:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

یکسان سازی؛ تنها راهکار تعادل در بازار ارز

روز سه‌شنبه 4مهر 96 و در چهارمین روز از نیمه دوم سال علاوه بر افزایش دلار رسمی به 3370تومان، دلار آزاد نیز از مرز 3900تومان گذشت و با ثبت رقم 3910تومان اکنون فاصله دو نرخ دلار رسمی و آزاد به 540 تومان رسیده و به عقیده برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌شود با همین فرمان که بانک مرکزی و بازار در پیش گرفته‌اند و با توجه به رشد تقاضای ارز مسافرتی در بازار آزاد به زودی دلار در مرز 4هزارتومان تثبیت شود
کد خبر: ۱۰۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
اقتصاد گردان -  روز گذشته نرخ رسمی 18 ارز کاهش و 19 ارز افزایش یافت و بهای 2 ارز هم تغییری نداشت و بر این اساس دلار با 54 ریال افزایش 3369.9تومان، پوند با 87 ریال رشد 4543.2تومان و یورو با 200ریال کاهش 3995.7تومان ارزش‌‌گذاری شد. در بازار تهران نیز صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۱۳تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه ۳هزار و ۹۱۰تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو با ۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۷۱۲تومان و هر پوند با ۳تومان رشد ۵ هزار و ۲۷۴تومان داد و ستد ‌شد.

 رشد جهانی طلا

در بازار طلا نیز نرخ اونس جهانی بار دیگر به بالای 1300دلار رسید و روز سه‌شنبه رقم 1304دلار را ثبت کرده است همچنین قیمت منطقه‌یی طلا هم به یک ‌هزارو ۳۰۹دلار و ۴۲سنت رسید؛ این درحالی است که قیمت فلز زرد در هفته گذشته میلادی یک‌هزار و ۲۹۰دلار ثبت شده بود. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار آزاد با ۸۷۷ تومان افزایش ۱۲۲هزار و ۳۳۶تومان ارزش‌گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶ هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه یک میلیون و ۲۴۹هزار و ۲۰۰تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۴هزار و ۷۰۰تومان افزایش یک میلیون و ۲۱۶هزار و ۸۰۰ تومان، نیم سکه بهار آزادی با افزایش ۸ هزار و ۲۰۰تومان، ۶۴۵ هزار و ۸۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی با افزایش ۸ هزار و ۸۰۰ تومانی ۳۶۸هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با افزایش ۸۰۰ تومانی ۲۵۰هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد.

 کاهش یورو به دنبال انتخابات آلمان

پول ژاپن به 111.59ین در مقابل دلار افزایش پیدا کرد و یورو هم با رسیدن به 1.1848دلار کمترین سطح خود از ماه گذشته میلادی به بعد را تجربه کرد.
به گزارش رویترز، یورو پس از بدترین روز سال ۲۰۱۷ خود به پایین‌ترین میزان یک ماهه خود رسید.
روز سه‌شنبه درحالی که سرمایه‌گذاران نگران این هستند که چند ماه‌ مذاکرات ائتلاف در آلمان ممکن است بر اقتصاد فشار وارد کرده همچنین باعث سخت‌تر شدن یکپارچگی بیشتر منطقه یورو شود، یورو پس از اینکه بدترین روز امسال خود را گذراند به پایین‌ترین میزان یک ماهه خود رسید. صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل که روز یک‌شنبه برنده چهارمین دوره خدمت خود شد حالا برای تشکیل دادن دولت با سایر احزاب کار بسیار سختی را پیش رو دارد و روز دوشنبه در مورد درخواست فرانسه برای اتحاد بودجه‌یی یادداشتی احتیاط‌آمیز منتشر کرد. رییس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون که به دنبال تغییرات اساسی در منطقه پول واحد اتحادیه اروپاست و ایده‌های او شامل تشکیل بودجه و تعیین وزیر مالی برای منطقه یورو است، روز سه‌شنبه برنامه‌های خود را در سخنرانی‌ای در پاریس اعلام خواهد کرد.
اما نتیجه انتخابات آلمان مرکل را مجبور کرده است تا ائتلافی جدید را در نظر بگیرد که متشکل از دموکرات‌های آزاد لیبرال است؛ حزبی که منتقد ایده‌های ماکرون درباره اروپاست بنابراین سرمایه‌گذاران نگران‌اند اصلاحاتی که مایل به آن بودند، نتواند در نهایت به پایان خوشی منجر شود. در تبادلات صبح امروز(سه‌شنبه) لندن، یورو پس از اینکه در روز دوشنبه با سقوطی 0.9درصدی مواجه شد که آن را به سخت‌ترین سقوط یک ‌روزه یورو از ماه دسامبر گذشته تاکنون تبدیل کرد باز هم افت کرد و به نرخ 1.1811دلار رسید که ضعیف‌ترین میزان آن از ۲۵ آگوست تاکنون است. در رابطه با وضعیت بازار ارز و ادامه مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز، برخی کارشناسان معتقدند که دولت نمی‌تواند مسیر چند نرخی را ادامه دهد و شاخص‌ها و شرایط بازار ارز به سمتی هدایت شده که یکسان‌سازی نرخ ارز را ضروری کرده و ارزان‌فروشی و چند نرخی کردن ارز حتی در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی به صلاح اقتصاد نیست زیرا تولید ملی را در برابر واردات تضعیف می‌کند لذا برای جلوگیری از شکست یکسان‌سازی نرخ ارز مانند مقاطع قبلی، لازم است که نرخ بازار پذیرفته شده و یکسان‌سازی نرخ ارز با توجه به منابع موجود کشور با قدرت اجرایی شود.

