در جهان و جزو پنج کشور عمده تولید کننده قهوه است.

از سوی دیگر واردات کالاهای مورد نیاز مکزیک که شامل اقلام کشاورزی، صنعتی و خدماتی می‌شود، در حال حاضر بیشتر از سوی آمریکا، کانادا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین تأمین می‌شود.

از آنجا که استفاده از منابع فرا منطقه‌ای جزو مهمترین برنامه‌های اقتصادی مکزیک است، این کشور برای حضور در بازار آسیا، توسعه روابط با ایران را مدنظر خود قرارداده است. به همین جهت شرکت‌های مکزیکی و مقامات دولتی جهت گشودن باب مذاکرات اقتصادی که شامل هفت هیأت اقتصادی و سیاسی متشکل از برخی از وزراء و سناتورهای مکزیکی و عده‌ای صاحب صنعت می‌شد، در سال ۹۴ به ایران سفر کردند.  

طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران، با توجه به اینکه بسیاری از آمریکایی‌ها یا مکزیکی‌های آمریکایی تبار بیشتر لوازم و نیازهای مصرفی خود را از کشور مکزیک تأمین می‌کنند، لذا وجود کالاهای ایران در مکزیک می‌تواند به صورت غیر مستقیم در بازار آمریکا و سایر کشورهای منطقه حضور پیدا کند که این امر در رشد صادرات محصولات غیر نفتی و اشتغال مفید واقع خواهد شد.

به همین جهت توسعه روابط ایران با مکزیک در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌تواند حضور ایران را در منطقه آمریکای شمالی و آمریکای لاتین تثبیت کند. از جمله موضوعاتی که در شرایط فعلی انجام و عملیاتی کردن آن ضروری است، تأسیس اتاق بازرگانی مشترک دو کشور و اعزام رایزن بازرگانی آشنا به اقتصاد آمریکای لاتین به مکزیک است.

به همین جهت حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در آن حوزه باید جزو سیاست‌های دستگاه‌های دولتی و اجرایی باشد و باید هماهنگی کارشناسی بین اتاق بازرگانی ایران، سازمان توسعه و تجارت و وزارت امور خارجه ایجاد شود که این امر در قالب یک مدیریت هوشمند قابل اجرا است.

گفتنی است، مکزیک به عنوان بزرگترین کشور اسپانیایی زبان در جهان است و یک سوم جمعیت اسپانیایی زبان جهان را در بر می‌گیرد. این کشور حدود ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر اقتصادی دوازدهمین اقتصاد جهانی را دارا است. این کشور از نظر وسعت چهاردهمین کشور است و از نظر تجاری، اقتصاد مکزیک به روابط تجاری آن کشور با ایالات متحده آمریکا وابسته است


نام:
ایمیل:
* نظر: