:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مديرعامل پارسيان:

سازمان مالیاتی از ذخایر بانک‌ها هم مالیات می‌گیرد

رئیس کانون بانک‌های خصوصی یکی از مشکلات بانک‌ها در تدوین صورت‌های مالی را اخذ مالیات بابت ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و اکچوئری بانک‌‌ها عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توافق رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مشکلاتی از این دست حل و فصل شود
کد خبر: ۱۰۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
اقتصاد گردان - کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به توافق رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای فرمت صورت‌های مالی بانک‌ها و برگزاری مجامع سالیانه اظهارداشت: به دلیل برخی دستورات، مشکلاتی به وجود آمده و فرمت صورت‌های مالی متفاوت شده و این مساله کار را برای حسابرسان سخت کرده بود.
وی با بیان اینکه این مسائل موجب عدم تصویب صورت‌های مالی و برگزاری مجامع بانک‌ها شده بود، افزود: تجربیات متعدد کشورهای توسعه‌یافته برای تدوین صورت‌های مالی بانک‌ها نشان می‌دهد فرایند تدوین صورت‌های مالی به این شکل نیست. 
مدیرعامل بانک پارسیان با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مجامع بانک‌ها و تدوین صورت‌های مالی مناسب پس از توافق رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، اظهار داشت: بانک‌های حاضر در بازار سرمایه سهامداران خرد زیادی دارند که در صورت برگزاری مجامع، آنها می‌توانند برای سهام خود تصمیم‌گیری کنند و این افزایش حجم معاملات را در پی خواهد داشت. 
پرویزیان در واکنش به این نکته که بانک‌ها به دلیل سخت‌گیری بانک مرکزی در گرفتن ذخایر، زیان‌ده شدن و کاهش سود در پی این اقدام، برگزاری مجامع را به تعویق انداختند، گفت: خیر، بحث سود و زیان در این خصوص مطرح نیست چرا که گرفتن ذخایر به جای خود اقدام درستی است. 
وی افزود: هدف بانک مرکزی از ذخیره‌گیری بانک‌ها تقویت بنیه مالی و افزایش کفایت سرمایه بانک‌هاست اما وقتی بانک‌ها ذخیره می‌گیرند سازمان امور مالیاتی این ذخیره‌گیری را درآمد تلقی کرده و از آن مالیات می‌گیرد.
رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به تضاد رفتاری سازمان مالیاتی و بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی از یک طرف بانک‌ها را ملزم به ذخیره‌گیری می‌کند اما سازمان امور مالیاتی این ذخایر را درآمد تلقی کرده و برای آن مالیات محاسبه می‌کند.
پرویزیان با اشاره دوباره به توافق وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، تصریح کرد: امیدواریم این توافق شرایط را برای اجرای درست ابلاغیه بانک مرکزی برای گرفتن ذخایر به وجود آورده و این تناقض‌ها را حل و فصل کند.