:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رشد تسهیلات سرمایه گذاری به مقصد عمان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات به تشریح چگونگی ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاری و صادرات به مقصد عمان پرداخت.
کد خبر: ۱۰۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به نقل از  روابط عمومی بانک توسعه صادرات، دکتر علی صالح آبادی  در گفت و گو با ویژه نامه "عمان" روزنامه فرصت امروز ضمن ارائه اطلاعات درخصوص جزییات ارائه تسهیلات به صادرکنندگان تصویری از وضعیت ارتباطات کارگزاری با بانکها و روابط بین بانکی بین المللی نیز ارائه داده است.

 اعطای تسهیلات سرمایه گذاری برای پروژه های صادراتی برای کشور عمان به چه میزان است؟

  بانک توسعه صادرات به منظور تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت های صادراتی در زمینه تجهیز کارگاه و هزینه های ضروری طرح (صدورخدمات فنی و مهندسی) در سنوات گذشته نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان جهت احداث پالایشگاه، جاده سازی، احداث خط انتقال برق در کشورعمان اقدام کرده است.

مبالغ تامین مالی توسط بانک توسعه صادرات در احداث پالایشگاه رقم سه میلیون و ۶۰۰ هزار یورو، احداث خط لوله انتقال آب پنج میلیون و ۵۰۰ هزار یورو، ایجاد خطوط انتقال برق ۴۲۷ هزار یورو و جاده سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده است.

میزان تعهد بانک در رابطه با طرح توسعه سواحل مکران از سوی این بانک و تأثیر آن بر میزان صادرات محصولات پتروشیمی کشور چقدر است؟

در راستای اجرای استراتژیهای کلان کشور، هم‌اکنون طرح توسعه بندر چابهار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و با عاملیت این بانک به مبلغ حدود ۴۰۰ میلیون دلار در دست اجرا می‌باشد. با بهره برداری از این پروژه در فاز یک، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر مذکور از ۱.۵ میلیون تن فعلی به ۸.۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح توسعه بندر چابهار امکان صادرات محصولات پتروشیمی از طریق این بندر می‌باشد که با اجرای کامل آن این موضوع محقق خواهد شد. همچنین در جهت توسعه صادرات غیر نفتی، ‌ اخیرا" نیز بر اساس مذاکرات و بررسی‌های کارشناسی بعمل آمده، هیات مدیره محترم بانک مصوب نموده که بانک یکی از ۱۹ پروژه پتروشیمی تعریف شده در شهرک پتروشیمی مکران واقع در منطقه آزاد چابهار را برای بررسی کارشناسی مورد پذیرش قرار دهد.

در نظر است این پروژه با مشارکت یکی از هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور انجام گردد. منطقه مکران بدلیل گذر خط لوله انتقال گاز به پاکستان و هندوستان از نزدیکی آن و امکان دسترسی سهل و آسان به خوراک گاز متان از یک طرف و همچنین واقع شدن در سواحل دریای عمان در مدخل اقیانوس هند از طرف دیگر، موقعیت بسیار مناسب جهت صادرات محصولات پتروشیمی از طریق بندر در دست احداث در آن منطقه را دارا خواهد بود. محصول موضوع پروژه با توجه به مزیت های فوق الاشاره تماما صادراتی بوده و پیش بینی می شود با قیمت‌های فعلی در بازار بین المللی و با ظرفیت ۱.۶۵۰.۰۰۰ تن، قریب به ۶۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشد.

چه فعالیتهایی برای ارتقا کیفیت و بالا بردن وضعیت رقابتی صادرات کشور انجام داده‌اید؟ مخصوصا در رابطه با کشور عمان؟

بانک توسعه صادرات همواره رشد صادرات غیر نفتی کشور و رقابتی شدن کالاها و خدمات ایرانی در عرصه بین المللی را مد نظر قرار داده بطوریکه از طریق مهمترین اقدامات از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات بر اساس اعتبار سنجی مشتریان، پرداخت یارانه سود به صادرکنندگان، تأمین مالی زنجیره تولید در شرکت های بزرگ، تأمین مالی بنگاههای کوچک و متوسط به منظور ارتقا توان تولید و رقابتی شدن اقدام نموده است.

روابط بانکی بین المللی با کدام کشورها دارید و آیا با بانکهای عمانی قراردادی امضا نموده اید؟ با کشور عمان نیز ارتباط بانکی برقرار گردیده است. بانک Bank of Muscat دو حساب به ریال عمان و یورو به نام این بانک افتتاح نموده و ضمناً فرآیند برقراری روابط کارگزاری با Bank Sohar در آن کشور نیز در مراحل نهایی می باشد. آیا در دوران پساتحریم، قدرت چانه زنی ایران در میان بانک های جهان افزایش یافته است؟

به طور کلی پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های ثانویه وضع شده علیه بانک توسعه صادرات ایران، ملاحظات و نگرانی های بانک های سراسر جهان از لحاظ رعایت مقررات تطبیق، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است و همین امر موجب شده با تقویت و تنوع هر چه بیشتر پورتفوی کارگزاران قدرت چانه زنی بانک در عرصه بین المللی بیشتر شود.

وضعیت صدور ضمانت نامه های ارزی برای صادرات دربانک توسعه صادرات چگونه است؟

درسال ۹۴ تعداد ۲۲ فقره ضمانت نامه ارزی به مبلغ کل ۶.۰۸۳.۷۳۲ دلار، درسال ۹۵ تعداد ۴۶ فقره به مبلغ کل ۲۳.۰۶۹.۶۳۰ دلار و تاپایان خردادماه سال ۹۶ شش فقره به مبلغ کل ۳.۶۶۰.۵۶۷ دلار صادر شده است. بانک توسعه صادرات ایران به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه ای و مجری سیاستهای دولت در امر تأمین مالی و تسهیل صادرات کشور و گسترش مبادلات تجاری بین المللی است.

 فعالیت های این بانک را تشریح فرمایید؟

حمایت از صادرات غیرنفتی بعنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور همواره یکی از اولویت های مهم سیاست گذاری های دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد. کشور ما ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای تولید صادرات محور دارد، از این رو بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی کشور در این عرصه و در کنار سایر متولیان امر صادرات همواره درصدد حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی به طرق مختلف از جمله تأمین مالی تسهیلات و یا پذیرش تعهدات اعم از ارزی و ریالی و خلق راهکارهای جدید بدین منظور بوده است. در این راستا، توسعه کمی و کیفی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و فراهم نمودن زمینه حضور در بازارهای بین المللی و ارتقا وضعیت رقابتی کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای مذکور، اعطای تسهیلات و اعتبارات صادراتی و انجام معاملات ارزی در این خصوص، تضمین اعتبارات صادراتی و صدور انواع ضمانت نامه عهده بانکها و موسسات مالی داخلی و خارجی، ارائه خدمات مشورتی و اطلاعاتی به صادرکنندگان و مراجع ذی ربط در امر صادرات از اهم فعالیت های این بانک می باشد. از سوی دیگر با توجه به محدودیت منابع این بانک طی سالهای اخیر، همکاری با نهادهای مرتبط و تأثیر گذار در امر صادرات از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت، صندوق توسعه ملی و... و. به منظور تأمین منابع و به تبع آن پاسخگویی بهتر و به موقع به نیاز ارزی و ریالی مشتریان خود را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.