:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
اتحادیه بانکی کشورهای عربی خواستار شد؛

تشکیل ائتلاف عربی برای مقابله با بانک های بزرگ جهان

رییس اتحادیه بانک های عربی خواستار تشکیل ائتلاف مشترک از سوی کشورهای عربی برای ایجاد آینده اقتصادی بهتر و مقابله با تصمیمات بانک های معتبر جهان شد .
کد خبر: ۱۰۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
اقتصاد گردان
اقتصادگردان- به گزارش روز شنبه روزنامه القبس، محمد الجراح الصباح شاهزاده کویتی که ریاست اتحادیه بانک های کشورهای عربی را بر عهده دارد، طی سخنانی در افتتاحیه کنفرانس سالانه بانک های عربی به ذخایر مالی گسترده بانک ها و موسسات کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: بانک های عربی دارای سه هزار و 300 میلیارد دلار دارایی هستند و یک هزار و 700 میلیارد دلار نیز وام داده اند .
الجراح خاطر نشان کرد: امروزه کشورهای عربی دارای بیش از 500 موسسه مالی فعال در امور بانکداری هستند و باید با تشکیل یک ائتلاف بانکی عربی در جهان به رویارویی بانک های بزرگ جهانی رفت و آنها را از کنترل موسسات مالی عربی بازداشت.
وی افزود: این طرح در سایه چالش های سیاسی و امنیتی و کاهش بی سابقه بهای نفت، و در راستای بهبود ثبات مالی و اقتصادی کشورهای عربی در نظر گرفته شده است.
به عقیده کارشناسان از مهمترین عوامل این پیشنهاد مبنی بر تشکیل یک لابی برای مقابله با بانک های جهانی که به طور عمده تحت نفوذ آمریکا و اروپا هستند، واکنش مستقیم به تصویب قانون جاستا در ایالات متحده می باشد که به غیر از عربستان به نوعی دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
بر اساس این قانون، خانواده قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر اجازه شکایت علیه عربستان را پیدا کردند و دارایی های سعودی در اختیار قضات آمریکایی قرار گرفته است.
بلافاصله بعد از تصویب این قانون خانواده یکی از قربانیان این حادثه از دولت عربستان شکایت کرد و اولین دادخواست از ریاض در آمریکا بابت نقش آفرینی در حادثه 11 سپتامبر به ثبت رسید.
قبل از تصویب این قانون، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان تهدید کرده بود که اگر فرایند تصویب این طرح پیش برود، عربستان صدها میلیارد دلار از دارایی های خود را در آمریکا خواهد فروخت. در واقع ریاض به قانونگذاران آمریکایی هشدار داده بود تا 750 میلیارد دلار از اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را قبل از هر حکمی توسط دادگاه های آمریکا در معرض فروش خواهد گذاشت.
برخی خبرگزاری ها میزان دارایی های عربستان در آمریکا را حدود 750 تا یک هزار و 300 میلیارد دلار برآورد و ارزیابی می کنند.
بنا به گفته مجتهد، کاربر اینترنتی مخالف ریاض که به افشاگری درباره پشت پرده مقامات عربستان معروف شده میزان دارایی های شاهزاده های سعودی در آمریکا حدود بیش از دو هزار و 200 میلیارد دلار می باشد.