 مظاهری: تاخیر در تک ‌نرخی کردن به زیان اقتصاد است

«طهماسب مظاهری» وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت هفتم و هشتم و رییس اسبق بانک مرکزی در یک برنامه رادیویی گفت: سیستم تک نرخی ارز خوب و در مقابل سیستم چند نرخی بد است. هر تصمیمی ازجمله تک نرخی کردن در اصلاح سیاست ساختار اقتصادی کشور هم دارای دستاورد مثبت و هم پیامدهای منفی دارد و باید در این رابطه و مهار آن با سیاست جبرانی تدبیر اندیشید.
مظاهری گفت: در سال 72 سیستم تک نرخی به دلیل روش ناکارآمدی با شکست مواجه شد به این دلیل که شیوه آن درست نبود و روش کار مطالعه شده، نبود که پیامد منفی به همراه داشت.
وی خاطرنشان کرد: تک نرخی برای حفظ ذخایر ارزی چه نفت و پتروشیمی است و دارایی مملکت را نباید هدر داد؛ تاخیر در تک نرخی کردن ارز موجب هدررفتن دارایی ملت می‌شود و نباید دارایی ملت را هدر داد، مساله تحریم و غیرتحریم در شرایطی که سالی 60 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم به نرخ ارز مربوط نیست و تحریم‌ها برای وقفه در یکسان‌سازی نرخ ارز بهانه است. وی در رابطه با تاخیر سیستم تک نرخی کردن ارز گفت: در شرایط بد تحریم که پول به سختی بازمی‌گردد و سالی 60 میلیارد دلار صادرات داشتیم بنابراین تحریم و غیرتحریم و جنگ و غیرجنگ دلیل نمی‌شود ارز را مجانی و با سوبسید پایین به افراد بدهیم در تحریم آمار صادرات و نرخ ارز پایین است برای همین باید بیشتر به آن اهمیت داده شود چراکه وقتی نرخ ارز در تحریم پایین باشد، کالای وارداتی بیشتر و ارزان‌تر از تولید ملی است.

 تک نرخی کردن، راهکار بازار امروز ارز

مسعود بیرمی، کارشناس بازار ارز نیز در این برنامه با اشاره به اینکه بازار منجسم ارزی در کشور وجود ندارد، گفت: با ادامه این مسیر و سیستم چند نرخی موافق نیستم چراکه در سال‌های گذشته این روش را آزموده‌ایم و این شیوه نتیجه‌یی جز فساد، رانت و ویژه‌خواری نداشته است همچنین مخالف عقبگرد هستم و باید با شیوه تاکتیکی به جلو حرکت کرد. وی افزود: وجود بازاری که 70درصد درآمد آن نفت و 30درصد غیرنفتی است مثل بحث بودجه دولت از شرایطی است که تحریم برای ما به وجود آورد اما طبق آخرین آمار 95و 94 صادرات غیرنفتی 32میلیارد دلار و واردات 42میلیارد دلار بود و الان به جایی رسیدیم 50 درصد منابع ارزی ما غیرنفتی است و مال دولت نیست.
وی ادامه داد: شاهد این موضوع شکست بخشنامه‌های متعدد دولت و تکلیف به پتروشیمی‌ها که سهام آن در اختیار دولت است برای فروش ارز به بانک مرکزی است اما آنها ارز را به بانک مرکزی نفروختند چون سهام آنها در بورس عرضه شده و سهامدار خرد و خصوصی دارند و قبول نمی‌کنند، ارزان‌تر فروخته شود. بیرمی اظهار کرد: دولت در سال گذشته می‌گفت، ارز مال من است چون نفت و گاز در اختیار من است و برای تغییر موازنه بیشتر می‌شود، الان موازنه تغییر کرده و برای بخشی موازنه بیشتر دارد، نقدینگی الزاما در اختیار بخش خصوصی نیست و الان نقدینگی کمی در بخش خصوصی است بیشتر در اختیار نهادهای خاص است. بیرمی با ارائه پیشنهاد برای بهبود وضعیت اقتصادی گفت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز باید نگاه بلندمدت داشته باشیم، بازار شفاف داشته باشیم و امکان پوشش ریسک نوسان‌های ارزی داشته باشیم همچنین بخشی از اختیارات بانک مرکزی سلب شود چون متولی ارزش پول ملی و مسوول حفظ پول ملی است. وی افزود: در 30سال گذشته، نرخ تورم فدای نرخ ارز شد تا کاهش ارزش پول ملی داشته باشیم اما همین در بلندمدت منجر به کاهش تولید ملت شد بنابراین باید فرهنگ‌سازی شود، بورس کالا از سال 93 برای ابزار مشتقات اعلام آمادگی کرد اما بانک مرکزی استقبال نکرد چون خودش را متولی می‌دانست بنابراین اینکه ما بگوییم، کاهش تورم را اولویت قرار دهیم در بورس دغدغه مردم سر نوسان قیمت ارز است اگر به بازرگان امکان پوشش نرخ ارز و امکان کشف قیمت دهیم، می‌توانیم کشف نرخ را هم داشته باشیم.
بیرمی در مورد موانع بانکی با ارائه آمار گفت: در 5 ماه نخست امسال میزان انتقال ارز از طریق صرافی 50 درصد کاهش یافته و تقاضای ارز کم نشد. با ماندن وضعیت موجود یا بازگشت به عقب مخالف هستم و باید به جلو حرکت کرد.