:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نفت برنت در بالاترین قیمت 2 سال اخیر

افزایش تقاضای چین، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی رفراندوم کردستان عراق در کنار کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، 3عاملی بودند که در دو روز گذشته قیمت نفت خام برنت را به بالاترین سطح خود در 2سال اخیر رساندند
کد خبر: ۱۰۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
اقتصاد گردان - گروه انرژی  افزایش تقاضای چین، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی رفراندوم کردستان عراق در کنار کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، 3عاملی بودند که در دو روز گذشته قیمت نفت خام برنت را به بالاترین سطح خود در 2سال اخیر رساندند.

 به گزارش  بی‌بی‌سی، معاملات روز دوشنبه نفت برنت سبب رشد 3.8درصدی این سبد نفتی شد و برای ساعاتی قیمت هر بشکه آن را به 59دلار و 2سنت رساند که بالاترین قیمت از جولای 2015 به بعد به حساب می‌آید. هرچند در ادامه، این سطح قیمت پایدار نماند و روز گذشته و تا لحظه نگارش این گزارش قیمت هر بشکه نفت برنت به سطح 58دلار و 65سنت رسید.
همچنین نفت خام ایالات متحده نیز دیروز با رشد 3 درصدی، قیمت 52 دلار و 22 سنت را لمس کرد و در ادامه با 18 سنت کاهش به 52 دلار و 4 سنت در هر بشکه رسید. در کنار افزایش تقاضای نفت خام، خصوصا از سوی چین به نظر می‌رسد که تهدید ترکیه در قطع جریان صادرات نفت اقلیم کردستان عراق نیز کمک شایانی به رشد قیمت‌ در بازارها کرده است. ترک‌ها در هفته‌های اخیر چندین بار این تهدید خود را تکرار کرده و در آخرین مورد روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور بار دیگر از قطع جریان صادرات نفت اقلیم به عنوان یک ابزار فشار سخن گفت. «تعادل» روز گذشته در گزارش خود به تهدیدات ترکیه علیه اقلیم خودمختار با هدف فشار برای جلوگیری از استقلال کردها از حکومت مرکزی عراق پرداخت. تهدیداتی که به نظر می‌رسند تا رسیدن به مرحله عمل فاصله زیادی داشته باشد، اما با این حال در 2 روز اخیر آثار روانی خود را روی معاملات طلای سیاه گذاشتند. در صورت اقدام ترکیه به بستن خط لوله انتقال نفت اقلیم، عرضه جهانی نفت با کاهش 550 هزار بشکه‌یی در هر روز مواجه خواهد شد. رقمی که نزدیک به 45 درصد توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید به حساب می‌آید و می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رشد قیمت جهانی نفت داشته باشد.
در این رابطه حسین سید تحلیلگر بازار نفت در موسسه اف‌اکس‌تی‌ام در گفت‌وگو با بیزنس‌اینسایدر گفت: «فکر می‌کنم که این صحبت‌ها تنها تهدیداتی موقتی باشند، چرا که استقلال کردستان یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد و از سوی دیگر اعضای اوپک آمادگی این را دارند که به سرعت خلأ نفت کردستان عراق را جبران کنند.» در حال حاضر فاصله قیمت نفت برنت و دبلیوتی‌آی به بیش از 7دلار در هر بشکه رسیده است. حسین سید معتقد است که این اختلاف قیمت بسیار بالا رفته و به زودی باید به سطح 4 تا 5 دلار در هر بشکه باز گردد.
جدا از مقوله رفراندوم، تلاش‌ 9ماهه اعضای اوپک در اجرای توافق کاهش تولید آثار خود را بر ساختار بنیادین بازار گذاشته است. به نحوی که بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران غربی که همواره سعی در نادیده گرفتن این توافق داشتند در حال اقرار به ثمرات آن هستند. به گزارش «تعادل» و به نقل از بی‌بی‌سی جن مک‌گیلان تحلیلگر موسسه تردیشن‌انرژی در این باره اظهار کرد: «کاهش تولید (اوپک) در حال جواب دادن است و تعادل مجدد بازار در راه است.» مضاف بر این جنت کونگ سرپرست بخش تجارت آسیای بی‌پی نیز در حاشیه کنفرانس فایننشال‌تایمز اعلام کرد که بازار در حال حاضر در نقطه عطف خود قرار دارد.